Brammer til industrien: Frigør bunden kapital i overfyldte lagre

Overfyldte lagre kan udgøre en betydelig procentdel af produktionsvirksomheders driftskapital. Lagerstyring kan frigøre ressourcer, øge effektiviteten og spare industrivirksomheder for millioner.
Brammer Insites kan varetage indkøb og teknisk rådgivning, har adgang til Brammers ERP-system til ordrebehandling og tilbyder en række services inden for varetagelsen af lager og produktion. Foto: PR.

Kan man være for forsigtig? For at være på den sikre side udstyrer mange industrivirksomheder deres lagre med store mængder af reservedele, enheder og komponenter. Men det binder kapital og ressourcer, der kunne være brugt andre steder.

– Overfyldte lagre kan være problematiske, men kan undgås ved at foretage en grundig lagerbestandsanalyse, fortæller Jan Lauritzen, administrerende direktør i Brammer A/S, der er europæisk totalleverandør til MRO-markedet.

Reducér lageromkostninger

Lagerbestandsanalyse betyder blandt andet standardisering af indkøb og rationalisering af leveringssystemer. Det handler også om at sørge for, at lagerbestanden rækker til kritiske behov og, for nogle virksomheder, om at stille et konsignationslager til rådighed. Med et konsignationslager kan virksomheden have produkter ved hånden uden at betale for dem, før der er brug for dem.

Frigiver tid og plads

Brammer er én af de leverandører, der tilbyder hjælp til forbedring af virksomheders lagerstyring.

– Erfaringer med at styre vores egne store varelagre har vist, hvad der skal til for at øge effektiviteten. Brammer stiller denne ekspertise til rådighed for alle kunder og tilbyder blandt andet analyse af virksomhedens forbrug med henblik på at fastlægge en optimal lagerprofil, lyder det fra Jan Lauritzen, som uddyber, at hvis man outsourcer sin lagerstyring, betyder det, at faste medarbejdere kan fokusere på opgaver af højere værdi.

– Med outsourcet lagerstyring kan produktionsvirksomheder opnå forbedret produktivitet og effektivisering af hele indkøbsprocessen. Der frigives fysisk plads, antallet af nødvendige lagerbesøg mindskes, og impuls-indkøb undgås, fortæller Jan Lauritzen.

En Brammer-medarbejder i produktionen

I 2016 introducerede Brammer konceptet Insite™ i Danmark. Konceptet går ud på, at en Brammer-medarbejder udstationeres i den enkelte virksomheds produktion og styrer lager og indkøb i tæt samarbejde med kunden – Og det virker. Erfaringer fra udlandet viser, at industrivirksomheder kan opnå betydelige besparelser ved blandt andet at lade styringen af lager overgå til Brammer. I de første fire måneder af 2016 sparede europæiske Insite-kunder 4 millioner euro, hvilket svarer til næsten 30 millioner kroner.

Jan.lauritzen@brammer.biz

Brammer er med sit enorme produktsortiment den eneste europæiske totalleverandør til MRO-markedet. Der leveres fra moderne, højteknologiske distributionscentre lokalt på tværs af Europa, 24/7/365. Koncernens 3500 medarbejdere betjener mere end 100.000 kunder inden for alle industrisegmenter, og dens omfattende, paneuropæiske netværk dækker 22 lande. Brammer tilbyder også kurser samt teknisk rådgivning døgnet rundt. www.brammer.dk