Butiksansatte: Husk smilet på Black Friday
På fredag kickstartes årets travleste tid i detailhandlen, når Black Friday markerer starten på årets julehandel. Selv om julen er hjerternes tid, er det en velkendt sag, at det i butikkerne også er de korte lunters tid.
HK Handel har spurgt sine medlemmer på Facebook om, hvordan man bliver den perfekte Black Friday-kunde. Det er der kommet ni gyldne råd ud af – som også er anvendelige i julehandlen.
Det er desværre nødvendigt at opfordre til at huske smilet og den gode tone, når der er travlhed i butikkerne.
- Det er et stigende problem, at utilfredse og stressede kunder overfuser butiksmedarbejderne. Der skal ikke længere så meget til at tænde folk af, og lunten bliver kortere og kortere. Vi forsøger at tackle det ved i fællesskab med arbejdsgiverne at undervise i, hvordan man tackler aggressive kunder, men det er desværre et eskalerende problem, siger faglig chef i HK Handel, Kim Jensen.
Den hårde tone har konsekvenser for arbejdsmiljøet, fortæller arbejdsmiljøkonsulent i HK Handel, Merete Kaffka:
- Det kan være hårdt at blive udsat for overfusninger og grov tiltale. I øjeblikket kan det give nervøsitet og hjertebanken, men det har også betydning for de butiksansatte trivsel, når de er på arbejde, siger Merete Kaffka.
I 2015 dokumenterede en undersøgelse lavet for HK Handel, at syv ud af ti butiksmedarbejdere har oplevet at blive chikaneret eller skældt ud af kunder. I 2017 viser en opfølgende undersøgelse, at medlemmerne vurderer, at tonen er blevet endnu grovere og mere truende. Blandt eksemplerne på forulempelserne er fx at blive kaldt ”møgkælling”, ”fede so” og at få kastet varer eller andre genstande efter sig.
Butiksmedarbejdernes gode råd til Black Friday-kunderne er:
- Lad være med at tale i telefon, mens du bliver ekspederet
- Vær tålmodig og respekter køkulturen. De andre kunder har sikkert også travlt
- Læg dine varer i ét lag på disken eller rullebåndet
- Vil du klage, så gør det uden at hidse dig op. Butiksmedarbejderen har ikke lavet fejl med vilje
- Respekter butikkens regler. Butiksmedarbejderen kan ikke ændre butikkens regler – heller ikke selv om du bliver vred
- Er din indkøbsliste to sider lang, så kom i god tid, inden butikken lukker
- Fortryder du en vare, så læg den på plads igen, eller giv den til en butiksmedarbejder i stedet for at lægge varen et tilfældigt sted
- Hils på ekspedienten, og send gerne et smil – også selv om du har stået i kø i ti minutter for at få hjælp eller betale for din vare
- Har du fået en god service, så sig tak. Det er altid rart at blive anerkendt for sin faglighed
Nøgleord
Kontakter
Presseansvarlig Nina Juhl Østergaard: 5162 8770 / nina.juhl.oestergaard@hk.dk
Vedhæftede filer
Information om HK Danmark
Følg pressemeddelelser fra HK Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra HK Danmark
Beskæftigelsesministeren tager på Jobpatrulje2.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I dag kører beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen og HK’s forbundsformand Anja C. Jensen med Jobpatruljen for at tjekke op på unge fritidsjobberes arbejdsforhold. For det er afgørende, at unge får en god start på arbejdslivet.
Ny analyse: Stress øger risiko for tidlig tilbagetrækning med 50 %27.6.2025 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Nye tal fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd forud for stormøde om stress viser, at arbejdsrelateret stress øger risikoen for at trække sig fra arbejdsmarkedet før pensionsalderen. “Den nye dokumentation understreger endnu en gang, hvorfor et øget politisk fokus på stress giver mening samfundsøkonomisk,” siger forbundsformand for HK.
Presseinvitation: Stormøde om stress 27. juni24.6.2025 09:51:10 CEST | Pressemeddelelse
Det er tid til handling. HK inviterer til politisk stormøde om stress. På mødet vil politikere, arbejdsmarkedets parter og centrale aktører give beskæftigelsesministeren input til løsninger mod stress.
Opjusteret råderum giver plads til oprustning og velfærd men hænger dårligt sammen med besparelser i det offentlige23.6.2025 11:41:30 CEST | Pressemeddelelse
Finansministeriets seneste opjustering af råderummet giver regeringen et forklaringsproblem i forhold til besparelser i det offentlige. For hvordan forklarer vi borgerne, at der nu igen bliver længere sagsbehandlingstider, mindre velfærd og usikkerhed om værdig tilbagetrækning, når staten tilsyneladende bliver ved med at finde flere milliarder, spørger forbundsformand for HK, Anja C. Jensen.
Årets HandleKraft-pris går til Modstrøm13.6.2025 18:31:44 CEST | Pressemeddelelse
Organisationen Modstrøm modtager årets HandleKraft-pris for sit vigtige arbejde med at give unge udenfor job og uddannelse og FGU-elever en stærk stemme og stærke fællesskaber. Med prisen følger 25.000 kroner.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum