Ny forening for lærerne i naturfag på læreruddannelserne

Del
Fire faglige foreninger for lærere i naturfagene ved lærerseminarierne slår sig nu sammen til én forening. Det drejer sig om foreningerne for biologi, fysik/kemi, geografi og natur/teknik.

Grundlaget for foreningen er respekt for de enkelte fags (biologi, fysik/kemi, geografi og natur/teknik) særlige identitet. Foreningen vil arbejde for at bibeholde og styrke de enkelte naturfag som selvstændige og ligeværdige fag i læreruddannelse såvel som i grundskolen, samt at styrke samarbejdet mellem fagene.

Baggrunden for den nye forening er dyster. Den nye læreruddannelse har medført, at antallet af studerende der nu vælger naturfag er faldet til ca. 1/4 i forhold til forholdene under den gamle læreruddannelse.
Dette har medført en markant reduktion af lærerstaben, - en reduktion der vil fortsætte, hvis der ikke gribes ind nu! Læreruddannelsen er ved at miste den faglige og faglig-pædagogiske ekspertise i naturfagene, som er opbygget gennem mange år. De naturfaglige miljøer er simpelthen ved at forsvinde fra læreruddannelsen. Den styrkelse af naturfagene som var intentionen med ny læreruddannelse, har ikke fundet sted, tværtimod.

Hvis der skal uddannes tilstrækkeligt med lærere i biologi, fysik/kemi, geografi og natur/teknik til at kunne dække folkeskolens behov for liniefagsuddannede naturfagslærere i de kommede år, må læreruddannelsesloven laves om.
Den nystiftede forening peger på følgende ændringer, der skal ses i sammenhæng:
- Alle lærerstuderende får et obligatorisk almendannende naturfag.

- De fire naturfaglige linjefag ligestilles, således at NT og Fysik/kemi bliver 0,6 fag der kan vælges i kombination med andre fag, på samme vilkår som biologi og geografi.

Det begrundes med følgende:
- det er i overvejende grad ”humanister” der søger optagelse på læreruddannelsen
- naturfagene taber i konkurrencen med de andre store fag, især dansk og matematik
- indgangskravene til naturfagene reducerer antallet af mulige naturfagsstuderende
- det begrænsede liniefagsvalg (2 eller 3) reducerer ligeledes antallet af studerende til naturfagene

- behovet for et fælles almendannende naturfag kan bl.a. begrundes ud fra folkeskolens formål:
§ 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling.

På vegne af bestyrelsen
Poul Kristensen
Formand for foreningen af lærere i naturfag ved læreruddannelserne
Lektor ved læreruddannelsen i Odense, UC Lillebælt
pokr@ucl.dk
tlf. 65 34 21 10, mobil 20 44 53 04

Information om Foreningen af lærere i naturfag ved læreruddannelserne

Foreningen af lærere i naturfag ved læreruddannelserne
Stavrevej
5300 Kerteminde

65 34 21 10

Følg pressemeddelelser fra Foreningen af lærere i naturfag ved læreruddannelserne

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye