12 reaktioner om dårligt indeklima på midt- og vestjyske skoler

Folkeskoler i Herning, Holstebro, Ikast-Brande, Ringkøbing-Skjern, Skive og Viborg har fået reaktioner fra Arbejdstilsynet, fordi der er dårligt indeklima. Det viser en ny opgørelse fra Dansk Byggeri, der opfordrer kommunerne til at give de lokale skoler et eftersyn og sikre, at der er god luft i alle de midt- og vestjyske klasselokaler

Dårlig ventilation, der ikke overholder loven, høje temperaturer, utætheder og skimmelsvamp. Alt sammen eksempler på, hvad Arbejdstilsynet møder, når de besøger landets folkeskoler. I de første ti måneder af 2018 har Arbejdstilsynet været på 27 besøg på skoler i Midt- og Vestjylland, hvilket har resulteret i 12 reaktioner på dårligt indeklima, hvor skolerne er blevet pålagt at rette op på problemerne med det samme eller undersøge problemets omgang yderligere.

Der er tale om skoler i Herning, Ikast-Brande, Skive, Viborg, Ringkøbing-Skjern og Holstebro. I Holstebro har Arbejdstilsynet været på fire besøg og uddelt seks reaktioner, hvilket betyder, at der under nogle besøg har været mere end et forhold, der skulle bringes i orden, viser opgørelsen fra Dansk Byggeri.

- Selvom der også bliver bygget nye skoler, så er der stadig mange, som er gamle og trænger til en kærlig hånd, og det er netop det, som Arbejdstilsynets besøg viser. Det er svært at lære noget i et lokale med dårlig luft, og derfor bør usunde klasselokaler renoveres hurtigst muligt, siger formand for Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland, Niels Hansen.

Han har derfor en klar opfordring til politikerne i alle de midt- og vestjyske kommuner:

- Den er gal med indeklimaet, når der gives reaktioner for hvert tredje besøg Arbejdstilsynet er på. Det synes jeg må kalde på handling fra vores lokale politikere. Jeg kan derfor kun opfordre dem til at få et overblik over, hvordan det ser ud på folkeskolerne i deres kommune, og så få sat gang i en renovering af de skoler, hvor der er dårligt indeklima, siger Niels Hansen.

Dansk Byggeri og SF har foreslået, at Folketinget etablerer en lånepulje til kommunerne på 200 millioner kroner om året øremærket forbedring af indeklimaet på skolerne. Kommunerne skal kunne låne penge i puljen, uden at de risikerer at støde ind i det kommunale anlægsloft. På den måde bliver de ikke tvunget til at vælge mellem fx at reparere huller i vejene eller installere tidssvarende ventilation på skolerne.

- Det er ærgerligt, at der på Christiansborg ikke er flertal for at hjælpe kommunerne med at få et godt indeklima til alle skoleelever i Danmark, siger Niels Hansen, Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland.

Formand for Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland, Niels Hansen, telefon 40 17 20 67
Regionskonsulent for Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland, Steen Høygaard, telefon 25 66 63 17
Pressekonsulent i Dansk Byggeri, Anette Sørensen, telefon 30 36 02 65