12 mio. kr. forlænger succesfuld ordning: Kriseramte virksomheder kan fortsat få gratis hjælp

Siden 2007 har mere end 8.000 kriseramte, danske SMV’er over hele landet fået hjælp gennem rådgivningsordningen Early Warning. Og med en tillægsbevilling på 12 mio. kr. fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse kan ordningen nu fortsætte i 2023 og 2024.
Early Warning har hjulpet økonomisk truede virksomheder siden 2007 og kan med støtte fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse fortsætte arbejdet til og med 2024. Foto: Jesper Voldgaard

Da Early Warning blev etableret for 15 år siden, viste undersøgelser, at ejere af mindre virksomheder generelt føler sig alene og ladt i stikken, når virksomheden kommer i krise.

Med høj inflation, stigende energipriser og forsyningsudfordringer er problematikken stadig aktuel, og derfor støtter Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse nu ordningen for fjerde gang, så virksomhedsledere også kan søge hjælp til rettidig omhu de kommende to år.

Fleming Frederiksen, der er medlem af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse og direktør i Svend Frederiksens Maskinfabrik, udtaler:

"De aktuelle udfordringer med høj inflation og stigende energipriser presser mange virksomheder, og nogle må desværre også dreje nøglen. Det har store personlige konsekvenser, når en virksomhed går konkurs – og samtidig koster det samfundet dyrt. Med Early Warning-ordningen får virksomheder bedre overlevelsesvilkår eller hjælp til at trække stikket i tide. Vi ved, at det på sigt bliver nemmere at starte virksomhed igen, når man har været gennem en effektiv nedlukning med god rådgivning om, hvordan man viderefører de sunde dele af virksomheden.”

Om kriseramte virksomheder bør fortsætte med at kæmpe eller skal erklære sig konkurs, står Early Warning klar til at hjælpe med at finde svaret på. Og med de 12 mio. kr. fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse kan Erhvervshus Midtjylland, der leder indsatsen, videreføre rådgivningsordningen i yderligere to år. Hermed kan erhvervshusenes trænede og erfarne konsulenter fortsat:

• Screene og rådgive kriseramte virksomheder, der opsøger hjælp.
  • Henvise kriseramte virksomheder til frivillig rådgivning og advokathjælp.
  • Lede det store korps af ca. 130 frivillige erfarne erhvervsfolk, der gratis stiller deres kompetencer til rådighed.

Erhvervsmand fik hjælp til krise og nedlukning

Den midtjyske erhvervsmand Andreas Pape Kjærsgaard har to gange fået hjælp af Early Warning. Første gang var, da han blev ramt af en ulykke blot et år efter at have grundlagt varme- og ventilationsvirksomheden Expero.

Efter ulykken var Andreas Pape Kjærsgaard sygemeldt i halvandet år, og det var tæt på at koste virksomheden livet:

"Heldigvis havde min kone hørt om Early Warning, og det blev vores redning. Vi var igennem et forløb med en Early Warning-konsulent, som var benhårdt, men jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at det reddede min virksomhed.”

Ikke længe efter ramte COVID-19-pandemien, og den overlevede Expero derimod ikke, fortæller Andreas Pape Kjærsgaard:

”Jeg så i øjnene, at en konkurs var uundgåelig, men jeg anede ikke noget om, hvordan man lukker en virksomhed. Her hjalp Early Warning igen med god rådgivning, og det lykkedes med hjælp fra nye investorer at købe firmanavnet af konkursboet, så vi i dag driver en ny virksomhed med samme navn.”

Fakta om Early Warning

• Early Warning blev etableret i 2007 og er landsdækkende og tilgængelig i alle erhvervshuse. I spidsen står Erhvervshus Midtjylland, der også leder og danner forbillede for 12 andre EU-medlemslande i Early Warning Europe Network.

• I 2019 bevilgede Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse 7,1 mio. kr. til ordningen og i 2020 yderligere 5 mio. kr. til en særlig COVID-19-indsats, der løb frem til udgangen af 2021. I slutningen af 2021 bevilgede bestyrelsen yderligere ca. 4,2 mio. kr., så ordningen kunne fortsætte til udgangen af 2022. Med den nye bevilling på 12 mio. kr. kan Early Warning fortsætte arbejdet med at hjælpe kriseramte virksomheder i 2023 og 2024.
  • Early Warning er flere gange blevet effektmålt positivt: I de virksomheder, man forsøgte at redde, overlevede flere end i kontrolgruppen. Der var lavere gæld til det offentlige i de virksomheder, man valgte at lukke hurtigt, og i de rekonstruerede virksomheder blev halvdelen af arbejdspladserne bevaret.

Læs beskrivelsen af Early Warning i projektdatabasen

Læs mere om Early Warning

Se tillægsbevillingen til Early Warning (pdf)