
Folkekirkens Nødhjælp: Tryghed ved SMS-støtte giver millioner til nødhjælp
Når en halv million mennesker pludselig flygter fra Myanmar til Bangladesh, er der brug for omgående nødhjælp. Og den er Folkekirkens Nødhjælp blevet meget bedre til at yde. Det skyldes noget så simpelt som den lille, smarte opfindelse Short Message Service eller SMS, der netop har haft 25 års jubilæum. Folkekirkens Nødhjælp har med assistance fra SMS-specialister hos Link Mobility fået sit eget, unikke SMS-nummer 1911. Det kaldes også en SMS-identitet. Og det har i høj grad gavnet indsamlingsarbejdet. Danskerne er trygge ved at donere via nummeret, indsamlingsbeløbene vokser, og muligheden for at reagere hurtigt i nødsituationer er nu ekstremt god. For eksempel gav SMS-indsamlinger 7,3 millioner kroner i 2015, da der både var flygtningekrise i Europa og jordskælv i Nepal.
– Vi kan se, at rigtigt mange danskere synes, at det er nemt, trygt og bekvemt at støtte over SMS. Og for os er det også en hurtig metode at skaffe penge på i akutte tilfælde som med rohingyaernes flugt til Bangladesh, fortæller Nina Halberstadt, koordinerende projektleder i Folkekirkens Nødhjælp.
Trygheden er afgørende
Netop trygheden har været en afgørende faktor for succesen:
– I starten tænkte folk, det måske var scam fra en eller anden kommerciel aktør, men da de efterhånden fandt ud af, at SMS’er fra 1911 kom fra Folkekirkens Nødhjælp, kom der genkendelighed og tryghed. Og folk fandt det nemt og sikkert, da man jo ikke skal aflevere cpr-nummer, navn, bankkonto eller andet, siger Nina Halberstadt og tilføjer, at faste, månedlige betalinger fra velvillige givere også er en stor fordel ved systemet. De får en SMS-påmindelse hver måned og betaler hurtigt det, de har forpligtet sig til, typisk 30 kroner.
Roskilde-gimmick
Folkekirkens Nødhjælp har også brugt sin SMS-løsning til en succesfuld gimmick. Da der i sommeren 2017 kørte en historie i medierne om curlingforældre, der blandt andet klagede over deres børns teltplacering på Roskilde Festival, lagde Folkekirkens Nødhjælp en video med et SMS-keyword ud på Facebook. De opfordrede donorerne til at sende 20 kroner til nødstedte i den tredje verden, der ofte slet ikke har et telt, for ligesom at sætte tingene i perspektiv. Det gav en bragende god medieomtale og 260.000 kroner. Det var en spontan idé, som de selv førte ud i livet.
– Systemet er intuitivt og meget nemt at anvende. Burgerne kan selv være kreative og opsætte kampagner hurtigt og effektivt uden at skulle kontakte os, siger Henning Nielsen Senior Key Account Manager hos Link Mobility. Han synes at Folkekirkens Nødhjælps sjove og vellykkede festivalgimmick var godt tænkt, og at eksemplet understreger tanken og fordelen ved SMS-systemet.
En gruppe andre kendte, danske NGO’er bruger også SMS-løsningen.
Kontakter
Henning Nielsen
Senior Key Account Manager, Link Mobility Denmark
+45 23 63 55 65
henning.nielsen@linkmobility.com
Nina Halberstadt
Koordinerende projektleder, Folkekirkens Nødhjælp
+45 41 88 70 52
niha@dca.dk
Thomas Warnsholdt
Leder af Relationsgruppen, Folkekirkens Nødhjælp
+45 29 69 91 01
twa@dca.dk
Billeder


Vedhæftede filer
Information om Link Mobility A/S
Link Mobility er Europas største udbyder inden for mobile kommunikationsløsninger til virksomheder og leverer eksempelvis udsendelser, donationer og fakturering via SMS. Virksomheden har cirka 300 medarbejdere fordelt på 13 lande i Europa. https://www.linkmobility.com/da/
Følg pressemeddelelser fra Link Mobility A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Link Mobility A/S
It-indfødt ny direktør for Link Mobility A/S18.1.2018 06:11:00 CET | Pressemeddelelse
Mikkel Robin Nielsen, 38, startede med at sælge it-udstyr som 15-årig skoleelev i Odense. Nu har han overtaget chefstolen i Link Mobilitys danske datterselskab og har lanceret ny, værdibaseret salgsstrategi.
NGO’er indsamler millioner med SMS-beskeder6.6.2017 10:41:23 CEST | Pressemeddelelse
Brug af SMS-beskeder ved indsamlingskonkurrencer giver millionbidrag på rekordtid. Timingen og gevinsterne er vigtige. En Ferrari er ikke altid mere attraktiv end en Passat.
Mobilkommunikation skaber nye vækstmuligheder1.5.2017 09:01:32 CEST | Pressemeddelelse
SMS’er og apps breder sig med stor hast i virksomhedernes kommunikation og skaber nye vækstmuligheder for erhvervslivet, der ifølge ny undersøgelse forventer øget mobilkommunikation.