
Danskerne laver mindre mad derhjemme

I 2015 blev omsætningen for det danske restauranterhverv øget med 2,8 milliarder kroner svarende til en stigning på 7,5 procent i forhold til året før. Det viser seneste udgave af Normtalsanalysen fra brancheorganisationen HORESTA, der forventer en tilsvarende stigning i 2016.
– Jeg tror, at fremgangen skyldes flere ting. Der er en iværksætterlyst i erhvervet, og der sker meget innovation, men jeg tror også, at det er blevet meget almindeligt at sige ”vi gider ikke lave mad i aften, så vi køber lige noget nemt”, siger Jonas Kjær, der er cheføkonom hos HORESTA.
Stigende salg af takeaway
At danskerne i stigende grad nyder måltider, de ikke selv har lavet, er en tendens, som restaurantkæden Bone’s har kunnet mærke.
– Den markedsudvidelse, som Normtalsanalysen viser inden for vores branche, kan vi især se på vores takeawaydel. Det er nok primært markedsandele, der stammer fra detailmarkedet, og det er en klar tendens, at der laves mindre og mindre mad derhjemme, vurderer Jan Laursen, der er direktør for og medejer af Bone’s Restauranter.
Sundere takeaway lokker
Ud over de praktiske og tidsmæssige gevinster, der følger med takeaway, kan den stigende popularitet skyldes, at takeaway ikke længere er det samme som junkfood. Og det er en kvalitet, der både tiltaler børnefamilier og de unge. Ifølge undersøgelsen Madindeks 2015, som Madkulturen ved Miljø- og Fødevareministeriet står bag, er det de 18-25-årige, der bruger mindst tid på at lave aftensmad.
– Hvis man skulle købe takeaway for ti år siden, var udvalget væsentligt mindre end i dag – valget stod som regel mellem en pizza og en burger. I dag er der masser af sundere alternativer, der tillokker børnefamilier med samvittighedskvaler i forhold til ernæring, fortæller Jan Laursen og pointerer, at det er et område, der arbejdes løbende med hos Bone’s.
– Vi har arbejdet målrettet med takeaway – blandt andet vores salatbar – og det har givet pote. For mange studerende er salatbaren gået hen og blevet et hovedmåltid fra tid til anden, og det er en udvikling, vi ikke oplevede for bare fem år siden.
Nøgleord
Kontakter
Jan Laursen
Direktør, Bone’s Restauranter A/S
(+45) 96 27 19 99
Jan@bones.dk
Billeder


Links
Information om Bone's Restauranter A/S
Bone’s er et dansk restaurantkoncept, der er inspireret af den amerikanske tradition for burgere, bøffer og møre, frisklavede spareribs. Med 22 spisesteder over hele landet – plus et enkelt i Grønland – er Bone’s landets næststørste restaurantkæde uden for fastfoodsektoren.
Følg pressemeddelelser fra Bone's Restauranter A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Bone's Restauranter A/S
Doggybags og mindre tilbehørsportioner mindsker madspild16.11.2016 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Restaurantkæden Bone’s har arbejdet med portionsstørrelser på pommes frites, tilbyder doggybags og genbruger organisk affald. Forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad håber, at andre restauranter følger trop.
Vi mæsker os i spareribs: Nu sælger restaurantkæde 300 kilo i timen7.7.2016 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Danskerne har en glubende appetit på spareribs. Restaurantkæde oplyser, at den nu langer 300 kilo ben over disken – hver eneste time.