1.000 biler får forsikringsbuler hver dag året rundt

Sidste år var der 353.000 skader på biler i Danmark. Skaderne løber op i 4,2 mia. kr. om året. Det viser ny rapport fra Forsikring & Pension. Værst gik det ud over VW med 47.000 skader i 2020.

Opgørelsen stammer fra Autotaks-systemet, der bruges i forbindelse med alle skader, som er anmeldt til et forsikringsselskab og udbedret på et autoværksted. Systemet bruges til at registrere skader og udregne priser for reparationer.

Tallene giver et nyt indblik i skaderne på vores biler og brugen af bilforsikringen.

- Det er overraskende, at danskerne i så høj grad bruger deres bilforsikringer. Statistikken viser, at knap 1.000 bilejere hver dag anmelder en forsikringsskade. Den viser også, at der typisk er tale om småskader. Mere end hver anden skade koster mindre end 10.000 kr. at få repareret, siger analysechef Andreas Østergaard Nielsen fra Forsikring & Pension, der står bag Autotaks.

Næsten 10 pct. af alle biler i Danmark får hvert år en skade, der bliver anmeldt til forsikringsselskabet.

Småskader – flest hos VW

Autotakssystemet dokumenter, at gennemsnitsskaden i 2020 lå på 11.900 kr. Og under 10 pct. af alle skader koster mere end 25.000 at få repareret.

Den typiske skade opstår i forbindelse med påkørsler (92 pct.). Der er både tale om eneuheld, og hvis en eller flere biler støder sammen. Andre typer skader opstår fx i forbindelse med tyveri og parkeringsskader.

VW er det bilmærke i Danmark, som har flest skader: 47.000 i 2020. Rekorden i dyre gennemsnitsskader har Porsche: 22.000 kr. pr. skade i 2020.

Jørgen Kjær Thomsen - 60 18 91 03 - jkt@forsikringogpension.dk

Forsikring & Pension er brancheorganisation for forsikrings- og pensionsselskaberne i Danmark.

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring22.3.2021 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, hvad man skal være opmærksom på, inden man går i gang med at renovere sin bolig? Ved de, hvilke regler der gælder for forsikring af hunde, eller hvilken betydning en havns godkendelsesstatus har, når man skal forsikre sin båd?

Forsikrings- og pensionsvirksomheder: Ny energiø kan blive en gamechanger for den grønne omstilling og eksport4.2.2021 12:31:13 CET | Pressemeddelelse

Regeringen og et flertal i Folketinget har i dag meldt rammerne ud for den kommende energiø i Nordsøen. Det er lovende - både for et mere grønt Danmark og for at få erhvervslivet involveret. Forsikrings- og pensionsbranchen står klar til at løfte opgaven både med finansiering og know-how – og glæder sig over, at samarbejde på tværs af offentlig og privat er helt central i aftalen.