Danskerne vil have en traditionel jul

Rør blot ikke ved min gamle jul. Selvom juletraditioner varierer fra familie til familie, så viser en stor undersøgelse med over 8000 besvarelser fra deltagere i Bilka.dk's Det Store Pakkespil (spil.bilka.dk ), at danskerne over en bred kam er enige om, hvordan julen skal skæres.
For eksempel holder 90 % af danskerne juleaften sammen med familien. Knap halvdelen holder jul med de samme mennesker hvert år (44%), og mange holder jul det samme sted (20%).
Det bedste ved jul er samværet med familien, mener 50 % af de adspurgte, mens 30 % mener, at det er "hyggen", der gør det.
Andesalg boomer i december
Når det kommer til julemiddagen, så spiser 63 % den samme menu år efter år. Men hvad er egentligt den rigtige julespise?
At dømme ud fra Bilka.dk's undersøgelse gør butikkerne klogt i at have kølediskene godt fyldt op med and og flæskesteg her op til jul. 75 % af danskerne vil nemlig have and på bordet juleaften, og 69 % spiser flæskesteg.
Det kan især mærkes i varehusene, hvor medarbejderne i slagterafdelingerne har ekstra travlt i december med at fylde op med svin og and.
- Halvdelen af de ænder vi sælger på et helt år bliver solgt i december måned (49 %), og 29 % af årets omsætning af flæskesteg bliver ligeledes solgt i julemåneden, fortæller indkøbschef for fersk kød, Claus Hansen. En anden fast tradition er ris a la manden, som udgør desserten juleaften hos 93 % af danskerne.
Børn og tv styrer juleaften
I børnefamilierne er det børn og barnlige sjæle, som afgør, hvornår vi spiser, for de skal se tv. Disney's Juleshow er stadig et hit, for 44% af danskerne ser det tilsyneladende hvert år, og julemiddagen bliver også tilpasset efter, hvornår det sidste afsnit af årets julekalender bliver sendt. 69 % af os finder også kammertonen frem og synger julens sange juleaften.
Gaver har en helt central plads på programmet juleaften, og som om gaverne under træet ikke er nok, så spiller 32% også pakkespil juleaften.
- Danskerne elsker pakkespil. Det viser vores undersøgelse med al tydelighed, og vi kan også se, at på Bilka.dk's online pakkespil kæmper mere end 100.000 danskere hver dag om pakkerne. Allerede efter de første 16 dage, havde danskerne tilsammen brugt det der svarer til 6,1 år på at spille Det Store Pakkespil, forklarer Kenneth Nielsen, direktør for e-handel i Dansk Supermarked.
Aktiviteter i julen
Mange familier kan godt lide at være sammen om små aktiviteter i julen så som at lave julegodter. Over halvdelen af de adspurgte i Det Store Pakkespil svarede, at de planlægger at bage og lave egen konfekt i december måned. Andre tager i kirke (27%) og nogle familier gør en tur ud af at tage i skoven for selv at fælde årets juletræ (38%). 49 % foretrækker at købe et træ, der allerede er fældet.
Om undersøgelsen
Bilka.dk har i perioden 28. november - 1. december 2014 bedt deltagere i Det Store Pakkespil om at besvare et spørgeskema om deres forventninger og traditioner omkring julen. 8301 har svaret.
Om respondenterne:
Køn
Kvinder - 5.560
Mænd - 2.741
I alt - 8.301
Alder
Under 13 år - 283
13-18 år - 1.003
19-29 år - 2.201
30-39 år - 1.901
40-49 år - 1.704
50-59 år - 838
60-69 år - 299
70-79 år - 32
80-89 år - 4
Ønsker ikke at opgive - 36
Område
Region Hovedstaden - 1.567
Region Sjælland - 1.284
Region Syddanmark - 1.986
Region Midtjylland - 2.431
Region Nordjylland - 1.033
Det Store Pakkespil
-
Spilles på mobil eller tablet via spil.bilka.dk/
-
Mere end 100.000 præmier til en samlet værdi af 2,5 mio. kr.
-
Cirka 100.000 spillere om dagen
-
Mere 240.000 unikke spillere efter de første 16 dage
-
Der er spillet mere end 1.500.000 spil efter de første 16 dage
Kontaktinformation
Mads Hvitved Grand, 29654566, mhg@dsg.dk
Undersøgelsen kan downloades i sin fulde længde og kan frit anvendes ved angivelse af Dansk Supermarked/Bilka.dk som kilde.
Kontakter
Group CommunicationDansk Supermarked Group
Tlf:8778 5002press@dsg.dkMads Hvitved GrandKommunikationsdirektør
Tlf:29 65 45 66mhg@dsg.dkBilleder
Vedhæftede filer
Information om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Salling Group klargør 50 beredskabsbutikker11.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Landets største dagligvarekoncern accelerer arbejdet med at forberede 50 beredskabsbutikker, som skal kunne fungere i minimum to dage uden strøm eller forbindelse til omverdenen. Det skal bl.a. ske ved at sikre større lagerbeholdninger og butikkernes infrastruktur såsom strøm.
Bilka-leder vinder nystiftet pris: Tobias brænder for at udvikle sine elever10.9.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Dansk Erhverv, HK Privat og HK Handel har i år stiftet Oplæringsprisen, hvor fokus er på at skabe de bedste læringsrammer for elever og forme dem til fremtiden. Prisen bliver uddelt på tværs af hele detailbranchen, og den første vinder af Oplæringsprisen er Tobias Højland, Teamleder Trainee i Bilka Kolding.
Salling skriver historie og slår dørene op i København4.9.2025 09:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Stormagasinet Salling åbner for første gang dørene til et helt nyt Salling i hjertet af København – et mere kompakt format, men med samme høje ambitioner, kvalitet og service. Den historiske åbning falder sammen med Sallings 120 års jubilæum.
Netto til angreb på inflationsdrivere: Sænker prisen på dyre dagligvarer resten af året3.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Landets største dagligvarekæde sænker og låser prisen på fem af de varer, som er og har været hårdest ramt af fødevareinflationen.
Fra Tjele Gods til indkøbskurven: føtex med stor økologisk satsning29.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I dag kan føtex-kunder i hele landet lægge økologiske grøntsager og mejeriprodukter fra Tjele Gods i kurven. Det sker som led i det nye partnerskab, der skal gøre økologien mere tilgængelig for danskerne.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum