
Audi præsenterer fremtidens el- og hybridbil strategi
Audi arbejder intensivt på at imødekomme fremtidens krav til mobilitet, og i starten af 2011 kommer Q5 hybrid på markedet – den første Audi med en kombination af en benzinmotor og en elmotor. I Geneve viser Audi deres A8 hybrid for første gang som konceptbil: Dens CO2-emissioner på 144 g/km er bedst i klassen. En anden verdenspremiere i Geneve er A1 e-tron-konceptbilen, som viser, at Audis ekspertise inden for elektrisk drivlinjekoncepter også omfatter segmentet for kompakte biler. I slutningen af 2012 vil Audi introducere den e-tron-elbil, som blev vist sidste år på biludstillingen i Frankfurt (IAA). Der vil blive bygget en lille serie, og den vil være den første elbil, som kommer på markedet.
Som Rupert Stadler, administrerende direktør hos AUDI AG, formulerer det: "I fremtiden vil vores kunder kunne vælge fra et stigende udvalg af drivlinjeteknologier. Som et supplement til vores effektive TDI- og FSI-motorer vil vi tilbyde elektrisk drift i de bedst mulige former til mange slags behov for mobilitet. Hybriddrivlinjen vil blive fulgt af komplet eldrevne biler." "e-tron"-navnet vil komme til at spille en vigtig rolle. "Lige som quattro er blevet synonym med firehjulstræk, så vil e-tron blive Audis navn for elektrisk mobilitet," fortsætter Stadler.
Under udviklingen af alternative drivlinjer forfølger Audi en strategi om at introducere hver enkelt teknologi, hvor den er hensigtsmæssig for specifikke modelrækker og markeder – med andre ord hvor den vil kunne give kunderne markante fordele.
"Vi anser det fuldgyldige hybridkoncept, som vi kender det i dag, primært som en meget specifik teknologi til at reducere brændstofforbruget. Når tiden er inde, vil plug-in-hybridbiler vise deres styrke, når førere ønsker at køre lange distancer ved ren eldrift i kombination med en konventionel motor," siger Michael Dick, øverste chef for den tekniske udvikling hos AUDI AG.
Michael Dick fortsætter: "Elbilens styrke ligger helt klart i de mobile storbyområder, hvor behovet for emissionsfri lokal transport vil stige markant." Ud over hybrid- og elbiler vil Audi fortsat udvikle mærkets langsigtede kompetencer inden for udvikling af drivlinjekoncepter ved hjælp af brændselsceller og brint som energikilder.
Audi investerer ca. 2 mia. euro om året i udviklingsprojekter med fokus på fortsatte forbedringer af konstruktionen af forbrændingsmotorer og tilknyttede områder. En anden prioritet er elektrisk mobilitet: På dette område sendte e-tron-konceptbilen fra IAA-udstillingen i Frankfurt et klart signal. Samtidig samles de forskellige aktiviteter på en strategisk måde. Audi har oprettet et såkaldt e-performance project house, hvor aspekterne vedr. elektrisk mobilitet styres fra. Siden efteråret 2009 har et team arbejdet på et forskningsprojekt af samme navn, som modtager støtte fra det tyske undervisnings- og forskningsministerium. Medlemmerne af teamet, som består af udviklingsmedarbejdere fra AUDI AG og forskere fra forskellige universiteter, arbejder på at udvikle et nyt, overordnet elbilskoncept, som omfatter både karrosseriet, batteriet og driftselektronikken.
Audi A1 e-tron
Audi udvider e-tron-modelfamilien trinvis: A1 e-tron-konceptbilen, som fremvises på biludstillingen i Geneve, er en innovativ Mega City Vehicle (MCV). Lige som sportsvognene i samme modelfamilie er den elektrisk drevet og har en rækkevidde på mere end mere end 50 km i bytrafik. Med en maksimal ydelse på 102 hk er A1 e-tron også sjov at køre i. Når batteriets energiforsyning er opbrugt, bliver det ladet op igen via en utrolig kompakt "range extender", som består af en Wankelmotor med én rotor og en elektrisk generator, der kan lade med en effekt på op til 15 kW.
Dette aggregat giver A1 e-tron en ekstra rækkevidde på 200 km. Ifølge standarden for udregning af brændstofforbrug for biler med "range extender" er brændstofforbruget ved blandet kørsel 52,6 km/l, hvilket svarer til CO2-emissioner på kun 45 g/km.
Audi A8 hybrid
Audi fremviser A8 hybrid som et ingeniørkoncept på biludstillingen i Geneve. Dens to kraftenheder – 2.0 TFSI-motoren og elmotoren – har en samlet ydelse på 245 hk og et drejningsmoment på 480 Nm. Det giver bilen de samme præstationer som en kraftfuld, konventionel 6-cylindret motor. Denne systematiske downsizing viser sine fordele med hensyn til brændstofforbrug i kombination med den elektriske drivlinje: Brændstofforbruget ved blandet kørsel er imponerende 16,1 km/l, hvilket svarer til CO2-emissioner på 144 g/km.
I Audi A8 hybrid anvendes der en parallel hybridkonfiguration – et meget effektivt princip, som forhindrer unødig friktion og ydelsestab. Den kraftfulde elmotor, som er integreret mellem den 4-cylindrede benzinmotor med 211 hk (155 kW) og den 8-trins tiptronic-gearkasse, leverer yderligere 45 hk til drivlinjen samt et enormt drejningsmoment på 211 Nm.
A8-konceptbilen er en fuldgyldig hybridbil, hvilket vil sige, at benzinmotoren eller elmotoren kan drive bilen separat eller i fællesskab. Ved ren eldrift kan bilen køre op til 65 km/t og tilbagelægge en strækning på mere end 2 km.
Billeder
Information om Audi
Følg pressemeddelelser fra Audi
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.