Haderslev Kommune

Borgerservice skal hjælpe borgerne med flere opgaver

Del
Det bliver nemmere for borgerne i Haderslev Kommune at finde ud af, hvor de skal gå hen og få hjælp og svar på en række spørgsmål. Haderslev Kommune styrker tanken om én indgang for borgerne og lader Borgerservice overtage en række opgaver fra kommunens Teknik og Miljøafdeling.

Huller i vejene, rottebekæmpelse, ansøgninger om byggetilladelser og henvendelser om BBR er blot nogle af de borgerhenvendelser, der hidtil er blevet besvaret af medarbejderne i Haderslev Kommunes Teknik og Miljøafdeling. Fra 1. juli 2011 bliver det medarbejderne i Borgerservice, der kommer til at tage sig af opgaverne.

"Vi arbejder for én indgang for borgerne. Vi samler tingene i Borgerservice, fordi vi tror på, at det giver større mening for borgerne. De skal kunne klare tingene på ét sted, så vidt det er muligt", siger borgmester Jens Christian Gjesing.

Først og fremmest handler det dog om, at borgerne skal lære at bruge de selvbetjeningsløsninger, der er på nettet, og her er det også medarbejderne i Borgerservice, der får opgaven med at hjælpe borgerne i gang.

"I fremtiden bliver den primære indgang til Haderslev Kommune via www.haderslev.dk - Rigtig mange opgaver kan borgerne selv løse, og vores medarbejdere i Borgerservice vil således sidde klar til at guide borgerne over på nettet og hjælpe dem med at bruge selvbetjeningsløsninger", siger direktør for Erhvervs- og Borgerservice, Rune Larsson.

Medarbejderne i de to afdelinger har i det sidste halve år arbejdet på at få overdraget opgaverne, og fra 1. juli lukkes der altså ned for henvendelser til Teknik og Miljø på en række områder.

"Borgerservice tager imod ansøgninger og svarer på en række generelle spørgsmål, og det betyder også, at medarbejderne i Teknik og Miljø bliver aflastede og i stedet for kan koncentrere sig om den egentlige sagsbehandling, som de er eksperter i, og som de fortsat sidder med", siger Rune Larsson.

For at gøre det lettere for borgerne er der desuden blevet udarbejdet en byggeguide, hvor man blandt andet kan læse om, hvordan man søger om en byggetilladelse eller anmelder et nyt byggeri. Byggeguiden findes i elektronisk form på kommunens hjemmeside og kan desuden hentes i Borgerservice.

De opgaver, der nu flyttes er:

  • Henvendelser om rottebekæmpelse
  • Henvendelser om affald
  • Jordvarmeansøgninger fra borger
  • Henvendelser om ejendomsskat, udskrivning af BBR-ændringer til BBR og rykkere vedrørende færdigmeldinger til BBR
  • Vejledning af GIS via hjemmesiden.
  • Ansøgninger om byggetilladelser, anmeldelse af byggeri, besvarelse af oftest stillede spørgsmål i forbindelse med byggeansøgninger.
  • henvendelser om veje, vintervedligehold og grønne områder. Borgerne kan her også gå på kommunens hjemmeside under "Giv os et praj". Diverse henvendelser vedrørende vej, trafik og park
  • Ansøgninger på vejområdet
  • Hyrevognskørsel


Kontaktinformation:

Direktør

Erhvervs- og Borgerservice

Rune Larsson

Telefon 74 34 05 01

Borgmester
Jens Christian Gjesing

Telefon 21 25 22 00

Information om Haderslev Kommune

Haderslev Kommune
Haderslev Kommune
Christian X's Vej 39
6100 Haderslev

http://www.haderslev.dk/

Følg pressemeddelelser fra Haderslev Kommune

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Haderslev Kommune

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye