Skyder millioner i grøn stær

Hvor de fleste forbrugere nok forbinder optikerkæden Louis Nielsen med briller og kontaktlinser til lave priser, er et af virksomhedens helt store strategiske fokuspunkter i virkeligheden at træde endnu mere i karakter på området for selve synshelbredet. Derfor investerer kæden nu et tocifret millionbeløb i ny teknologi til alle landets butikker, der bl.a. skal gøre det lettere at opdage den invasive øjensygdom glaukom (grøn stær) som i værste tilfælde kan gøre patienten blind. Desuden er maskinen et godt værktøj til test af en række andre tilstande som hjernetumorer, eventuelle problemer efter slag/skader i hovedet samt generelle tilstande, der har indflydelse på eksempelvis evnen til at føre bil.
”Over de seneste år har vi i Louis Nielsen fokuseret rigtig meget på vores sundhedsarbejde, hvor vi i forbindelse med vores synstests bl.a. foretager de såkaldte fundus-screeninger (nethindefotograferinger, red.), som af og til kan afsløre alvorlige sygdomme tidligt, der ellers først ville være opdaget senere. Vi ved, at det er noget, kunderne i stigende grad efterspørger, og derfor investerer vi nu i nyt udstyr til alle vores butikker,” forklarer administrerende direktør i Louis Nielsen, Mads Nygaard.
Den første i Danmark
Investeringen består i en såkaldt Visual Field Screener – én til hver af Louis Nielsens 75 butikker. Med avanceret teknologi måler den det perifære syn i 180 grader med det formål at detektere eksempelvis grøn stær i så god tid, at det ved tidlig behandling kan sikre patienten minimale følgevirkninger. Dermed bliver Louis Nielsen den første danske optiker, der kan tilbyde synsfeltsscreening som en landsdækkende service.
”Grøn stær er bl.a. karakteriseret ved, at det langsomt nedsætter det perifære syn, og det kan være svært for én selv at opdage i tide, fordi det kommer snigende. Med vores nuværende udstyr registrerer vi rigtigt mange begyndende tilfælde af grøn stær, men vi vil være i stand til at opdage den slags alvorlige sygdomme endnu tidligere i forløbet, og det kræver ny teknologi særligt til formålet,” fortæller Mads Nygaard.
Ingen anden mulighed end at investere
Ifølge den administrerende direktør er investeringen ikke gjort med et afkast som primær motivation:
”Denne opgradering af vores teknologi er i langt højere grad drevet af et ufravigeligt kundeansvar end af et omsætningsbehov. Naturligvis håber vi på, at det ikke bliver en dårlig forretning for os, men først og fremmest er vi faktisk nødt til at gøre det, fordi vi skal løfte vores ansvar som markedsleder i Danmark. Når man repræsenterer den største portion af markedsandelene er man også forpligtet til at drive branchen et endnu bedre sted hen, og det gør man kun ved at give kunderne endnu bedre produkter og services.”
Vi er ikke gode nok endnu – og måske bliver vi det aldrig
Louis Nielsen har på nuværende tidspunkt omkring 200 dokumenterede kundesager, hvor kædens optikere har reddet enten synet eller livet på kunden ved at registrere sygdomstegn i forbindelse med en synstest, men ifølge Mads Nygaard er den slags arbejde ikke noget, der nogensinde kan blive godt nok:
”Denne slags sundhedsydelser er så vigtigt et arbejde, at vores eneste valg er at blive endnu bedre til det. Både de samfundsmæssige og de personlige omkostninger ved helt eller delvist at miste synet kan jo være enormt store, og derfor vil forebyggelse og behandling altid være noget, vi skal blive bedre til. Og her har vi helt klart i både Louis Nielsen og generelt i optikerbranchen et ansvar.”
Han forklarer endvidere, at alle optikere i Louis Nielsen bliver specialuddannet af en øjenlæge i den nye teknologi, og at det altid vil være optikeren, der ud fra den normale sundhedstest vurderer, hvorvidt kunden har behov for en synsfeltsscreening – ganske som lægen afgør, om man har brug for en røntgenfotografering. Desuden diagnosticerer optikerne aldrig en kunde, men sørger for at guide kunden videre til rette sundhedsinstans, f.eks. øjenlægen.
De nye synsfeltsscreenere står klar hos Louis Nielsen i løbet af denne sommer.
Kontakter
Kristian Mortensen
Head of Public Relations, Louis Nielsen
T: 30381888 | E: kristian.mortensen@louisnielsen.dk
Billeder
Information om Louis Nielsen
Følg pressemeddelelser fra Louis Nielsen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Louis Nielsen
Sommerens solbriller: Farverige glas og elegant minimalisme7.7.2025 11:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Solbrilletrends i 2025 spænder bredt og giver plads til personlig stil
Briller knækkede dagen før eksamen: Lokal optiker trådte til med hurtig hjælp25.6.2025 10:36:15 CEST | Pressemeddelelse
Victor Vestergaard og Niels Burchardt trådte til, da Emilie knækkede sine briller dagen før eksamen
Sol over Danmark: Beskyt dine øjne i sommersolen13.6.2025 09:29:30 CEST | Pressemeddelelse
Solen har gjort sit indtog. Sammen med solcremen og solhatten skal solbrillerne på. Det anbefaler optikerkæden Louis Nielsen. En undersøgelse viser, at 84 procent af danskerne ikke kender CE-mærkningen, som er garanti for, at solbriller beskytter for solens uv-stråler
Opsigtsvækkende parkering går viralt på sociale medier9.5.2025 10:55:29 CEST | Pressemeddelelse
Hvad der ligner en alternativ parkering, var et planlagt reklamefremstød fra optikerkæden Louis Nielsen. Billedet er bilen er gået viralt på sociale medier, hvor reklamefremstødet får store roser
Louis Nielsen lukker alle butikker i weekenden: Medarbejderne inviteres til fest for at fejre prisregn30.4.2025 08:52:00 CEST | Pressemeddelelse
Alle medarbejderne fra Louis Nielsens 79 butikker kan holde fri og tage til seminar og fest med flere end 800 kolleger på lørdag. Optikerkæden lukker butikkerne den 3. og 4. maj, så alle kan være med til det årlige seminar og fest, hvor to nye priser skal fejres.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum