Fisk for en milliard bliver bæredygtig
Alt lige fra dåsetun, fiskeoliepiller og rødspætter i frysedisken får en gennemgang. Dansk Supermarked har indgået et treårigt samarbejde med WWF Verdensnaturfonden, hvor målet er, at det fulde sortiment af produkter med fisk og skaldyr på sigt bliver bæredygtigt.
Bilka, Netto og føtex langer årligt fisk og skaldyr over disken for mere end en milliard kroner, så der er tale om et omfattende samarbejde.
Fisken skal være i orden
Akvakultur (opdrættede fisk og skaldyr) er den hurtigst voksende fødevareindustri i verden. Men konventionelt opdræt har konsekvenser for miljø og sundhed. Samtidig er de fleste af verdens vilde fiskebestande under et voldsomt pres på grund overfiskeri. Og disse ting er ikke synlige for forbrugerne.
Så nu vil Dansk Supermarked arbejde for at skabe fuld transparens i forhold til, hvor og hvordan fiskene er fanget og produceret. Hele butikkernes sortiment af fisk og skaldyr skal gøres bæredygtigt, forklarer Helene Regnell, CSR-chef i Dansk Supermarked.
"Kunderne skal vide, at deres fisk er bæredygtigt, når de handler hos os. Og der hvor vi ikke er i mål endnu, der skubber vi på. Det er et langt sejt træk at ændre fiskeri og fiskeopdræt i en mere bæredygtig retning, men vi forventer, at vi sammen med WWF kan sikre resultater og være med til at flytte det danske marked markant," siger Helene Regnell, CSR-chef i Dansk Supermarked.
Positive resultater for miljø og fiskere på den anden side af kloden
Samarbejdet er en vigtig brik i WWF Verdensnaturfondens miljøfaglige arbejde for at genopbygge overfiskede fiskebestande i havene rundt om i verden og samtidig sikre bedre vilkår de fiskere og fiskeopdrættere på den anden side af kloden, som er afhængig af de marine ressourcer.
"Når vi arbejder sammen med så stor en spiller som Dansk Supermarked, kan vi se frem til, hvordan tonsvis af fisk og millionvis af dåsetun bliver mere bæredygtige over de næste tre år. Det er virkelig til at tage og føle på - og det afføder konkrete positive forandringer for havmiljøet og for de mange fiskere og lokalsamfund, der lever af havets ressourcer", udtaler generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden, Gitte Seeberg.
Etape to er skudt i gang
Dansk Supermarked var den første aktør i detailhandelen, der i samarbejde med WWF fjernede ål og sværdfisk fra butikkerne. Det var helt tilbage i 2007, hvor det første samarbejde med WWF Verdensnaturfonden fandt sted. Nu udvider de to parter samarbejdet, og forventningerne er store hos Dansk Supermarked, forklarer CSR-chef Helene Regnell. Det skal ganske enkelt blive nemmere at være kunde.
"Der er i dag en skov af miljømærker, og det kan være rigtig forvirrende og svært for forbrugeren at finde hoved og hale i, hvilke mærker man skal gå efter. Derfor vil vi gerne gøre det helt enkelt at være kunde hos os. I første omgang ved at sikre muligheden for at vælge bæredygtig fisk og på sigt vil vi sikre et 100% dokumenteret bæredygtigt udvalg," siger Helene Regnell.
Fakta om samarbejdet
WWF Verdensnaturfonden skal være tekniske rådgiver og bistå Dansk Supermarked i at udskifte sortimentet til at være bæredygtigt:
- Samarbejdet omfatter alle Netto, føtex og Bilka-butikker i Danmark
- WWF leverer miljøfaglig rådgivning til Dansk Supermarked
- Samarbejdet omfatter 45-50 arter. Der er fokus på hele Dansk Supermarkeds sortiment.
- Dansk Supermarked vil være med til gradvist at flytte den danske og internationale fiskesektor i en mere miljørigtig retning ved at fastholde det brede sortiment og stille krav om bæredygtighed til alle produkter.
- Målet er at øge udvalget og salget af miljøcertificeret fisk (MSC og ASC)
- Samarbejdet omhandler også produktgrupper som fx fiskeoliepiller, kattemad osv.
- Dansk Supermarked sælger via kæderne Netto, Bilka og Føtex fisk for over 1 milliard kroner om året
Fakta om de globale fiskebestande
Over 85 procent af verdens fiskebestande er ifølge FN enten fuldt udnyttet, fisket til det yderste eller på grænsen til kollaps. Fisk og skaldyr fra opdræt (akvakultur) udgør over halvdelen af verdens samlede forbrug og er ofte forbundet med betydelige miljøproblemer som følge af vandforurening, degradering af unik natur og landskab, samt anvendelse af ubæredygtigt fiskefoder fra overudnyttede bestande af havfisk.
Kontaktinformation
For yderligere information i Dansk Supermarked, kontakt Helene Regnell, CSR-chef: 26 17 66 17 eller pressechef Mads Hvitved Grand: 29 65 45 66.
For yderligere information i WWF Verdensnaturfonden , kontakt Christoph Mathiesen, programleder for fiskeri og akvakultur i WWF Verdensnaturfonden: 2926 9851 eller Mie Oehlenschläger (for kontakt til Gitte Seeberg), kommunikationsrådgiver, på 3147 8812.
Kontakter
Group CommunicationDansk Supermarked Group
Tlf:8778 5002press@dsg.dkMads Hvitved GrandKommunikationsdirektør
Tlf:29 65 45 66mhg@dsg.dkInformation om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Salling Group styrker sin markedsposition i historisk 202428.4.2025 10:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Både top- og bundlinje blev løftet i et tilfredsstillende 2024 præget af et rekordstort investeringsniveau og en ny ambitiøs strategi for de kommende år.
Bilka fortsætter sin udvidelse af BilkaToGo Hjemmelevering28.4.2025 10:17:00 CEST | Pressemeddelelse
Bilka har i 2025 udvidet sin hjemmelevering markant, og nu kan kunderne i Esbjerg og Sønderborg også benytte sig af Bilkas populære hjemmeleveringstjeneste.
Bilka fortsætter sin udvidelse af BilkaToGo Hjemmelevering28.4.2025 10:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Bilka har i 2025 udvidet sin hjemmelevering markant, og nu kan kunderne på Lolland-Falster også benytte sig af Bilkas populære hjemmeleveringstjeneste.
Køb billetter til Grøn 2025 i Bilka, Netto og føtex3.4.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Salling Group støtter igen i år Muskelsvindfondens arbejde og gør det muligt at købe billetter til Grøn Koncert, når du handler i deres butikker.
Bilka udvider sin hjemmelevering markant og tester ny version af BilkaToGo PickUp1.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Bilka har i 2025 tilføjet et stort tocifret antal postnumre til listen over byer, der kan benytte sig af BilkaToGo Hjemmelevering. Men ambitionerne er større, og Bilka ønsker at nå ud til endnu flere danskere, og derfor er de nu klar med endnu et tiltag – BilkaToGo PickUp Stigsborg.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum