Bornholmergrisen

Del
Danish Crown bag ny bornholmergris til Kvickly

Når aftensmaden skal købes ind i uge 10, vil der i Kvicklys varehuse ligge et nyt tilbud til alle danskere, der indeholder højere kvalitet og mere dyrevelfærd.

Det er udvalgte grise fra Bornholm, som vil blive solgt under navnet Bornholmer-grisen - et nyt produkt, der er opstået i et tæt samarbejde mellem Kvickly og Danish Crown.

- Vi udvikler løbende nye produkter sammen med detailhandelskæderne for at kunne tilbyde vores kunder spændende alternativer, der giver nye smagsoplevelser. Bornholm har udviklet sig til et kulinarisk centrum, og er i dag kendt for spændende og velsmagende mad. Derfor er det et naturligt sted at etablere en regional svineproduktion med sit eget særpræg, siger hjemmemarkedsdirektør i Danish Crown Karsten Deibjerg Kristensen.

Det er Kvickly, der har defineret de særlige krav, der ligger bag produktionen af Bornholmergrisen.

- Vi har længe ønsket at tilbyde vores kunder svinekød, der smager af mere, og hvor der også er fokuseret mere på grisenes velfærd. Det ved vi optager stadig flere af vore kunder, siger Jimmy Andersen, sortimentschef fra Kvickly. Han fortæller, at Bornholmer-grisen vil ligge i samtlige varehuse fra torsdag den 6. marts.

Kvickly har i udviklingen af den nye type gris lagt vægt på, at dyrene har mere plads, får strøelse dagligt, at dyrene er en smule større, at de slagtes lokalt og at kødet modnes længere.

- De første testsmagninger har vist, at smagen er helt i top, og jeg tror, at forbrugerne vil tage godt imod den nye bornholmer og sætte pris på den bedre spisekvalitet og bedre dyrevelfærd, siger Jimmy Andersen.

Det er fem svineproducenter fra Danish Crown, der leverer grisene til det nye koncept, og i første omgang forventer samarbejdsparterne, at der skal produceres op mod 11.000 bornholmske grise om året.

- Bornholmergrisen vil blive slagtet på vores slagteri i Rønne og er på den måde også med til at fastholde vigtige arbejdspladser på øen, siger Karsten Deibjerg Kristensen fra Danish Crown.

Yderligere oplysninger

Sortimentschef Jimmy Andersen, Kvickly, telefon 5159 3004

Salgschef Torben Pedersen, Danish Crown, telefon 2015 7335

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Coop gør klar til at hjælpe kunder i toldkrig3.4.2025 11:36:06 CEST | Pressemeddelelse

Hvis varer produceret i USA bliver belagt med ekstra told, vil Coop indføre en mærkning af disse varer. Men den samlede effekt på dagligvarepriserne i Danmark vil være beskeden. Samtidig går koncernen – der driver 900 butikker i Kvickly, SuperBrugsen, Brugsen og 365discount – i gang med at finde alternativer til de amerikanske varer. Desuden kommer Coops kæder til at reducere markedsføringen af varer produceret i USA og øge markedsføringen af varer produceret i Danmark og Europa. ”Med told på varer produceret i USA kan vi lave en præcis mærkningsordning. Vi kommer til at mærke disse varer for at fortælle vores kunder, hvorfor de pludselig er blevet dyrere,” siger kategoridirektør Jeff Salter, der er den øverst ansvarlige for al indkøb i Coop. ”Som en naturlig konsekvens skruer vi ned for markedsføringen af de varer, der er produceret i USA og op for markedsføringen af danske varer. Vi ved, at varer der bliver dyrere, bliver mindre attraktive for kunderne, og derfor er det logisk for os

Over 1000 sårbare unge har fået fritidsjob i Coop25.2.2025 13:20:00 CET | Pressemeddelelse

Flere unge bør have et fritidsjob. Sådan lyder en af anbefalingerne fra Trivselskommissionen, der i dag har offentliggjort sin rapport med i alt 35 anbefalinger til, hvordan unge kan få forbedret deres trivsel. Siden 2019 har Ungdomsskoleforeningen og Coop drevet landets største fritidsjobindsats Coop Crew for unge i alderen 14-18 år i samarbejde med 34 kommunale ungdomsskoler. Status er: Over 2000 unge har deltaget og cirka 55 % har efterfølgende fået et fritidsjob. 66 % af deltagerne får øget selvtillid 52 % af deltagerne føler sig som en del af et fællesskab 49 % af deltagerne føler kontrol over eget liv 59 % af deltagerne har udviklet jobkompetencer ”Fritidsjob kan være en trædesten for sårbare unge til arbejdsmarkedskendskab, almen dannelse og sociale og faglige kompetencer – og ikke mindst en trædesten til trivsel. Coop Crew reducerer unges risiko for at stå uden for beskæftigelse og uddannelse og giver dem en tilknytning til arbejdsmarkedet. Omkostninger til sociale-, uddannelse

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye