100 elever fra Mercantec lærte om innovation og iværksætteri

En undervisningsdag med innovation, produktudvikling og gode idéer i centrum løb af stablen på Mercantec torsdag den 23. november. Nu deltager fire førsteårsklasser i Andelskassens innovationskonkurrence ”Fremtiden Spirer”.

Hvordan får man en rigtig god idé? Og hvad skal der til, for at den idé bliver en blomstrende virksomhed, der skaber vækst og arbejdspladser i lokalområdet?

Disse spørgsmål var i fokus torsdag den 23. november for fire 1.g-klasser på linjen ”Innovation og iværksætteri” på Viborg Handelsgymnasium Mercantec. For tredje år i træk afholder Andelskassen nemlig innovationskonkurrencen ”Fremtiden Spirer” – og her var de ca. 100 elever blandt deltagerne.

Gode idéer bliver til små film På undervisningsdagen skulle eleverne selv generere idéer og omsætte dem til konkrete projekter. Underviser Rune Schou fra VIA Center for Undervisningsmidler hjalp eleverne gennem processen og præsenterede dem for en række værktøjer, der kan lette den kreative proces og sætte gang i idéerne.

Eleverne arbejdede i grupper af 4 eller 5 med at udvikle og konkretisere deres idéer. Dette arbejde fortsætter i den kommende tid, hvor alle grupper hver producerer en video, som præsenterer deres idé.

Præsentation for dommerpanel

Ud fra filmene udvælges den bedste gruppe fra hver klasse, altså fire i alt, som bliver inviteret forbi Andelskassen i Viborg for at præsentere deres idé. De udvalgte grupper fra Mercantec kommer til at stå over for et dommerpanel bestående af lokale erhvervsfolk, kulturpersonligheder og erfarne iværksættere:

• Lars Norup, chefredaktør Viborg Stifts Folkeblad
  • Morten Jensen, direktør for Viborg FF
  • Henrik Hansen, erhvervsdirektør, Viborg Erhvervsråd
  • Lars Stentoft, kulturdirektør, Viborg Kommune
  • Inge Bak, direktør, Huset Ventura
  • Henrik Eriksen, direktør for Adibus A/S
  • Preben Jensen, formand for Viborg Idrætsråd
  • Per Møller Jensen, viceborgmester i Viborg Kommune
  • Mathias Serup, iværksætter
  • Tage Malling, filialdirektør i Andelskassen i Viborg

Panelet udvælger så én Viborg-film, som skal dyste mod videoer fra de i alt 12 andre gymnasier, der deltager i ”Fremtiden Spirer”. Finaledeltagerne findes via en afstemning på www.fremtidenspirer.dk til januar, hvor alle er velkomne til at stemme på deres favorit. De tre film, der får flest stemmer, mødes i en endelig finale – og den dygtige klasse, der vinder, kan tage 15.000 kr. med hjem til klassekassen.

Håber på fremtidige entreprenører

Filialdirektør i Andelskassen i Viborg, Tage Malling, deltog også på undervisningsdagen:

”Det er altid en fornøjelse at se elevernes arbejde tage form og følge deres idéers udvikling. Jeg håber selvfølgelig, at vi får dem at se i Andelskassen om nogle år, hvis de har fået mod på at starte deres eget eller på anden vis har brug for finansiering af sunde projekter, der kan skabe arbejdspladser og vækst her i Viborg-området.”

For yderligere information, kontakt venligst:
Tine Martlev Pallesen, kommunikationschef i Danske Andelskassers Bank, på telefon 8799 3033 / 2372 5570 eller pr. mail tmp@dabank.dk.

Martin Outzen ansat som ny kunderådgiver i Andelskassen i Aarhus7.12.2018 09:09Pressemeddelelse

25-årige Martin Outzen er pr. 1. oktober ansat som kunderådgiver i Andelskassen i Aarhus. Han kommer fra en stilling som kunderådgiver i Andelskassen i Sønderborg, hvor han har været i knap 5 år. Martin bor i Aarhus, hvor en stor del af hans fritid går med at være fodbolddommer i 2. division. Derudover bliver fritiden brugt på venner, familie og squash. ”Beslutningen om at rykke teltpælene op og flytte fra Sønderborg til Aarhus var let, for der lå en fantastisk spændende udfordring og ventede på mig i Aarhus filial, som jeg ikke kunne sige nej til. Det er en filial, som har en klar målsætning om, at den skal vokse og blive langt mere synlig i Aarhus, og jeg er ikke i tvivl om, at det nok skal lykkes, da både fagligheden, humøret og stemningen altid er helt i top blandt medarbejderne, og det er selvfølgelig også noget, vores kunder lægger mærke til og kan lide. Jeg er glad for at være blevet en del af holdet i Aarhus og den spændende rejse, vi sammen skal ud på”, siger Martin Outzen. Fr

Danske Andelskassers Bank: Resultat for Q3 2018 langt bedre end sidste år21.11.2018 13:15Pressemeddelelse

Danske Andelskassers Bank A/S har netop offentliggjort regnskabet for 1.-3. kvartal 2018. Igen kan banken præsentere et flot resultat, denne gang på 106,1 mio. kr., hvilket er hele 45 % bedre end i samme periode sidste år. Færre nedskrivninger og en stigning i bankens netto rente- og gebyrindtægter er de primære årsager til det gode resultat, som banken betegner som ’tilfredsstillende’.