100 mio. kr. til naturvidenskabelige projekter, der skal skabe læring og begejstring hos børn og unge

Novo Nordisk Fonden har uddelt 100 mio. kr. i støtte til naturvidenskabelig uddannelse og formidling i hele Danmark

I et nyt computerspil skabt af forskere og spiludviklere vil gymnasieelever snart kunne bygge deres egen base på Mars i fysiktimen. På YouTube og i radioen vil videnskabsjournalister og forskere fortælle historier om videnskab og verden omkring os. Og i Tønder kan skoleelever med åben skole komme ud af klasselokalerne og besøge virksomheder og lære den lokale aluminiumsindustri at kende.

Disse tre projekter har sammen med 16 andre modtaget støtte fra Novo Nordisk Fonden, som for første gang har uddelt støtte i åben konkurrence til uddannelse og formidling inden for naturvidenskab.

Fælles for projekterne er, at de alle har fokus på at skabe refleksion og begejstring om naturvidenskaben og udvikle den naturfaglige undervisning. Støtteområdet dækker bl.a. fritidsaktiviteter for familien og naturfagsdidaktisk forskning. Det favner naturfaglig uddannelse fra vuggestue til professionsbachelor og videregående uddannelser, som formidler den nyeste forskning til børn og unge.

”Novo Nordisk Fonden finder det vigtigt at understøtte børn og unges naturfaglige læring, og vi er stolte af at bidrage til det store arbejde, der foregår på området. Vi har modtaget rigtig mange støtteværdige og kvalificerede ansøgninger fra virkelystne fagpersoner med opfindsomme projekter, og det har været en vanskelig opgave at prioritere blandt dem,” siger Berith Bjørnholm, der er leder af den nyoprettede afdeling for naturvidenskabelig uddannelse og formidling i Novo Nordisk Fonden.

Fra småkryb til klodens klima

Blandt de støttede projekter er både nye ideer, solide samarbejder og videreførelser af allerede etablerede projekter. De tre projekter, der har modtaget de største støttebeløb, bygger alle videre på et eksisterende grundlag:

Naturvejlederforeningens Krible Krable-projekt fortsætter med at lade børn i daginstitution og indskoling undersøge mylderet af smådyr i den nære natur, og deres resultater vises på DR Ramasjang. Børn bliver klogere på klima og bæredygtighed med projektet Den Grønne Rygrad af foreningerne CONCITO og Haver til Maver, som udvikler grønne undervisningsforløb og curriculum til grundskolen både ved brug af praksis og nyt digitalt undervisningsmateriale. Det tredje store projekt er Videnskabsklubben, hvor børn fra 4. til 6. klasse kan gå til science i deres fritid. Her bliver de undervist og inspireret af unge juniormentorer fra udskolingen og seniormentorer fra gymnasiet, som skaber et anderledes læringsmiljø uden voksne.

Berith Bjørnholm siger: ”Vi er i Novo Nordisk Fonden meget opmærksomme på balancen mellem at understøtte de spirende ideer i de faglige miljøer og at støtte større, langsigtede indsatser, da vi ved, at det tager tid at skabe bæredygtig forandring på institutionerne. Det er vores fokus, at projekterne skal være en ressource for naturfagslærerne, og at de reelt skaber positive oplevelser med science for børnene.”

Ansøgere fra hele landet har søgt støtte til over 200 projekter

Novo Nordisk Fonden har med 202 ansøgninger modtaget langt flere projektideer, end der kan støttes inden for det afsatte budget. Universiteter, professionshøjskoler, gymnasier, kommuner, museer, frivillige foreninger og ildsjæle har været blandt ansøgerfeltet, og også geografisk spænder de støttede projekter bredt.

Igen i år bliver det muligt at søge fonden om støtte til uddannelse og formidling i naturvidenskab. Mere information om dette vil komme senere i januar.

Alle bevillingsmodtagere af projektstøtte til naturvidenskabelig uddannelse og formidling:

Den Grønne Rygrad – Et naturvidenskabeligt dannelsesprogram

Foreningen Tænketanken CONCITO: DKK 19,0 mio., 5 år

Undervisningsforløb med grønt curriculum til grundskolen.

Krible Krable – flere små forskere i naturen

Naturvejlederforeningen: DKK 17,1 mio., 4 år

Krible Krable-pædagogik til dagtilbud og indskoling.

Videnskabsklubben

Videnskabsklubben: DKK 15,8 mio., 5 år

4.-6. klasser går til science i fritiden og undervises af udskolings- og gymnasieelever.

Udvikling af Naturfagsmaraton – en indsats i mellemtrinnet er vigtig

Naturvidenskabernes Hus A/S: DKK 8,3 mio., 4 år

Virksomhedscases og engineeringdidaktik i naturfagskonkurrence for 5.-6. klasser.

Marsbasen – projekt om narrativ spilbaseret læring

Jesper Bruun, Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet: DKK 5,0 mio., 4 år

Computerspil om Marsbase til fysik C i gymnasiet.

ScienceStories

Jens Degett, den2radio.dk: DKK 5,0 mio., 2 år

Videnskabshistorier på radio og YouTube, live-streamede videnskabssaloner og konference om videnskabsjournalistik.

Science Talent Senior

Astra: DKK 5,0 mio., 3 år

Talentudvikling og camps til ungdomsuddannelser på Science Talenter Sorø.

Det virtuelle Observatorium på Danmarks største observatorium

Brorfelde Observatorium, Holbæk Kommune: DKK 5,0 mio., 3 år

Nordeuropas første virtuelle observatorium samt udstyr til udstilling i kuplerne.

