Bilka vinder kapløb om mobilbetaling

Det begyndte i Dansk Supermarked som en test i en enkelt føtex. Så kom flere føtex-varehuse og en enkelt Bilka med på vognen. Herefter meldte en konkurrerende detailhandelskæde sig på mobilbetalingsbanen, og nu sætter Bilka turboen til og ræser over målstregen med MobilePay i alle sine varehuse fra torsdag den 18. juni.
Kædedirektør Mark Nielsen betragter det som et naturligt skridt for Bilka, som i forvejen benytter ny teknologi i varehusene og på webshoppen Bilka.dk.
- Bilka har taget teknologiske syvmileskridt, hvad angår e-handel og omnichannel, hvor webshop smelter sammen med den fysiske butik. Vi anvender infrarød teknologi til at understøtte vores max-2-i-kø-koncept, og alle Bilka-varehuse er udstyret med selvscanningskasser. Selvfølgelig er vi også den første danske dagligvarekæde, som kan tilbyde mobilbetaling i alle varehuse, siger Mark Nielsen.
Stor interesse fra udlandet
Den danske mobilbetalingsmodel har vakt interesse langt uden for landets grænser. føtex på Nordre Fasanvej, der var det første københavnske varehus med MobilePay, har haft besøg af både journalister og detailfolk fra Tyskland, Kina, Spanien, England og Finland, som har lagt vejen forbi for at se, hvordan MobilePay fungerer i praksis.
- De har alle været vældigt imponerede af, hvor nemt og hurtigt det er. Folk bliver virkelig positivt overrasket, og indimellem er de nødt til at prøve flere gange, fordi de har svært ved at tro, at det virkelig er så let, fortæller Steffen Skov Larsen, der er projektleder i Dansk Supermarked.
MobilePay er fremtiden for alle butikker
Den MobilePay-løsning, som udrulles i flere dagligvarekæder i øjeblikket, er udviklet i samarbejde mellem Dansk Supermarked og Danske Bank og blev lanceret den 11. marts 2015. Her blev føtex i Storcenter Nord i Aarhus det første varehus i Danmark, som fik MobilePay ved kasselinjen.
For Danske Bank har alliancen med Dansk Supermarked været et vigtigt strategisk led i udviklingen af en mobilbetalingsløsning, der er tænkt som fremtidens mobilbetalingsløsning i dansk detailhandel. Dansk Supermarked har bidraget markant til udviklingen af denne løsning, som er målrettet kæder med stort kundeflow.
Både unge og ældre bruger MobilePay
Ifølge Bilka-direktør Mark Nielsen bruger rigtig mange kunder allerede deres mobiltelefon til pristjek, opskrifter og som huskeseddel, når de handler. Derfor er telefonen altid ved hånden, når kunden når frem til kassen.
- Det er lige så nemt og intuitivt at bruge MobilePay ved kassen, som det er at overføre penge til en ven, og i Bilka Horsens, som allerede kører løsningen, kan vi se, at det er både unge og ældre, som hiver mobilen frem, når de skal betale. Det er stadig kun et begrænset antal kunder, som benytter MobilePay, men det tal bliver formentlig højere, efterhånden som folk vænner sig til at bruge det i flere butikker, mener Mark Nielsen.
Sådan fungerer MobilePay i Bilka:
-
à bn MobilePay-appen på din telefon og indtast personlig kode
-
Hold telefonen mod MobilePay-ikonet ved kassen
-
MobilePay afventer beløbet fra kassen, og du kan i mellemtiden pakke dine varer
-
Når alle varer er kørt igennem kassen, modtager din telefon beløbet, og du godkender og betaler ved at "swipe"
Teknologien bag MobilePay
MobilePay fungerer ved hjælp af to typer teknologi: NFC (Near Field Communication) og BLE (Bluetooth Low Energy). Teknologien skaber forbindelsen mellem telefon og kasseterminal.
De fleste moderne smartphones har enten Bluetooth- eller NFC-teknologi. Alternativt kan alle smartphones anvende QR-scanneren i MobilePay.
Under "Hjælp" i MobilePay-appen kan du se, om mobiltelefonen er klar til betaling i butikker, og finde en guide til, hvordan du kommer i gang.
Fakta om MobilePay
Danske Banks MobilePay benyttes af godt to millioner danskere. Den forventede årlige aktivitet er p.t. 50 mio. betalinger og 12 mia. kr. i omsætning. MobilePay benyttes på stadig flere områder, hvoraf de syv vigtigste er: Mellem private, handel i butikker, kommunale betalinger, betaling gennem andre apps, donationer og handel i webshops.
Kontaktinformation
Kommunikationsdirektør i Dansk Supermarked Mads Grand: 29 65 45 66
Angiv venligst fotograf Claus Sjödin som fotograf ved anvendelse af vedhæftede fotos
Kontakter
Group CommunicationDansk Supermarked Group
Tlf:8778 5002press@dsg.dkMads Hvitved GrandKommunikationsdirektør
Tlf:29 65 45 66mhg@dsg.dkBilleder
Information om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
føtex sætter ambitiøse sundhedsmål for 203011.6.2025 09:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Med fokus på Nøglehulsmærkede varer samt mindre sukker og fedt i det samlede varesortiment vil føtex gøre det lettere for kunderne at træffe et sundere valg.
Erfaren detailprofil skal styrke Netto i Tyskland10.6.2025 13:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Det er en erfaren leder med erfaring fra både dagligvarebranchen og den internationale scene, der får ansvaret for at styrke udviklingen af Salling Groups tyske forretning, Netto.
Salling Group gør klar til Danmarks største firmafest med rekordmange deltagere6.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
25.000 Salling Group-medarbejdere sætter søndag 8. juni kurs mod hovedkontoret i Aarhus, hvor der henover hele dagen holdes fest med nogle af landets største kunstnere til allin25.
Salling Groups opkøb af Rimi Baltic gennemført2.6.2025 12:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Danmarks største dagligvarekoncern har netop gennemført virksomhedens største opkøb nogensinde, efter ejerskabet over Rimi Baltic i dag har skiftet hænder. Det betyder, at Salling Group per dags dato vil være tilstede i seks europæiske lande.
Salling Group justerer ledelsesstrukturen til ny strategi28.5.2025 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Omsætningen hos landets største dagligvarekoncern, Salling Group, er over de seneste år vokset markant. Med ambitioner om yderligere vækst, også udenfor Danmarks grænser, justerer virksomheden nu sin ledelsesstruktur med fokus på de geografiske områder, hvor virksomheden er til stede.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum