Skyder millioner i grøn stær

Hvor de fleste forbrugere nok forbinder optikerkæden Louis Nielsen med briller og kontaktlinser til lave priser, er et af virksomhedens helt store strategiske fokuspunkter i virkeligheden at træde endnu mere i karakter på området for selve synshelbredet. Derfor investerer kæden nu et tocifret millionbeløb i ny teknologi til alle landets butikker, der bl.a. skal gøre det lettere at opdage den invasive øjensygdom glaukom (grøn stær) som i værste tilfælde kan gøre patienten blind. Desuden er maskinen et godt værktøj til test af en række andre tilstande som hjernetumorer, eventuelle problemer efter slag/skader i hovedet samt generelle tilstande, der har indflydelse på eksempelvis evnen til at føre bil.
”Over de seneste år har vi i Louis Nielsen fokuseret rigtig meget på vores sundhedsarbejde, hvor vi i forbindelse med vores synstests bl.a. foretager de såkaldte fundus-screeninger (nethindefotograferinger, red.), som af og til kan afsløre alvorlige sygdomme tidligt, der ellers først ville være opdaget senere. Vi ved, at det er noget, kunderne i stigende grad efterspørger, og derfor investerer vi nu i nyt udstyr til alle vores butikker,” forklarer administrerende direktør i Louis Nielsen, Mads Nygaard.
Den første i Danmark
Investeringen består i en såkaldt Visual Field Screener – én til hver af Louis Nielsens 75 butikker. Med avanceret teknologi måler den det perifære syn i 180 grader med det formål at detektere eksempelvis grøn stær i så god tid, at det ved tidlig behandling kan sikre patienten minimale følgevirkninger. Dermed bliver Louis Nielsen den første danske optiker, der kan tilbyde synsfeltsscreening som en landsdækkende service.
”Grøn stær er bl.a. karakteriseret ved, at det langsomt nedsætter det perifære syn, og det kan være svært for én selv at opdage i tide, fordi det kommer snigende. Med vores nuværende udstyr registrerer vi rigtigt mange begyndende tilfælde af grøn stær, men vi vil være i stand til at opdage den slags alvorlige sygdomme endnu tidligere i forløbet, og det kræver ny teknologi særligt til formålet,” fortæller Mads Nygaard.
Ingen anden mulighed end at investere
Ifølge den administrerende direktør er investeringen ikke gjort med et afkast som primær motivation:
”Denne opgradering af vores teknologi er i langt højere grad drevet af et ufravigeligt kundeansvar end af et omsætningsbehov. Naturligvis håber vi på, at det ikke bliver en dårlig forretning for os, men først og fremmest er vi faktisk nødt til at gøre det, fordi vi skal løfte vores ansvar som markedsleder i Danmark. Når man repræsenterer den største portion af markedsandelene er man også forpligtet til at drive branchen et endnu bedre sted hen, og det gør man kun ved at give kunderne endnu bedre produkter og services.”
Vi er ikke gode nok endnu – og måske bliver vi det aldrig
Louis Nielsen har på nuværende tidspunkt omkring 200 dokumenterede kundesager, hvor kædens optikere har reddet enten synet eller livet på kunden ved at registrere sygdomstegn i forbindelse med en synstest, men ifølge Mads Nygaard er den slags arbejde ikke noget, der nogensinde kan blive godt nok:
”Denne slags sundhedsydelser er så vigtigt et arbejde, at vores eneste valg er at blive endnu bedre til det. Både de samfundsmæssige og de personlige omkostninger ved helt eller delvist at miste synet kan jo være enormt store, og derfor vil forebyggelse og behandling altid være noget, vi skal blive bedre til. Og her har vi helt klart i både Louis Nielsen og generelt i optikerbranchen et ansvar.”
Han forklarer endvidere, at alle optikere i Louis Nielsen bliver specialuddannet af en øjenlæge i den nye teknologi, og at det altid vil være optikeren, der ud fra den normale sundhedstest vurderer, hvorvidt kunden har behov for en synsfeltsscreening – ganske som lægen afgør, om man har brug for en røntgenfotografering. Desuden diagnosticerer optikerne aldrig en kunde, men sørger for at guide kunden videre til rette sundhedsinstans, f.eks. øjenlægen.
De nye synsfeltsscreenere står klar hos Louis Nielsen i løbet af denne sommer.
Kontakter
Kristian Mortensen
Head of Public Relations, Louis Nielsen
T: 30381888 | E: kristian.mortensen@louisnielsen.dk
Billeder
Information om Louis Nielsen
Følg pressemeddelelser fra Louis Nielsen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Louis Nielsen
For tredje år i træk er Louis Nielsen Danmarks bedste arbejdsplads: ”Der er ikke noget quickfix”4.4.2025 08:12:00 CEST | Pressemeddelelse
Et langvarigt fokus på trivsel hos både unge og ældre medarbejdere, der oplever fællesskab, anerkendelse og udviklingsmuligheder har sikret Louis Nielsen titlen som Danmarks bedste arbejdsplads for tredje år i træk og Danmarks bedste arbejdsplads for unge under 25 år
Louis Nielsen og Øjenforeningen: Hver tredje dansker får synet undersøgt for sjældent20.1.2025 06:15:00 CET | Pressemeddelelse
Louis Nielsen er en del af Øjenforeningens kampagne i uge 4 ”Danmark tester synet”, som markeres landet over. Formålet er, at få danskerne til at teste synet. Alle Louis Nielsens butikker støtter op om kampagnen ved at tilbyde gratis synstest med sundhedstjek
Deler dem gratis ud fra i dag: ”Beskyttelsesbriller er afgørende”11.12.2024 08:30:00 CET | Pressemeddelelse
I samarbejde med Dansk Blindesamfund deler Louis Nielsens butikker i hele landet gratis beskyttelsesbriller ud til børn og voksne. Uddelingen starter den 11. december og varer så længe lager haves.
Blå Kors og Louis Nielsen sammen om ny julekalender: Hent den gratis i Louis Nielsens butikker14.11.2024 14:52:08 CET | Pressemeddelelse
Louis Nielsen og Blå Kors fejrer julen sammen med gratis julekalender, der støtter udsatte danskere
Lederuddannelsen er i hus – nu drømmer Jakob om egen butik14.11.2024 14:44:09 CET | Pressemeddelelse
Jacob Engelsted fra Louis Nielsen Ringsted har netop færdiggjort den interne lederuddannelse Partner in Development. Den 30-årige optikerassistent drømmer om en dag at få sin egen butik.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum