100 procent nøjagtig lærling vinder DI-pris

På virksomheden REA Automatdrejning ApS i Otterup måler de ansatte med en præcision på helt ned i 1000-dele af en millimeter. Kan man forlange det af en ung lærling? Ja, når det gælder industritekniker Mette Bak Jensen kan man. Præcision kombineret med dygtighed og hjælpsomhed overfor kollegerne betyder, at hun onsdag morgen kl. 8.15 den 13. marts bliver hædret med DI Fyns Lærlingepris.

Da Mette Bak Jensen i sidste uge med et flot 12 tal fik sit svendebrev som Industritekniker, fik hun oven i købet sikret sig fast arbejde på REA Automatdrejning ApS.

- Vi er virkelig glade for, at Mette vil blive her hos os efter endt uddannelse. Mette indgår  med tre andre dygtige industriteknikere, der også for nylig er blevet færdige med deres læretid hos os, i en stærk trup af unge meget kompetente nye medarbejdere.
Mette er ud over at være fantastisk dygtig også en meget værdsat og efterspurgt kollega. Hun går ydmygt til sin opgaver og løser dem altid omhyggeligt og meget pligtopfyldende, siger direktør Lone Demant Nielsen fra REA Automatdrejning ApS.

Hos REA Automatdrejning ApS har de et lærlingeprogram med praktikpladser inden for industritekniker som er en høj prioritet. Det er ifølge DI Fyn nødvendigt med sådanne ansvarlige virksomheder. Faglærte medarbejdere er et must for fremtidens vækst, men de er også en mangelvare. Det gælder for industriteknikere, men også for eksempelvis mekanikere, elektrikere, klejnsmede og plastmagere. Derfor har virksomhederne brug for flere unge som Mette, der har mod på og lyst til at tage en erhvervsuddannelse. Og de unge har også brug for virksomheder, der har gode praktikpladser.

- REA Automatdrejning ApS er et godt eksempel på en virksomhed, som tager ansvar for, at vi har adgang til dygtige medarbejdere i fremtiden. Heldigvis er der flere og flere virksomheder, som gør det godt på lærlingeområdet. Men det er vigtigt, at vi også får de sidste med. Det er nemlig ude på virksomhederne, at de unge finder ud af, hvordan faget fungerer i virkeligheden, og hvordan det er at være på arbejdsmarkedet. Og det er der, de får de gode oplevelser, som kan inspirere venner og søskende til at søge en erhvervsfaglig karrierevej, siger Poul Strandmark, formand for DI Fyn.

DI Fyns Lærlingepris bliver overrakt på REA Automatdrejning ApS onsdag den 13. marts kl. 8.15. Her vil Mette Mak Jensen blive overrasket af kolleger og få overrakt prisen af Poul Strandmark, formand for DI Fyn og Morten Andersen, borgmester i Nordfyns Kommune.

Fakta om lærlingeprisen

- DI Fyns Lærlingepris uddeles hvert år til en elev eller lærling, som i ekstraordinær grad har udmærket sig fagligt og kollegialt.

- Årets vinder bliver fundet blandt lærlinge på DI’s ca. 800 medlemsvirksomheder på Fyn.

- Mette Bak Jensen er 27 år gammel, hun bor i Odense og er uddannet fra Syddansk Erhvervsskole, Odense.

Chefkonsulent Allan Munch Mortensen
Mail: amo@di.dk

Ny Praktikpladspris går til JEROS A/S30.4.2019 10:00:00 CESTPressemeddelelse

JEROS A/S i Ringe gør usædvanligt meget for, at deres lærlinge skal trives i virksomheden. F.eks. bliver lærlingene på JEROS fra dag ét tilknyttet en mentorordning, så de ikke bare skal følge skolens program, men også får en langt lettere tilgang til virksomheden via et tæt samarbejde med de ansvarlige svende. Det ligger i JEROS’ DNA at prioritere ressourcer til tilrettelæggelse af handlingsplaner og uddannelsesforløb, der tilgodeser den enkelte lærlings behov. Derfor modtager JEROS A/S DI Fyns PraktikPladsPris 2019.

De fynske kommuner er flyvende i DI-undersøgelse3.9.2018 21:30:00 CESTPressemeddelelse

Det går generelt forrygende med de fynske kommuners service og hjælp til de lokale virksomheder, viser årets DI-undersøgelse af det lokale erhvervsklima i 93 danske kommuner. I år er hele tre fynske kommuner i top 10 på DI’s liste over erhvervsvenlighed - sidste år var der kun Middelfart. De fynske kommuner har dermed fortsat sidste års generelle fremgang. Fyn markerer sig som et seriøst vækstområde og slår med længder de sjællandske kommuner, når det gælder at tilbyde virksomhederne mulighed for udvikling og vækst. - Vi skal på Fyn være rigtig stolte af, at vi nu har fået tre fynske kommuner op i top 10 på DI’s liste. Foruden Middelfart er det nu også Nyborg og Nordfyn. Endelig er det positivt, at Odense Kommune holder en relativ pæn placering til sammenligning med landets øvrige storbykommuner. Kort sagt er det en stor fornøjelse at slå op og læse i undersøgelsen Lokalt Erhvervsklima 2018, siger formand for DI Fyn Poul Strandmark. I alt går seks ud af otte fynske kommuner frem i DI’s