Statsministeren lærte om integration i Bilka Ishøj

Under et besøg i Bilka Ishøj mandag fulgte statsminister Helle Thorning-Schmidt op på sin nytårstale. I talen d. 1. januar lagde statsministeren op til, at endnu flere med anden etnisk baggrund end dansk skal integreres via landets arbejdspladser, og her er Bilka eksemplet på en kæde, der har taget socialt ansvar og arbejdet målrettet med at sikre endnu flere nydanskere et fodfæste i samfundet via et job i kæden.
Under sit besøg i varehuset betonede statsministeren da også, at hun var taget i Bilka for at lære og for at besøge en butik og en kæde, som har arbejdet målrettet med integration.
- Her i Bilka Ishøj har 33 % af medarbejderne en anden etnisk baggrund. Når man så spørger de ansatte, så siger de, at det ikke er noget problem. Her er man nemlig bare kolleger, og det handler om at gøre sig umage. Så kan man ikke andet end at blive imponeret, og jeg synes, det er meget positivt, at Bilka kan ansætte så mange med anden etnisk baggrund, og samtidig få det til at se let ud, sagde statsminister Helle Thorning-Schmidt.
Statsministeren har selv som ung studerende arbejdet i netop Bilka Ishøj, så det var velkendt butiksgulv, hun betrådte under sit besøg, selv om der er sket meget med integrationsindsatsen de seneste 20 år.
- Jeg havde også kolleger med anden etnisk baggrund, dengang jeg selv arbejdede her i Bilka Ishøj. Men slet ikke i samme omfang, som i dag, og det vidner om, at hvis man har en politik for det, som Bilka har, så kan det lykkes. Jeg synes, det er flot, at man har taget en bevidst beslutning om, at man vil øge antallet af medarbejdere af anden etnisk herkomst og så arbejdet målrettet med det, sagde Helle Thorning-Schmidt.
I supermarkedet lærer man dansk
En af de medarbejdere, statsministeren mødte i Bilka Ishøj, var 23 årige Evin Kara. Hun talte blandt andet med statsministeren om, hvordan det er at være en del af en så mangfoldig arbejdsplads, og om hvorfor hun ikke oplever, at der bliver gjort forskel på hende selv og andre medarbejdere.
Evin Kara mener, at der er god grund til, at Helle Thorning-Schmidt valgte at besøge netop Dansk Supermarked, når det nu handler om integration, for her kan virksomhedens kæder noget helt særligt. Det har hun selv oplevet efter at have arbejdet i både føtex og Bilka.
- Ikke alle virksomheder kan gøre det, Dansk Supermarked gør. Men flere kunne vælge at gøre det. Her er man åben over for ens baggrund og familie, det kunne mange andre virksomheder lære noget af. Vi har kolleger, som næsten ikke kan tale dansk, men det er jo her, man lærer det. Nogle siger, at et supermarked lærer folk dansk, og det er rigtigt. Her lærer man det i virkeligheden, ikke kun på skolebænken, sagde Evin Kara.
Indsatsen værd
Bilkas direktør Mark Nielsen fortalte undervejs i besøget Helle Thorning-Schmidt om Bilkas tre-strengede strategi for mangfoldighed, der har fokus dels på integration, dels på utilpassede unge og dels på beskyttede værksteder for medarbejdere med særlige forhold, herunder mentalt og fysisk udviklingshæmmede mm. Han lagde ikke skjul på, at integrationsindsatsen stiller krav til både virksomheder og medarbejdere. Det er det lange seje træk, men at Bilka nu for alvor ser frugten af mange års målrettet indsats i form af en lang række loyale nydanske medarbejdere, der går fra elev til fastansat og videre til eksempelvis mellemleder.
- Det kræver vilje fra virksomhedens side. Man skal ville afspejle det omkringliggende samfund. Det kræver også en investering fra start, for man skal som virksomhed afse ressourcer, ikke så meget penge, men man skal afse tid, medarbejdere og fokus, så man skal tro på det og ville det for at kunne gennemføre det. Og fra medarbejdernes side kræver det også vilje, for de bærer indsatsen i det daglige. Men det er vores overbevisning, at det er det hele værd - for alle parter, sagde Mark Nielsen.
Baggrund om integrationsarbejdet i Bilka/Dansk Supermarked :
- Dansk Supermarked, der driver dagligvarekæderne Bilka, føtex og Netto, tror på potentialet i det enkelte menneske, og vi vil gerne afspejle mangfoldigheden i samfundet, så kunderne møder den bredde i vores butikker, der også er i samfundet. Derfor tager vi et socialt ansvar, der samtidig gør en positiv forskel.
- Gennem årene har Dansk Supermarked modtaget en række integrationspriser for det målrettede arbejde med mangfoldighed, blandt andet den prestigefyldte erhvervspris MIAPRISEN, der uddeles af Institut for Menneskerettigheder, og Socialministeriets Integrationspris.
- Virksomheden samarbejder med en lang række kommunale jobcentre, hvilket betyder, at adskillige hundrede potentielle medarbejdere hvert år bliver tilbudt en plads på særlige forløb. Det gælder eksempelvis nydanskere med sproglige udfordringer og handicappede med fysiske og psykiske begrænsninger.
- Endvidere har Dansk Supermarked tæt kontakt til andre offentlige instanser, sprogskoler, organisationer og specialiserede aktører på deres respektive områder. Vi har fx samarbejdsaftaler eller hensigtserklæringer med High:five, LEV, ADHD-foreningen og Vinsa, ligesom vi løbende samarbejder med CABI, Beskæftigelsesministeriet og Socialministeriet.
- I 2014 var 421 praktikanter i Bilka henvist via aftalerne.
- I december måned 2014 havde Bilka 153 praktikanter fordelt på hele kæden, heraf var 45 med anden etnisk baggrund end dansk.
- Bilka har flere steder i landet indgået et samarbejde med kommunerne om unge 15-17 årige, samarbejdet er døbt "Fritidsjob med mentor". Her får unge, der har brug for ekstra støtte eller oplæring/instruktion, et job efter skole, hvilket er med til at styrke dem i deres fremtidige job og uddannelse.
- Mangfoldighedsarbejdet er en del af Dansk Supermarkeds CSR-strategi og er ligeledes skrevet ind i virksomhedens personalepolitik. Arbejdet med mangfoldighed foregår ligeledes i føtex og Netto.
Kontaktinformation
Pressechef i Dansk Supermarked Mads Hvitved Grand, 29 65 45 66
(Fotokreditering: Andreas Szlavik)
Kontakter
Group CommunicationDansk Supermarked Group
Tlf:8778 5002press@dsg.dkMads Hvitved GrandKommunikationsdirektør
Tlf:29 65 45 66mhg@dsg.dkBilleder
Information om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Køb billetter til Grøn 2025 i Bilka, Netto og føtex3.4.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Salling Group støtter igen i år Muskelsvindfondens arbejde og gør det muligt at købe billetter til Grøn Koncert, når du handler i deres butikker.
Bilka udvider sin hjemmelevering markant og tester ny version af BilkaToGo PickUp1.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Bilka har i 2025 tilføjet et stort tocifret antal postnumre til listen over byer, der kan benytte sig af BilkaToGo Hjemmelevering. Men ambitionerne er større, og Bilka ønsker at nå ud til endnu flere danskere, og derfor er de nu klar med endnu et tiltag – BilkaToGo PickUp Stigsborg.
føtex og Bilka tilpasser sig kundernes ændrede alkoholvaner med nyt sortiment28.3.2025 11:14:36 CET | Pressemeddelelse
Bilka og føtex er til for kunderne, og som direkte respons på livsstilsændringer og nye behov introducerer føtex og Bilka nu et stort sortiment af vinflasker i halv størrelse samt flere alkoholfrie alternativer.
Salling Group når ud til endnu flere kunder med godkendelse af COOP-aftale26.3.2025 11:53:00 CET | Pressemeddelelse
Netto og føtex rykker ind på nye adresser på tværs af Danmark, efter Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen netop har godkendt aftalen, der ender med en overdragelse af 33 COOP-butikker og projekter til Salling Group.
Salling Group styrker ledelsen med to markante profiler11.3.2025 14:00:00 CET | Pressemeddelelse
Med to nyoprettede stillinger i topledelsen understreger Salling Group ambitionerne om et styrket kundefokus, innovation, investeringer og opkøb som en del af Aspire 28.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum