Salling Group

Dansk Supermarked går frem i et svært marked

Del
Dansk Supermarked har i 2012 leveret en omsætningsvækst på 2,1 mia. kr. (korrigeret for omsætningen i Netto UK i 2011) samt den bedste vækst i markedsandele i Danmark i de sidste fem år.

Omsætningen endte på 55,6 mia. kr. med et resultat som forventet før finansielle poster (EBIT) på 1,7 mia. kr. 2012 var et år, hvor Dansk Supermarked tog en række nødvendige restruktureringsomkostninger og igangsatte en omfattende transformation for at sikre positionen som kundernes foretrukne indkøbssted.

Det danske marked for dagligvarer voksede med 2,3% i 2012 primært drevet af vækst i discountsegmentet, som voksede pga. den fortsatte økonomiske opbremsning, nye discountbutikker samt en ny lukkelov, der tillader udvidede søndagsåbninger. I 2013 forventes væksten i discountsegmentet at fortsætte primært pga. nye åbningstider om søndagen. Det danske non food marked er fortsat under pres pga. det økonomiske klima samt især den stigende betydning af online handel.

I 2012 har Dansk Supermarked øget sin markedsandel fra 33,6% til 34,00%, hvilket primært skete i 2 halvår, 2012. Ligeledes steg markedsandelen i Polen, mens den blev fastholdt Tyskland og Sverige.

Resultat før finansielle poster (EBIT) er påvirket af nødvendige restruktureringsomkostninger i forbindelse med transformationen af Dansk Supermarked. Disse omkostninger omfatter b.la. nedskrivninger, der kan henføres til lukningen af 37 Tøj og Sko-butikker, lukning af to føtex-butikker samt yderligere nedskrivning på to føtex-butikker. Resultatet er yderligere reduceret af et markant fald i resultatet i Netto Sverige, som delvis skyldes indførelse af et nyt ERP system samt ombygning af Salling Ålborg.

Pengestrømmen fra driftsaktiviteter blev 2,3 mia.kr. i 2012 mod 2,3 mia. kr. i 2011.

- Dansk supermarked har i 2012 gennemført en række besparelsesinitiativer for at finansiere transformationen. Der er forhandlet bedre priser med leverandører, alle omkostninger er blevet revurderet, og en række funktioner er reduceret for at sikre et mere smidigt set-up, siger Per Bank, administrerende direktør i Dansk Supermarked

- I de kommende år vil de strategiske prioriteter inkludere forbedret kundeindsigt, videreudvikling af butikskoncepter, fortsat ekspansion af Netto udenfor Danmarks grænser, udvidet kategoristyring, konkurrencedygtige priser, fortsat effektiv drift samt videreudvikling af vore medarbejdere, fastslår Per Bank, administrerende direktør i Dansk Supermarked.

Som en del af Nettos internationale ekspansion blev de resterende 25% af Netto Tyskland købt i December 2012 og Dansk Supermarked ejer nu 100% af OHG Netto Supermarkt GmbH & Co.

I 2013 forventer Dansk Supermarked at kunne vokse omsætningen med 4-6% samt at forbedre indtjeningen.




Kontaktinformation

Yderligere oplysninger: Pressechef Mads Hvitved Grand, 29 65 45 66.

Kontakter

Information om Salling Group

Salling Group
Salling Group
Rosbjergvej 33
8220 Brabrand

87 78 50 00https://sallinggroup.com/

Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.

Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.

Følg pressemeddelelser fra Salling Group

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Salling Group

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye