Salling Group

Danskerne vil have en traditionel jul

Del
Vi vil have and og flæskesteg, og vi vil se Disney's Juleshow og sidste afsnit af julekalenderen. Det bedste ved jul er samvær med familien, og så er vi helt pjattede med at spille pakkespil, viser en stor undersøgelse blandt kunderne på Bilka.dk

Rør blot ikke ved min gamle jul. Selvom juletraditioner varierer fra familie til familie, så viser en stor undersøgelse med over 8000 besvarelser fra deltagere i Bilka.dk's Det Store Pakkespil (spil.bilka.dk ), at danskerne over en bred kam er enige om, hvordan julen skal skæres.

For eksempel holder 90 % af danskerne juleaften sammen med familien. Knap halvdelen holder jul med de samme mennesker hvert år (44%), og mange holder jul det samme sted (20%).

Det bedste ved jul er samværet med familien, mener 50 % af de adspurgte, mens 30 % mener, at det er "hyggen", der gør det.

Andesalg boomer i december

Når det kommer til julemiddagen, så spiser 63 % den samme menu år efter år. Men hvad er egentligt den rigtige julespise?

At dømme ud fra Bilka.dk's undersøgelse gør butikkerne klogt i at have kølediskene godt fyldt op med and og flæskesteg her op til jul. 75 % af danskerne vil nemlig have and på bordet juleaften, og 69 % spiser flæskesteg.

Det kan især mærkes i varehusene, hvor medarbejderne i slagterafdelingerne har ekstra travlt i december med at fylde op med svin og and.

- Halvdelen af de ænder vi sælger på et helt år bliver solgt i december måned (49 %), og 29 % af årets omsætning af flæskesteg bliver ligeledes solgt i julemåneden, fortæller indkøbschef for fersk kød, Claus Hansen. En anden fast tradition er ris a la manden, som udgør desserten juleaften hos 93 % af danskerne.

Børn og tv styrer juleaften

I børnefamilierne er det børn og barnlige sjæle, som afgør, hvornår vi spiser, for de skal se tv. Disney's Juleshow er stadig et hit, for 44% af danskerne ser det tilsyneladende hvert år, og julemiddagen bliver også tilpasset efter, hvornår det sidste afsnit af årets julekalender bliver sendt. 69 % af os finder også kammertonen frem og synger julens sange juleaften.

Gaver har en helt central plads på programmet juleaften, og som om gaverne under træet ikke er nok, så spiller 32% også pakkespil juleaften.

- Danskerne elsker pakkespil. Det viser vores undersøgelse med al tydelighed, og vi kan også se, at på Bilka.dk's online pakkespil kæmper mere end 100.000 danskere hver dag om pakkerne. Allerede efter de første 16 dage, havde danskerne tilsammen brugt det der svarer til 6,1 år på at spille Det Store Pakkespil, forklarer Kenneth Nielsen, direktør for e-handel i Dansk Supermarked.

Aktiviteter i julen

Mange familier kan godt lide at være sammen om små aktiviteter i julen så som at lave julegodter. Over halvdelen af de adspurgte i Det Store Pakkespil svarede, at de planlægger at bage og lave egen konfekt i december måned. Andre tager i kirke (27%) og nogle familier gør en tur ud af at tage i skoven for selv at fælde årets juletræ (38%). 49 % foretrækker at købe et træ, der allerede er fældet.

Om undersøgelsen

Bilka.dk har i perioden 28. november - 1. december 2014 bedt deltagere i Det Store Pakkespil om at besvare et spørgeskema om deres forventninger og traditioner omkring julen. 8301 har svaret.

Om respondenterne:

Køn

Kvinder - 5.560

Mænd - 2.741

I alt - 8.301

Alder

Under 13 år - 283

13-18 år - 1.003

19-29 år - 2.201

30-39 år - 1.901

40-49 år - 1.704

50-59 år - 838

60-69 år - 299

70-79 år - 32

80-89 år - 4

Ønsker ikke at opgive - 36

Område

Region Hovedstaden - 1.567

Region Sjælland - 1.284

Region Syddanmark - 1.986

Region Midtjylland - 2.431

Region Nordjylland - 1.033

Det Store Pakkespil

  • Spilles på mobil eller tablet via spil.bilka.dk/
  • Mere end 100.000 præmier til en samlet værdi af 2,5 mio. kr.
  • Cirka 100.000 spillere om dagen
  • Mere 240.000 unikke spillere efter de første 16 dage
  • Der er spillet mere end 1.500.000 spil efter de første 16 dage




Kontaktinformation

Mads Hvitved Grand, 29654566, mhg@dsg.dk

Undersøgelsen kan downloades i sin fulde længde og kan frit anvendes ved angivelse af Dansk Supermarked/Bilka.dk som kilde.

Kontakter

Billeder

Vedhæftede filer

Information om Salling Group

Salling Group
Salling Group
Rosbjergvej 33
8220 Brabrand

87 78 50 00https://sallinggroup.com/

Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.

Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.

Følg pressemeddelelser fra Salling Group

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Salling Group

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye