
Trodser finanskrise og garanterer nethandel selv ved konkurs
fion.dk sætter ny dagsorden for sikker nethandel ved at samle de seriøse netbutikker på en portal og samtidig indføre en garanti der skal sikre forbrugeren bedre, hvis det mod forventning skulle gå galt.
Den nye danske shoppingportal fion.dk trodser finanskrisen, og indfører nu en garanti på helt op til 5.000 kr. pr. handel for nethandler foretaget gennem shopping portalen.
For mig at se er der kun én vej frem, hvis man ønsker at fremme nethandlen i Danmark, og det er at tage skridtet fuldt ud, og yde forbrugeren en garanti, som vi nu har gjort udtaler direktør Nicky Glaven, fion.dk.
Mærkningsordninger og klagenævn er for så vidt udmærket fortsætter Nicky Glaven. Der er bare ofte det problem, at en mærkningsordning kun tager højde for netbutikkens gode hensigter og intentioner her og nu, men eksempelvis ikke er meget værd for forbrugeren, hvis butikken på et tidspunkt for eksempel går konkurs.
Det samme gælder klagenævn, hvor forbrugeren sagtens kan få ret. Men det at få ret er jo ingen garanti for, at netbutikken kan eller vil honorere forbrugerens krav. Tag blot et kik på www.firmatjek.dk, hvor forbrugerklagenævnet har listet en række virksomheder, som ikke har efterlevet klagenævnets afgørelse.
For den forbruger, der er kommet i klemme, nytter det altså ikke at have en fin mærkningsordning som reelt ikke er nogen garanti, eller et klagenævn uden sanktionsmulighed, og hvor det ender med, at forbrugeren må overveje at gå rettens vej, hvis butikken ikke efterlever klagenævnets afgørelse.
Et andet forhold, som jeg synes er helt forrykt er, at forbrugeren virkelig skal sætte sig ind i mange ting, når der handles på nettet. Det er ikke nok at se efter et mærke på en butik. Man skal som forbruger også have styr på om det nu er dankortet eller kreditkortet der giver den største sikkerhed i en given situation. Og hvad gør kunder, der kun har netbank, eller måske hverken har netbank eller kreditkort.
Jeg siger ikke, at mærkningsordninger og klagenævn ikke skal være der siger Nicky Glaven. Men skal man virkelig fremme den seriøse nethandel, så kræver det at man har et samlingssted hvor forbrugerne kan finde alle de seriøse netbutikker. Og det kræver, at de seriøse netbutikker står sammen som på fion.dk, hvis der er ”brådne kar” og tager konsekvensen, så forbrugeren ikke kommer i klemme.
På fion.dk har vi samlet en række seriøse netbutikker, og vi har indført en garanti på op til 5.000 kr. pr. handel. Garantien dækker i 24 måneder fra købsdatoen, og den dækker hvis en af netbutikkerne på fion.dk ikke selv kan eller vil honorere et berettiget krav fra forbrugeren. Garantien dækker også, hvis butikken eksempelvis skulle være gået konkurs efter handlen. Det siger sig selv, at hvis en butik ikke efterlever eksempelvis en klagenævnsafgørelse, så vil butikken ikke være at finde på fion.dk længere. Men vi dækker naturligvis de handler der måtte være gennemført frem til det tidspunkt, hvor vi udelukker butikken fra fion.dk.
Med garanti ordning slipper forbrugeren helt for at forholde sig til andet end den garanti vi yder på handlen. Garantien dækker nemlig uanset hvordan forbrugeren har betalt for sin vare, og uanset om butikken måske i mellemtiden skulle være gået konkurs.
Yderligere information hos:
fion.dk a/s, Teglværksgade 37, 4., 2100 København Ø, Telefon 72421999.
Kontaktperson: Direktør Nicky Glaven, Telefon 26134958
Information om fion.dk A/S
Følg pressemeddelelser fra fion.dk A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.