Bugdex App – changing the way we learn about insect diversity

Statens Naturhistoriske Museum: DKK 4,8 mio., 4 år

Bugdex App – En insekt-app til hele familien.

Hverdagsfysik

Undervisningsfysik v/ Søren Storm: DKK 3,1 mio., 2 år

18 videoer og e-bøger med eksperimenter på Testoteket og Scienceguides.

Alu Science Center Tønder

Tønder Gymnasium: DKK 2,3 mio., 4 år

Et samarbejde mellem lokal aluminiumsindustri og kommunens grundskoler og ungdomsuddannelser.

Vild med Rummet – et interaktivt virtuelt læringsmiljø om rummet, naturvidenskab og teknologi målrettet elever og lærere i 7.-9. klasse og gymnasier

DTU Space, Danmarks Tekniske Universitet: DKK 2,1 mio., 2 år

Videreudvikling af astronomiformidling på rummet.dk til grundskole og ungdomsuddannelser.

Sustainability + Education + Museums: Moving Towards The Future With Science Museums And Sustainability Education

Marianne Achiam, Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet: DKK 1,9 mio., 3 år

Forskning i museumsdidaktik om bæredygtighed.

MONA kvalitetsudvikling

Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet: DKK 1,4 mio., 4 år

Kvalitetsudvikling af det naturfagsdidaktiske fagblad MONA.

Teknologi til afgangsprøven

Det natur-tekniske værksted Skramloteket: DKK 1,3 mio., 3 år

Besøgstilbud hos Skramloteket med fokus på teknologi i udskolingens fællesfag

Dataanalyse som grundlag for kræftforskning og udvikling af præcisionsmedicin:  Et tværfagligt undervisningsforløb for Bioteknologi & Matematik på STX

Biotech Research & Innovation Centre (BRIC), Københavns Universitet: DKK 1,2 mio., 4 år

Tværfagligt undervisningsforløb om kræftforskning til bioteknologi A og matematik A på STX/HTX.

Regnskov, Oprindelige folk og Klimaregnskab - ROK ved verdens udfordringer

Verdens Skove København: DKK 1,0 mio., 1 år

Film og undervisningsmateriale om regnskov og klima for grundskolen.

Junioringeniører

DTU Diplom, Danmarks Tekniske Universitet: DKK 0,4 mio., 2 år

Besøgstilbud hos DTU Diplom til grundskolen.

Viden om klima og klimaændringer i Arktis baseret på Polarportalen

Danmarks Meteorologiske Institut: DKK 0,3 mio., 1 år

Undervisningsmateriale på DMI’s hjemmeside om klimaændringer i Arktis til grundskole og ungdomsuddannelser.

Christian Mostrup Scheel, presseansvarlig, tlf.: 3067 4805, cims@novo.dk.

Bente Guldbrandsen, Project Officer, Education & Outreach, tlf.: 3527 6676, bgu@novo.dk.

Fondens vision er at yde et betydende bidrag til forskning og udvikling, der forbedrer menneskers liv og bæredygtigheden i samfundet. Siden 2010 har fonden uddelt mere end 16 milliarder kroner, primært til forskning ved offentlige vidensinstitutioner og hospitaler i Danmark og de øvrige nordiske lande samt behandling og forebyggelse af diabetes.

Novo Nordisk Fonden åbner for ansøgninger til nytænkende kommunikation og debat om naturvidenskab og teknologi1.7.2019 10:51:21 CESTPressemeddelelse

En styrket offentlig debat og inspirerende veje til ny viden om naturvidenskab er i fokus i Novo Nordisk Fondens tematiske ansøgningsrunde, som netop er åbnet. Naturvidenskaben er central for at forstå verden, og med en pulje på 30 mio. kr. ønsker Novo Nordisk Fonden at støtte projekter, der styrker viden om emnet i den brede befolkning og kvalificerer den offentlige debat. ”Med denne ansøgningsrunde vil vi åbne for en verden af kreative, nytænkende projekter, der kan begejstre os alle til at lære mere om naturvidenskab. Med projekterne kan vi få indblik i de nyeste forskningsresultater og styrke den offentlige debat om alt fra biomedicinsk forskning til bæredygtighed,” siger Berith Bjørnholm, der er leder af afdelingen for naturvidenskabelig uddannelse og formidling i Novo Nordisk Fonden. Fælles for projekterne er, at de skal sætte refleksioner i gang og styrke den enkeltes viden og kritiske stillingtagen til naturvidenskab, og emnerne kan spænde vidt. Eksempelvis kan projekterne unde

Novo Nordisk Fonden åbner for ansøgninger til tværfaglige projekter om matematik og natur1.7.2019 10:31:02 CESTPressemeddelelse

Børn og unges matematiske kompetencer er i fokus i den tematiske ansøgningsrunde, som netop er åbnet hos Novo Nordisk Fonden. Det er nu muligt at søge støtte til projekter, der udvikler børn og unges matematiske kompetencer, og som integrerer matematik med naturvidenskab eller teknologi. Novo Nordisk Fonden har netop åbnet efterårets ansøgningsrunde med en pulje på 45 mio. kr. Der er matematik overalt i naturen, og vores matematiske forståelse er central for, at vi kan være forbrugere, beslutningstagere og medskabere i fremtidens teknologi. Vindmølledesignere, robotbyggere og genteknologer bruger matematikkens sprog til at bygge modeller. De arbejder ligesom mange andre med naturvidenskab, kodning og big data, og deres matematiske kompetencer skal udvikles helt fra daginstitutions- og skoleårene. Med de tematiske uddelinger til matematik i naturvidenskab og teknologi ønsker Novo Nordisk Fonden at støtte projekter, der inddrager matematikken til at opøve børn og unges naturfaglige model