Coop Danmark A/SCoop Danmark A/S

12 små producenter i finalen om fremtidens mad og drikke

Dommerne smagte sig igennem mere end 100 produkter indsendt af lokale producenter fra hele landet. Efter otte timer var feltet snævret ind til 12 finalister, der skal kæmpe om Produktprisen ved den store finale 25. juni i forbindelse med kokkekonkurrencen Sol over Gudhjem på Bornholm.

Med 105 produkter indsendt af lokale fødevareproducenter fra hele landet var det tydeligt, at lysten til at udvikle nyt i den grad lever i Danmark. Og det generelle niveau var igen i år skyhøjt, da dommerjuryen var samlet i København og i løbet af otte sansemættede timer smagte og diskuterede sig igennem det imponerende felt.

Dommerjuryen bestod i år af Hanna Sinivuori Schaldemose fra Irma, Kok Francis Cardenau fra Sane Foods, Kok Thomas Rode fra Rigtigmad.dk, Kok Mads Battefeld fra Sushi Anaba, Kok og sommelier Simon Olesen fra Møntergade og Kok Mikkel Maarbjerg fra KIRK+MAARBJERG, og da dagen var omme var der enighed om, at 12 produkter skilte sig så meget ud, at de fortjente at gå hele vejen til den store finale til sommer.

"Et af formålene med Produktprisen er at få de små dygtige producenter frem i lyset. Vi fra Sol over Gudhjem er glade for den store tilslutning til årets produktpris. Vi kan se, at der bliver arbejdet målrettet og seriøst med produkterne. Vi håber at et initiativ som Produktprisen kan bane vejen til endnu flere kvalitetsprodukter til den danske forbruger," siger Mads Marschall fra Sol over Gudhjem.

”Igen i år er jeg imponeret over den innovationskraft, der findes derude hos de små producenter med blandt andet fokus på økologi, convenience samt udvikling af plantebaserede fødevarer. Det gennemgående for alle finalistprodukterne er, at de sidder lige i skabet på smag og kvalitet, noget der betyder meget for Irmas kunder og som vi aldrig går på kompromis med. Nogle af varerne i finalen er kendte, men der er også nogle nye og meget spændende varer, som jeg håber vi kan tilbyde vores kunder i fremtiden,” siger produktchef Hanna Schaldemose, Irma.

Konkurrencen var igen i år inddelt i kategorierne Mad, Drikkevarer, Konfekture og Innovation:

Finalister 2022:

MAD

Kylling Pastilla- South Harbour cafe​

Pizza- Take me home by Gorm’s​

Svampebøffen- Planteslagterne​

DRIKKE

NODA Pink grapefruit- NODA

Sprezzatura alkoholfri spritz- Quench & Tickle​

Æbleau Æblebrandy – Oremandsgaard på Præstø​

KONFEKTURE

Kong Gulerod dessert- Rørvig dessert​er

Salty Caramel Sourdough is- Jalm&B​

Citron-havreis- NIZED​

INNOVATION

Condiment #1 bønnesauce- Contempehrary​

Seaweed & Seed snack- Wawy Wonders​

Bælg konfekt hapser- BÆLG​

De endelige vindere af Produktprisen 2022 kåres i forbindelse med Danmarks største kokkekonkurrence for professionelle kokke til Sol over Gudhjem, der i år finder sted 25. juni og afvikles på havnen på Gudhjem på Bornholm.

For yderligere oplysninger kontakt:

Direktør, Sol over Gudhjem Mads Marschall

Mail: info@sogk.dk Mobil: +45 21 61 42 23

Hanna Schaldemose, Produktchef, Irma

Mail: hanna.schaldemose@irma.dk  Mobil: +45 51 59 35 42

Coop hjælper danske fødevarevirksomheder med at finansiere grønne tiltag gennem crowdfunding20.6.2022 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Nu lancerer Coop igen initiativet Coop Klimafunding for at uddanne danske fødevarevirksomheder, understøtte den grønne omstilling og muliggøre finansiering af grønne tiltag via crowdfunding. De sidste to år har Coop Crowdfunding hjulpet godt 100 virksomheder med at accelerere deres grønne omstilling og i alt rejst 4,5 mio. kr. sammen med forbrugerne til nye, grønne tiltag.

Irma slår rekord i økologi-salg15.6.2022 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse

På trods af den økonomiske krise i Danmark, har Irma slået sin egen rekord i salg i økologi i årets fem første måneder. 36 procent af det samlede salg af fødevarer i Irma er nu økologisk. Men en forklaring på, at salget stiger trods tilbageholdenhed hos forbrugerne generelt, er, at salget i højere grad flytter over til de lidt billigere varianter i Irmas Hverdag.Irmas Hverdag består i øjeblikket af cirka 270 forskellige basisvarer, heraf er 75 procent økologiske. ”Det viser, hvor vigtig økologien er for Irmas kunder. For dem handler det om at fastholde kvalitet og de værdier, der ligger i de økologiske varer” siger kommerciel chef i Irma, Cathrine Holmegaard Aarup. Irma satte sidste år som mål at øge salget af økologi og i 2025 blive den første supermarkedskæde i verden, hvor halvdelen af fødevaresalget er økologisk. ”Da vi lavede den målsætning, så verden meget anderledes ud, men vi har besluttet at holde fast, og vi vil fortsat arbejde for at blive den første supermarkedskæde i verde