1.000 biler får forsikringsbuler hver dag året rundt

Sidste år var der 353.000 skader på biler i Danmark. Skaderne løber op i 4,2 mia. kr. om året. Det viser ny rapport fra Forsikring & Pension. Værst gik det ud over VW med 47.000 skader i 2020.

Opgørelsen stammer fra Autotaks-systemet, der bruges i forbindelse med alle skader, som er anmeldt til et forsikringsselskab og udbedret på et autoværksted. Systemet bruges til at registrere skader og udregne priser for reparationer.

Tallene giver et nyt indblik i skaderne på vores biler og brugen af bilforsikringen.

- Det er overraskende, at danskerne i så høj grad bruger deres bilforsikringer. Statistikken viser, at knap 1.000 bilejere hver dag anmelder en forsikringsskade. Den viser også, at der typisk er tale om småskader. Mere end hver anden skade koster mindre end 10.000 kr. at få repareret, siger analysechef Andreas Østergaard Nielsen fra Forsikring & Pension, der står bag Autotaks.

Næsten 10 pct. af alle biler i Danmark får hvert år en skade, der bliver anmeldt til forsikringsselskabet.

Småskader – flest hos VW

Autotakssystemet dokumenter, at gennemsnitsskaden i 2020 lå på 11.900 kr. Og under 10 pct. af alle skader koster mere end 25.000 at få repareret.

Den typiske skade opstår i forbindelse med påkørsler (92 pct.). Der er både tale om eneuheld, og hvis en eller flere biler støder sammen. Andre typer skader opstår fx i forbindelse med tyveri og parkeringsskader.

VW er det bilmærke i Danmark, som har flest skader: 47.000 i 2020. Rekorden i dyre gennemsnitsskader har Porsche: 22.000 kr. pr. skade i 2020.

Jørgen Kjær Thomsen - 60 18 91 03 - jkt@forsikringogpension.dk