Haderslev Kommune

Ældre og pårørende er tilfredse med hjælpen til personlig pleje

Del
Borgerne er tilfredse med den hjælp, der gives til personlige pleje, det viser en undersøgelse, som Haderslev Kommune har lavet. Undersøgelsens resultat er også et skulderklap til medarbejderne, siger udvalgsformand. For første gang er de pårørende også blevet spurgt til deres oplevelse af plejen.

Borgerne er glade for den hjælp, de får, når de skal i bad, på toilettet eller have hjælp til anden form for personlig pleje. Det viser en undersøgelse, som Haderslev Kommune har lavet. 9 ud af 10 borgere svarer, at de er tilfredse eller meget tilfredse med den hjælp, de får til bad og til at vaske sig.

"Vi har spurgt til forskellig former for hjælp inden for personlig hjælp, og borgerne er generelt godt tilfredse. Jeg glæder mig desuden over, at langt hovedparten af borgerne oplever omsorg, venlighed og respekt fra hjælpernes side. Det er vigtigt for os, at vi hjælper de ældre på en god og anstændig måde", siger Holger Mikkelsen, formand for Voksenudvalget i Haderslev Kommune.

Også de pårørende er blevet spurgt til, hvordan de oplever den hjælp, de ældre får.

"Deres oplevelse af hjælpen har også betydning for os, fordi de pårørende i nogle tilfælde er borgernes talerør, og de pårørende har også ofte en holdning til, hvordan vi løser opgaverne", siger Holger Mikkelsen, der også understreger, at undersøgelsens resultater vil blive brugt konstruktivt fremadrettet.

"I bund og grund handler det om, hvordan vores service opleves, og hvordan vi kan gøre det endnu bedre, for der er områder, hvor vi kan forbedre os", Holger Mikkelsen.

På baggrund af undersøgelsen ser udvalgsformanden også god grund til at rose hjælperne. 81 procent af borgerne er nemlig tilfredse med hjælpernes støtte.

"Jeg hæfter mig ved, at undersøgelsen afspejler, at vi har nogle dygtige og professionelle hjælpere. De møder borgerne med respekt, tillid og værdighed, og samtidig er de med til at støtte borgerne således, at de ældre fortsat evner selv at kunne klare en række ting i dagligdagen", siger Holger Mikkelsen.

Ud over tilfredshedsundersøgelsen så er Haderslev Kommune også i gang med en proces omkring Det gode ældreliv, og her vil de pårørende også blive inddraget.

"Vi vil gerne have dialogmøder med de pårørende og andre netværkspersoner for at høre deres forslag til, hvad vi som kommune skal prioritere i Det gode ældreliv. Der er to elementer i dette. Dels vil vi gerne give de pårørende tryghed i deres hverdag og dels er netværk en meget vigtig ressource for de ældre. Netværk kan både være familie, venner, naboer mv", siger Charlotte Scheppan, direktør for Voksen og Sundhedsservice.

Om tilfredshedsundersøgelsen

Voksenudvalget har besluttet, at både borgere og pårørende skulle spørges til, hvordan de oplever den personlige pleje, der gives.

Der er sendt spørgeskemaer ud til 241 borgere (svarende til 20 % af borgerne, der modtager personlig pleje fra den kommunale hjemmepleje - og 20 % af de borgere, som modtager personlig pleje fra privat leverandør). 118 borgere har svaret på spørgeskemaet.



Kontaktinformation:

Formand for Voksenudvalget, Holger Mikkelsen, telefon 40 22 52 93.

Direktør for Voksen- og Sundhedsservice, Charlotte Scheppan, telefon 51 21 31 64.

Information om Haderslev Kommune

Haderslev Kommune
Haderslev Kommune
Christian X's Vej 39
6100 Haderslev

http://www.haderslev.dk/

Følg pressemeddelelser fra Haderslev Kommune

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Haderslev Kommune

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye