Udviklingsprojekt

Del
Naturligt samarbejde om læreruddannelsen

Et enestående partnerskabsprojekt skal styrke uddannelsen af naturfagslærere. Projektet tager afsæt i den tætte tilknytning til professionen, som netop kendetegner uddannelsesmiljøet i CVUerne og de kommende professionshøjskoler.

"Den faldende søgning til læreruddannelsen fører lynhurtigt til, at man peger på uddannelsen som problemet. Men man skal også se på professionen. Hvis ikke det er attraktivt at være lærer, daler søgningen til læreruddannelsen, " siger udviklingschef Jørgen Thorslund, CVU Storkøbenhavn.

Derfor har CVU Storkøbenhavn og CVU København & Nordsjælland sammen udviklet et toårigt partnerskabsprojekt, der både skal udvikle læreruddannelsen og det faglige miljø i skolerne. Projektet sætter særligt fokus på praktikperioden for de lærerstuderende i faget natur/teknik. I denne situation, hvor de studerende er ude i professionen, udnyttes den tætte kontakt ved at inddrage både skolernes praktiklærere og CVUernes undervisere og videncentre i et forpligtende samarbejde med henblik på gensidig kompetenceudvikling.

Det enestående ved projektet er, at det er et bredt samarbejde, der inddrager så mange elementer:

udvikling af grunduddannelsen af lærerne

styrkelse af de naturfaglige miljøer på skolerne

udvikling af de naturfaglige miljøer i CVUerne /professionshøjskolen (bl.a. gennem større indsigt i professionen)

efter- og videreuddannelse af praktiklærere, bl.a. gennem didaktiske mødesteder og diplomuddannelse i naturfagenes didaktik

samarbejde med universitetsmiljøet (følgeforskningsprojekt i samarbejde med CAND og Københavns Universitet, Institut for Naturfagsdidaktik)

"Uddannelse af undervisere er nødt til at ske i tæt samspil med professionen. Og det er netop det, vi kan i CVUerne - og i det kommende samarbejde i professionshøjskolerne. Vi har et tæt samspil med både skolerne og kommunerne om uddannelsen, og vi er i stand til på én gang at arbejde med fx naturfag og med organisationen. Det er både skoleudvikling og udannelsesudvikling," siger Jørgen Thorslund.

Søgningen til naturfag på lærerseminarierne er lige nu i fokus, fordi under 10 % af de nye studerende på læreruddannelsen har valgt naturfag som linjefag. Partnerskabsprojektet om naturfag kan ikke vende situationen her og nu, men på længere sigt kan et styrket fagligt miljø ikke blot øge elevernes læring, men også medvirke til at gøre det mere attraktivt at være lærer - og fx give prestige til det at være lærer i naturfag. Det kan øge både rekrutteringen til uddannelsen og fastholdelsen af de nuværende lærere.

"Vi er midt i en omstillingsproces, og de samarbejder, der efterspørges, er vi i fuld gang med at realisere - vi inviterer til et bredt samarbejde og lever således allerede op til de intentioner, der ligger i den nye lov om professionshøjskoler," slutter Jørgen Thorslund.

-----------------------------------------

Yderligere oplysninger kan fås hos:

Udviklingschef Jørgen Thorslund, tlf. 2441 7869, e-mail jth@cvustork.dk

eller videncenterkonsulent Ole Goldbech, tlf. 2242 5319, e-mail og@cvustork.dk.

Se også faktablad nedenfor.

-----------------------------------------

Fakta

Professionshøjskoler:

Pr. 10.8.2007 er der etableret 8 regionale professionshøjskoler i Danmark - jf. Lov om professionshøjskoler, vedtaget 1.6.2007. De nuværende CVUer (Centre for Videregående Uddannelse) indgår pr. 1.1.2008 i professionshøjskolerne, der fremover skal varetage professionsbacheloruddannelse, efter- og videreuddannelse, professionsudvikling samt videncenterfunktioner.

I Region Hovedstaden etableres to professionshøjskoler. I den ene indgår CVU Storkøbenhavn, CVU København & Nordsjælland samt Frøbelseminariet. Denne professionshøjskole får dermed en stærk pædagogisk profil med 3 lærerseminarier og 10 pædagogseminarier samt veletablerede videncentre og efter- og videreuddannelsesafdelinger inden for det pædagogiske felt.

Uddrag af Lov om professionshøjskoler for videregående uddannelser:

"Professionshøjskolernes formål og opgaver

§ 3. Professionshøjskolen har til opgave at udbyde og udvikle videregående uddannelser og efter- og videreuddannelse, der på et internationalt fagligt niveau imødekommer behovet for kvalificeret arbejdskraft i såvel den private som offentlige sektor.

Stk. 2. En professionshøjskole skal sikre, at uddannelsernes videngrundlag er karakteriseret ved professions- og udviklingsbasering, bl.a. gennem samarbejde med relevante forskningsinstitutioner, jf. § 5, stk. 2."

Partnerskabsprojekt om praktik og naturfag i læreruddannelsen:

2-årigt partnerskabsprojekt udviklet i samarbejde mellem CVU Storkøbenhavn, CVU København & Nordsjælland, kommuner i regionen samt Københavns Universitet. Projektet fokuserer på naturfag, men vil kunne danne baggrund for udvikling af tilsvarende projekter på andre områder.

Deltagere i pilotprojektet:

Ballerup Kommune, Gladsaxe Kommune, 15 skoler i de deltagende kommuner, Københavns Dag- og Aftenseminarium (KDAS), Blaagaard Seminarium samt Københavns Universitet, Institut for Naturfagsdidaktik.

CVU Storkøbenhavn

er et regionalt Center for Videregående Uddannelse, der udbyder grund-, efter- og videreuddannelse inden for lærer- og pædagogområdet. CVU Storkøbenhavn indgår fra 1.1.2008 i en professionshøjskole - se ovenfor. CVU Storkøbenhavns hjemmeside: www.cvustork.dk.

CAND:

Center for anvendt naturfagsdidaktik er et nationalt videncenter, som er opbygget omkring JCVU, CVU Midt-vest, CVU Storkøbenhavn, CVU-Nord og CVU Jelling. Læs mere på www.cand.nu.

Information om Professionshøjskolen UCC

Professionshøjskolen UCC
Buddinge Hovedgade 80
2860 Søborg

3586 8510http://ucc.dk

Følg pressemeddelelser fra Professionshøjskolen UCC

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Professionshøjskolen UCC

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye