føtex food er klar med Vores Lokale Varer

Fra fredag den 5. december får alle føtex food-butikker nye, danske specialprodukter på hylderne. Det er en række udvalgte, danske fødevarer, som på sigt skal bane vej for konceptet "Vores Lokale Varer" i alle føtex-varehuse.
Blandt de nye produkter findes øl fra Amager Bryghus, mel fra Samsø, hybenmarmelade fra Nordjylland og mange flere. I alt kommer der cirka 90 nye varer på hylderne i føtex food.
- Hele idéen er, at vi vil have de lokale leverandører ud på hylderne i de områder, hvor de findes. Vi tester i første omgang, om logistikken og systemet fungerer sideløbende med vores eget indkøbssystem. Vores forventning er, at der i løbet af 2015 vil være lokale kvalitetsprodukter på hylderne i alle føtex-butikker, forklarer sortimentschef i føtex Jan Møller.
Har ledt efter ildsjæle
Konceptet bag Vores Lokale Varer er specielt udviklet til føtex af virksomheden GO LOCAL. Det er samtidig GO LOCAL, som udvælger de rigtige produkter og leverandører, mens Dansk Cater A/S tager sig af logistik og økonomistyring.
GO LOCAL's koncept er skabt til små producenter, som har brug for fleksibilitet, og aftalerne tegnes med producenterne ud fra, hvad de har kapacitet til at levere.
Med Vores Lokale Varer ønsker føtex' at give kunderne mulighed for at købe specialiteter fra lokalområdet, men også at øge tilgængeligheden af danske kvalitetsprodukter til hele landet. Derfor er alle leverandørerne blevet udvalgt efter principper om godt håndværk, gennemsigtighed og nærvær.
- GO LOCAL har ledt efter ildsjæle, som har brugt lang tid på at forfine deres produkt, og som fremstiller danske fødevarer af høj kvalitet. Vi vil have det sådan, at hvis du vil vide noget om produktet, så kan du nemt og hurtigt finde frem til ham eller hende, der laver det. Kendetegnet for leverandørerne til Vores Lokale Varer er, at det er mennesker, som er helt tæt på det, de laver, og som får ild i øjnene, når de fortæller om det, siger Jan Møller.
Nordjyske hyben og øl fra Amager
For producenterne er det en unik mulighed for at nå ud til et bredere publikum. Den mulighed er indtil videre blevet grebet af 20 mindre, danske fødevarevirksomheder, som fremstiller specialprodukter inden for både frost og kolonial, fx marmelade, mel, saft, øl, pesto, is og pasta.
En af virksomhederne er Hybengården i Jerslev i Nordjylland. Her har ægteparret Annette og Henrik Sørensen fremstillet hybenmarmelade og -chutney i mere end 10 år. At levere varer til føtex er et stort skridt for den lille virksomhed, og ægteparret med den store passion for hyben er spændte på, hvad samarbejdet kan føre med sig.
- Vi håber da, at aftalen om at levere til føtex kan medvirke til, at vi på sigt kan leve af vores hybenproduktion alene. Vi driver landbrug ved siden af, men der er ingen tvivl om, at det er hybenproduktionen, vi brænder for, siger Henrik Sørensen.
Hos Amager Bryghus er direktør Morten Valentin Lundsbak også fuld af forhåbning om at få en større kundeskare i Danmark.
- Mere end halvdelen af vores produktion har hidtil været eksport til udlandet. Salget i Danmark har primært været til specialbutikker, men ved at levere til føtex får vi mulighed for at komme ud til et bredere, dansk publikum. Ikke nødvendigvis kun i lokalområdet. De lempede eksportregler til Jylland gør, at vi også er åbne for at udvide og eksportere til alle føtex-varehuse derovre, griner Morten Valentin Lundsbak.
I første omgang er udvalget af lokale varer ens i de fem føtex food butikker, og varerne kommer fra hele landet. Men intentionen er, at der skal være forskel, så Vores Lokale Varer med tiden primært stammer fra det lokalområde, som føtex-varehuset ligger i.
- Samarbejdet med GO LOCAL sikrer, at mindre leverandører får adgang til vores hylder og mulighed for at vokse sammen med os. De kan levere til varehuse i deres umiddelbare nærhed, men de kan også levere bredt, hvis de har kapacitet til det. Vores ønske med de lokale varer er, at sikre et udvalg af danske kvalitetsvarer produceret af ildsjæle til vores kunder, siger Jan Møller.
Om Vores Lokale Varer
- Vores Lokale Varer kommer på hylderne i landets fem føtex food-butikker fredag den 5. december.
- Vores Lokale Varer er blevet til i et samarbejde med virksomheden GO LOCAL og Dansk Cater A/S.
- Til en start er det kun varer inden for kolonial og frost, der sælges under Vores Lokale Varer
Om føtex og føtex food
- Der findes 88 føtex-varehuse i Danmark. Fem af de 88 føtex-varehuse er føtex food-supermarkeder, som har et særligt fødevaresortiment med specialiteter, som ikke findes i de øvrige varehuse.
- De fem føtex food findes i Aalborg, Aarhus (2), Egå og Dragør
Eksempler på Vores Lokale Varer fra Amager Bryghus
- Amager Bryghus: Amager Fælled, 4,5 %, 0,50 cl. Pris: 39,95 kr. ex. pant.
- Amager Bryghus: Amager Julebryg, 6,5 %, 0,50 cl. Pris: 39,95 kr. ex. pant.
Eksempler på Vores Lokale Varer fra Hybengården
- Hybenmarmelade: 280 gr. Pris: 42,95 kr.
- Kirsebær i rom: 400 gr. Pris: 58,95 kr.
- Hybenchutney chili og løg: 280 gr. Pris: 49,95 kr.
Kontaktinformation
Sortimentschef Jan Møller, telefon: 61 20 81 31, e-mail: jm@foetex.dk
Amager Bryghus: direktør Morten Valentin Lundsbak, telefon: 32 50 62 00, e-mail: morten@amagerbryghus.dk
Hybengården: Annette Sørensen, telefon: 40 18 98 33; Henrik Sørensen, telefon: 23 42 64 86
GO LOCAL: Direktør Bjarne Agger Sidelmann telefon: 26 16 26 55 e-mail: bjarne@golocalfood.dk
Kontakter
Group CommunicationDansk Supermarked Group
Tlf:8778 5002press@dsg.dkMads Hvitved GrandKommunikationsdirektør
Tlf:29 65 45 66mhg@dsg.dkBilleder
Information om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Bilka gør det enkelt at følge kriseråd16.5.2025 07:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Kun omkring én ud af tre danskere har fulgt myndighedernes opfordring om at have et lille hjemmelager af mad og drikke, der kan række tre dage. Nu gør Bilka det lettere for kunderne at følge opfordringen ved at samle de anbefalede varer i en kasse, der let og hurtigt kan hentes færdigpakket i Bilka eller leveres hjemme på kundernes dørtrin.
Bilka sætter kurs mod eldreven hjemmelevering9.5.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Nye elbiler bliver nu en del af BilkaToGo Hjemmelevering, og rykker Salling Group tættere på klimamål.
Nu kan du få målt dit blodtryk i Netto6.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I uge 19 lancerer Hjernesagen og Salling Group et nyt skridt i arbejdet for at forbedre danskernes sundhed og forebygge stroke. Her vil man for første gang invitere kunderne i udvalgte Netto-butikker til gratis blodtryksmåling og en snak om farerne ved forhøjet blodtryk.
Salling Groups overtagelse af Rimi Baltic godkendt5.5.2025 12:05:00 CEST | Pressemeddelelse
Europa-Kommissionen har godkendt Salling Groups opkøb af Rimi Baltics forretning i Estland, Litauen og Letland.
Salling Group styrker sin markedsposition i historisk 202428.4.2025 10:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Både top- og bundlinje blev løftet i et tilfredsstillende 2024 præget af et rekordstort investeringsniveau og en ny ambitiøs strategi for de kommende år.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum