123 millioner kroner til PostNord
Det er dyrt for danske skatteydere, at politikerne ikke kan blive enige om at overlade en større del af befordringspligten af breve og pakker til det frie marked. For tredje gang er Folketinget nu blevet bedt om at tage stilling til en ekstrabevilling til PostNord for varetagelse af befordringspligten, og for tredje gang er der tale om et trecifret millionbeløb. Denne gang er der ifølge netmediet Altinget.dk tale om hele 123 millioner kroner, hvilket betyder, at PostNord siden december 2019 i alt står til at modtage 347 millioner skattekroner for at varetage befordringspligten. Hertil kommer indtægter, den statsejede virksomhed får via portoen.
– Tid er penge, siger man gerne, og det gør sig i den grad også gældende inden for posten. Endnu en gang skal skatteyderne til lommerne og sende penge til posten, fordi det endnu en gang er mislykkedes for transportministeren at finde en holdbar og fremtidssikret løsning på postområdet. Det er ellers ikke så vanskeligt: Lad markedet i stadig større grad stå for befordringspligten, og sørg for, at konkurrencen foregår på fair og lige vilkår. Det er den vej, man skal gå frem for, som foreslået af nogle partier, at sætte gang i en tung og langsommelig udbudsproces, der bliver så kompliceret, at det i praksis vil udelukke alle andre virksomheder end PostNord fra at byde ind, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.
ITD har spillet konstruktivt ind i forhandlingerne og blandt andet henvist til positive erfaringer fra Finland, hvor markedet har overtaget opgaven med udbringning af breve og pakker, og staten kun i de tilfælde, hvor markedet ikke kan løfte opgaven, målrettet går ind og støtter.
– Vi bliver nødt til at fjerne os fra den gammeldags opfattelse af, at kun en statsejet virksomhed kan varetage befordringspligten. Tænk, hvis samme tankegang havde gjort sig gældende inden for pakkeområdet – så var der nok mange, der ville kigge langt efter julegaverne i år, siger Carina Christensen.
Hun er samtidig særdeles skeptisk over for, hvordan man er nået frem til, at det denne gang skal koste lige netop 123 millioner kroner at forlænge aftalen med PostNord. Offentligheden kan nemlig ikke få indsigt i beregningerne bag ønsket.
– For tredje gang kan PostNord altså gå til ministeren og sige, at vi kunne godt tænke os over 100 millioner kroner for at varetage befordringspligten. Men ingen ved, om det er den reelle udgift, eller om det kunne gøres billigere, for offentligheden kan ikke se beregningerne bag den tårnhøje regning og er derfor udelukket fra at vurdere, om det er en fair pris. Også af den grund vil en gradvis liberalisering af markedet være en stor fordel – både for kunder og skatteydere, siger Carina Christensen.
Kontakter
Nicolai Bro JöhnckePressechef
Tlf:+45 3069 9430nbj@itd.dkInformation om ITD - International Transport Danmark
ITD er en privat brancheorganisation for de professionelle transport- og logistikvirksomheder. Vi rådgiver og skaber netværk for vores 700 medlemsvirksomheder. Vi varetager transport- og logistikbranchens interesser politisk nationalt og internationalt. Vi giver samtidig medlemsvirksomhederne målrettede værktøjer, som gør en positiv forskel i den travle transportørs hverdag.
Følg pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark
Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati15.4.2024 10:30:44 CEST | Pressemeddelelse
Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for deludmøntningen af den Grønne Fond, hvor der bl.a. er afsat 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.
Medlemmerne gav genvalg til bestyrelsen i ITD13.4.2024 13:53:00 CEST | Pressemeddelelse
Ved ITD´s generalforsamling på Hotel Nyborg Strand lørdag den 13. april gav medlemmerne genvalg til de fire bestyrelsesmedlemmer, der var på valg.
ITD er skeptisk i forhold til ny europæisk CO2-aftale10.4.2024 19:14:13 CEST | Pressemeddelelse
Europa-Parlamentet har i dag sagt god for lovgivningen om nye CO2-standarder for tunge køretøjer. Lovgivningen har været længe undervejs og givet anledning til store uenigheder. Hos ITD International Transport Danmark noterer man sig, at der er indgået en politisk aftale, men understreger at politikerne ikke skal trække urealistiske krav ned over aktørerne.
EU misser modulvogntogenes fulde potentiale13.3.2024 11:37:33 CET | Pressemeddelelse
Europa-Parlamentet lægger op til bedre harmonisering af reglerne for kørsel med modulvogntog, men bureaukratiserer og besværliggør samtidig processen for forsøgskørsler med modulvogntog. For ITD International Transport Danmark var det derfor en pose med blandede bolsjer, som medlemmerne af Europa-Parlamentet besluttede for revisionen af direktivet om vægte og dimensioner.
Nu kan der køres med dobbelttrailervogntog til Sverige5.3.2024 13:57:08 CET | Pressemeddelelse
ITD International Transport Danmark har længe haft et ønske om, at ruten over Øresundsforbindelsen skulle inkluderes i rutenettet for dobbelttrailervogntog. Derfor glæder brancheorganisationen sig over, at det nu er muligt at køre med denne type vogntog over Øresund.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum