Slut med buræg i Irmas egne varer
For 25 år siden satte Irma som de første en stopper for salget af buræg. Siden er en lang række andre spillere på det danske dagligvaremarked fulgt trop med tiltag, der gør det svært at finde buræg på de danske supermarkedshylder. Så længe vi taler salg af hele, ferske æg.
Men for Irma stopper indsatsen mod buræg ikke blot ved æggene i æggebakkerne.
Primo ’17 satte Irma også en stopper for al salg af buræg, der indgår som ingrediens i produktionen af Irmas egne varemærker.
Det betyder, at Irmas kunder ikke blot kan læne sig tilbage og nyde brunchen og de blødkogte æg med god samvittighed - men også en lang række andre færdigvarer som frisk pasta, is, lagkagebunde, mayonnaise, pasta, brød og småkager, uden at bekymre sig om indhold af buræg eller ej.
Stop for brug af buræg i 850 produkter
Udfasningen inkluderer i alt 850 produkter fra Irmas eget varemærke, og beslutningen om helt at stoppe salget af buræg i varemærkerne lægger i naturlig forlængelse af kædens tidligere indsatser omkring buræg og Irmas fokus på dyrevelfærd.
”Vi har fjernet buræg fra alle vores egne varemærker, hvilket er i tråd med efterspørgslen fra vores kunder. Vores undersøgelser viser, at 63 procent af kunderne tænker på dyrevelfærd, og at æg er en varegruppe, der i høj grad har forbrugerens bevågenhed, netop når vi taler dyrevelfærd. Derfor fjernede vi i sin tid de ferske buræg, og det er et helt naturligt skridt videre, at vi også har udfaset de buræg, der indgår i produktionen af vores egne varer,” siger Leif Larsen, kategorichef hos Irma.
Længe undervejs
Den endelige udfasning af buræg i Irmas egne varemærker kom primo 2017, men den konsekvente udfasning har længe været undervejs. Udfasningen har dog ladet vente på sig, fordi processen har budt på udfordringer i enkelte varegrupper som mayonnaise, flødeboller, forårsruller og æbleskiver i forhold til at sikre de samme smagsoplevelser, da æg ikke opfører sig ens i slutproduktet ved skift fra konventionelt til fritgående eller økologiske æg.
I dag indeholder samtlige af Irmas egne varemærker udelukkende æg fra fritgående og økologiske høns.
Yderligere information: Kategorichef i Irma Leif Larsen, 5159 3882.
Information om Coop Danmark A/S
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Coop fjerner skruelåget på seks millioner kartoner med yoghurt7.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Coop fjerner igen plastlåget på kartoner – denne gang gælder det skruelåget på næsten seks millioner kartoner med yoghurt og ymer fra Coop-serien. Det giver store reduktioner i Coops plastforbrug og CO2-udledning.
Coop gør klar til at hjælpe kunder i toldkrig3.4.2025 11:36:06 CEST | Pressemeddelelse
Hvis varer produceret i USA bliver belagt med ekstra told, vil Coop indføre en mærkning af disse varer. Men den samlede effekt på dagligvarepriserne i Danmark vil være beskeden. Samtidig går koncernen – der driver 900 butikker i Kvickly, SuperBrugsen, Brugsen og 365discount – i gang med at finde alternativer til de amerikanske varer. Desuden kommer Coops kæder til at reducere markedsføringen af varer produceret i USA og øge markedsføringen af varer produceret i Danmark og Europa. ”Med told på varer produceret i USA kan vi lave en præcis mærkningsordning. Vi kommer til at mærke disse varer for at fortælle vores kunder, hvorfor de pludselig er blevet dyrere,” siger kategoridirektør Jeff Salter, der er den øverst ansvarlige for al indkøb i Coop. ”Som en naturlig konsekvens skruer vi ned for markedsføringen af de varer, der er produceret i USA og op for markedsføringen af danske varer. Vi ved, at varer der bliver dyrere, bliver mindre attraktive for kunderne, og derfor er det logisk for os
Coop sætter turbo på udviklingen af Irma-vareserie17.3.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Salget af Irma-varer går godt i Coop. Faktisk så godt, at der bliver solgt næsten 20 procent flere af de 150 Irma-varer, Coop har på hylderne i dag, end dengang disse varer blev solgt i Irmas butikker. Nu vil Coop sætte yderligere skub i Irma-serien ved at introducere 100 nye kvalitetsprodukter samt øge tilgængeligheden af Irma-varerne på tværs af butikker landet over.
Coop i cykeloffensiv: Mustang lanceres i 100 butikker10.3.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Mustang-cyklerne sælges hovedsageligt i Kvickly og SuperBrugsen.
Over 1000 sårbare unge har fået fritidsjob i Coop25.2.2025 13:20:00 CET | Pressemeddelelse
Flere unge bør have et fritidsjob. Sådan lyder en af anbefalingerne fra Trivselskommissionen, der i dag har offentliggjort sin rapport med i alt 35 anbefalinger til, hvordan unge kan få forbedret deres trivsel. Siden 2019 har Ungdomsskoleforeningen og Coop drevet landets største fritidsjobindsats Coop Crew for unge i alderen 14-18 år i samarbejde med 34 kommunale ungdomsskoler. Status er: Over 2000 unge har deltaget og cirka 55 % har efterfølgende fået et fritidsjob. 66 % af deltagerne får øget selvtillid 52 % af deltagerne føler sig som en del af et fællesskab 49 % af deltagerne føler kontrol over eget liv 59 % af deltagerne har udviklet jobkompetencer ”Fritidsjob kan være en trædesten for sårbare unge til arbejdsmarkedskendskab, almen dannelse og sociale og faglige kompetencer – og ikke mindst en trædesten til trivsel. Coop Crew reducerer unges risiko for at stå uden for beskæftigelse og uddannelse og giver dem en tilknytning til arbejdsmarkedet. Omkostninger til sociale-, uddannelse
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum