L&F

12.000 danskere tog på Sofari for at se en økogris

Del

Mere end 12.000 danskere brugte søndagen på at tage en tur på landet for at se, hvordan de økologiske grise lever.

Hvordan ser en gris med krølle på halen ud? Og er de virkelig vilde med mudderbade?

Alt det og meget mere fik over 12.000 danskere svar på søndag, hvor 14 økologiske svineproducenter holdt åbent hus til det såkaldte Sofari. Her kunne børn og voksne på nærmeste hold se, hvordan de økologiske grise lever, få en snak med landmanden og på de fleste gårde var der også mulighed for at smage på grisen.

Det er ottende gang at de økologiske svineproducenter holder Sofari.

- Det er rigtig dejligt, at så mange forbrugere kommer ud og ser, hvordan vi producerer økologiske grise, så de på et oplyst grundlagt at træffe deres valg, når de står ved køledisken, siger Randi Vinfeldt, formand for foreningen FØKS, der arrangerer Sofari.

Ifølge undersøgelser fra Landbrug & Fødevarer er hensynet til dyrevelfærd en af de vigtigste årsager til, at folk prioriterer at lægge økologisk kød i indkøbskurven. Det var da også interessen for dyrevelfærd, der havde motiveret Marion Bach fra Vallensbæk til at tage en tur på landet.

- Det er for mig meget vigtigt, at dyrene har det godt. Det er dejligt, at se hvordan de nyder det. De har plads til at gøre det, som er naturligt for en gris - mudderbade og spurte omkring. For mig er det vigtigt, at når jeg køber kød, så gør jeg det med omtanke, siger Marion Bach.

Også en del landmænd, der overvejer at begynde produktion af øko-grise var mødt op for at se, hvordan det i praksis fungere. En af dem var Flemming og Jethe Lillund fra Bjæverskov.

- Vi har en lille ejendom på 12 tdr. land, hvor jorden er lagt om til økologi for et par år siden. Nu vil vi gerne til at producere grise – derfor er et rigtig spændende for os at se, hvordan grisene lever her, siger Flemming Lillelund.

Fakta om Sofari:

Sofari er en søndag, hvor alle kan få lov at opleve det økologiske griseliv og få mere viden om, hvad der kendetegner økologisk svineproduktion.

Foreningen for Fremme af Økologisk Kvalitets Svinekød (FØKS) – en sammenslutning af økologiske svineproducenter - arrangerer dagen i samarbejde med Landbrug & Fødevarer, Økologisk Landsforening, Friland A/S, Tican og Organic Pork A/S.

Omtrent 12.000 besøgte i år Sofari. Tallet er et estimat, der er skabt ved de sammentællinger værterne selv har lavet på de enkelte gårde.

LÆS MERE om Sofari på www.sofari.dk

For mere information:

Hanne Børsch, chefkonsulent i Landbrug & Fødevarer, tlf: 33394033, mail: hab@lf.dk

Mille Marie Christensen, pressekonsulent i Landbrug & Fødevarer, tlf: 6170 2047 , mail:mic@lf.dk

Billeder

Information om L&F

L&F
L&F
Axeltorv 3, 1. sal
1609 København V

3339 4000http://www.lf.dk/
Landbrug & Fødevarer er erhvervsorganisation for landbruget, fødevare- og agroindustrien. Med en eksport på 156 milliarder kroner årligt og med 169.000 beskæftigede repræsenterer vi et af Danmarks vigtigste eksporterhverv. Ved at nytænke og synliggøre erhvervets bidrag til samfundet sikrer vi vores medlemmer en stærk placering i Danmark og globalt.

Følg pressemeddelelser fra L&F

Ved at skrive dig op her, vil du modtage pressemeddelelser på mail når de udsendes. Indtast din mail og følg instruktionerne. Det er ligeså let at melde sig fra igen.

Flere pressemeddelelser fra L&F

L&F: Vi står klar til at levere, Løkke3.10.2017 13:05pressemeddelelse

Fødevareklyngen kan og vil levere et endnu større bidrag til Danmarks vækst og velfærd. Sådan lyder det fra Karen Hækkerup, adm. direktør i Landbrug & Fødevarer, efter statsministerens åbningstale. - Vores erhverv er en massiv vækstmotor i hele Danmark. Uanset om det handler om at skabe arbejdspladser, eksport, udnytte muligheder inden for digitalisering, innovation eller bæredygtighed, så er fødevareklyngen en af regeringens vigtigste samarbejdspartnere. Og vi kan levere endnu mere, hvis vi får de optimale vilkår, siger hun. Fødevareklyngen beskæftiger 186.000 personer og eksporterer årigt for 156 milliarder kroner. Fødevareklyngens nettovalutaindtjening opgøres til 84 mia. kroner, som går til dansks forbrug og velfærd. - Made in Denmark er et kvalitetsstempel. Men det er også et kvalitetsstempel, som vi skal fremtidssikre, så fødevareerhvervets eksport også fremover kan sikre tusindvis af arbejdspladser på tværs af Danmark. Men det kræver, at regeringen fortsætter af reformsporet, fo

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum