Danskerne ønsker en bæredygtig livsstil
Ifølge en ny undersøgelse, som YouGov har lavet for Miljømærkning Danmark, ønsker 4 ud af 10 danskere i høj grad eller meget høj grad at have en bæredygtig livsstil. Og yderligere 4 ud af 10 ønsker det i nogen grad.
- Det er meget positivt, at så stor en andel af danskerne ønsker at leve bæredygtigt. Bæredygtighed handler kort fortalt om, hvordan vi skaber de bedst mulige betingelser for mennesker og miljø – både nu og for kommende generationer. En bæredygtig livsstil handler derfor i høj grad om at begrænse vores aftryk på naturen og begrænse forbruget af ressourcer, siger Martin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark.
Svanemærket og EU-Blomsten har med deres helhedstankegang netop fokus på miljømæssig bæredygtighed. Hele produktets livscyklus fra råvarer til produktion, brug, bortskaffelse og recirkulering er nemlig med i vurderingen, når kravene bliver fastsat. Og det er det, der er styrken ved Svanemærket og EU-Blomsten.
- På den måde gør mærkerne det enkelt for forbrugerne at vælge blandt de miljømæssigt bedste produkter. Og dermed vælge varer, der støtter op om en bæredygtig livsstil, siger Martin Fabiansen.
For de mange danskere, der ser efter Svanemærket og EU-Blomsten er der godt nyt: Antallet af miljømærkede produkter på det danske marked er stødt stigende.
- For et år siden kunne vi fortælle danskerne, at Svanemærket og EU-Blomsten fandtes på mere end 12.000 produkter og serviceydelser. Nu viser en ny opgørelse, at tallet er steget til mere end 15.000. Det er en stigning på 3.000 på blot et år – og det understreger, at efterspørgslen er der, og at flere og flere producenter oplever, at en grøn forretning også er en god forretning, fortæller Martin Fabiansen.
Væksten skyldes bl.a., at der er kommet nye, spændende produktgrupper til. Eksempelvis svanemærket makeup, parfume, skumklude, jeans og fyrfadslys – men også vinduespolering, biobrændstof, whiteboard markere, burgerpapir og landets første svanemærkede restaurant.
I uge 40-41 kører kampagnen ”Dit valg i dag betyder alverden i morgen”. Kampagnen bakkes bl.a. op af 11 dagligvarekæder og vil være synlig på en lang række kanaler. Samtidig skal en forbrugerkonkurrence på den interaktive side miljømærkdithjem.dk være med til at øge danskernes kendskab til det store udvalg af miljømærkede produkter.
HVAD MENER DANSKERNE OM BÆREDYGTIG LIVSSTIL?
Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 1019 CAWI-interview med danskere i alderen 18+ år, i perioden 25. - 27. august 2017. |
MED SVANEMÆRKET OG EU-BLOMSTEN GØR DU EN FORSKEL
|
SVANEMÆRKET OG EU-BLOMSTEN I TAL
|
Nøgleord
Kontakter
Lisa Olufson Klæsøe, presseansvarlig, telefon 39966279 / 27129369, e-mail: lio@ds.dk
Billeder
Links
Information om Miljømærkning Danmark
Miljømærkning Danmark har ansvaret for Svanemærket og EU-Blomsten i Danmark og fungerer som uafhængig kontrolinstans i forhold til de officielle miljømærker. Miljømærkning Danmark er en selvstændig enhed hos Dansk Standard.
Svanemærket
Svanemærket er det officielle nordiske miljømærke, som gør det enkelt for forbrugere, virksomheder og det offentlige at bidrage til den grønne omstilling. Læs mere på www.svanemaerket.dk.
EU Ecolabel
EU Ecolabel (EU-Blomsten) er EU’s officielle miljømærke. EU Ecolabel blev etableret i 1992 af EU-Kommissionen for at bidrage til mere bæredygtig produktion og forbrug. Læs mere på www.eublomsten.dk.
Følg pressemeddelelser fra Miljømærkning Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Miljømærkning Danmark
Rekordvækst i antal miljømærkede produkter med EU Ecolabel5.12.2024 06:20:00 CET | Pressemeddelelse
Antallet af produkter og serviceydelser på det europæiske marked, der har opnået EU Ecolabel, er steget med mere end 10 procent på blot et år. Det betyder at de europæiske forbrugere nu kan vælge mellem knap 100.000 certificerede produkter og serviceydelser.
Hver fjerde dansker ønsker et opgør med slagtilbud27.11.2024 06:20:00 CET | Pressemeddelelse
1 ud af 4 danske forbrugere ønsker, at butikkerne stopper med at tilbyde ”3 for 2’s pris”, så de ikke bliver lokket til at købe mere, end de har brug for.
Jyllands første svanemærkede renovering står klar26.11.2024 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Den gamle tobaksfabrik i Aalborg har gennemgået en stor renovering og er blevet omdannet til 65 lejligheder. Projektet, som er den første svanemærkede renovering i Jylland, har haft fokus på at bevare den oprindelige konstruktion og samtidig sikre en reduceret miljøbelastning og mindsket energiforbrug.
Black Friday: Ny tendens tyder på mindre købelyst blandt danskerne21.11.2024 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
”Årets vildeste tilbud”, ”Køb 3 betal for 2”, ”Spar op til 70 pct.” – Black Week og Black Friday-tilbuddene vælter ind, og ser man på de seneste års udvikling, er danskernes købetrang blot vokset. Der er dog indikationer på, at danskernes indkøb ikke nødvendigvis følger med i samme hast som tidligere.
EU’s øgede krav til tekstiler vil udfordre tøjbranchen11.11.2024 06:20:00 CET | Pressemeddelelse
En bølge af lovkrav fra EU skal føre til en mere holdbar tekstiløkonomi, men for virksomhederne fører det også til nye og øgede krav om ansvarlighed, der skal kunne dokumenteres og implementeres i alle led af værdikæden. Samtidig viser en ny undersøgelse, at danske forbrugere efterspørger mere miljøvenligt tøj.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum