100 danskere på vej til Caminoen for at Gå for BørneTelefonen

Siden marts har 100 danskere fra hele landet engageret sig i Børns Vilkårs nye indsamlingsevent Gå for BørneTelefonen. Nu kulminerer indsatsen på Caminoen i Nordspanien.

Det seneste halve år har 100 danskere fordelt på seks hold i hele landet trænet og vandret, samtidig med at de har samlet ind til BørneTelefonen. I september kulminerer indsatsen, når deltagerne tager til Nordspanien for at vandre i fem dage på Caminoen.

Det er første gang, at Børns Vilkår afholder Gå for BørneTelefonen, og målet har været, at deltagerne skulle indsamle 1 million kroner i 2022 - et mål, som allerede er nået.

”Det er gået over al forventning. Vi er virkelig imponerede over det store engagement, alle deltagerne har udvist. De har trænet sig op til at kunne gå 20-25 km per dag, samtidig med at de har skullet samle ind og forholde sig til et nyt socialt fællesskab. De kan virkelig være stolte af deres indsats,” siger direktør i Børns Vilkår, Rasmus Kjeldahl.

Rigtig mange virksomheder og private har bakket holdenes indsamlinger op på trods af, at der også har været mange andre indsamlinger til bl.a. Ukraine. De lokale vandrehold samler penge ind via personlige indsamlingssider, salg af holdsponsorater og en masse forskellige events som f.eks. foredrag, koncerter, fællesspisninger, vandreture mv.

”Det er ikke nyt for mig at vandre, og det giver mig næring til både krop og sjæl. Men at kombinere det med indsamling og fokus på at hjælpe børn, der har det hårdt, giver mig et helt vanvittigt drive til at gå endnu mere og få endnu flere med," siger Hanne Nielsen fra Haderslev, der deltager på Hold Syddanmark.

Børns Vilkår har allieret sig med Jysk Rejsebureau, som planlægger kost, logi og baggagetransport til Caminoen i Nordspanien, ligesom sportskæden Eventyrsport har sammensat en tøjpakke til deltagerne med en skaljakke, en softshell-jakke og to t-shirts.

Fakta om Gå for BørneTelefonen
• Det er første gang, Børns Vilkår afholder Gå for BørneTelefonen, som er et meningsfuldt vandrefællesskab, hvor hold fordelt over hele landet gennem træning og indsamling skaber fokus på BørneTelefonen.

• Pengene, der samles ind ved Gå for BørneTelefonen, går til at sikre drift og udvikling af BørneTelefonen. Sidste år havde de frivillige rådgivere over 55.000 samtaler med børn og unge. Nogle af de hyppigste emner var forholdet mellem barn og forældre, forelskelse og ensomhed.

• For at være en del af Gå for BørneTelefonen skal man være over 18 år og skrive en motiveret ansøgning. Det er ikke en enkel gåtur. Man forpligter sig til et socialt gå-fællesskab, der indsamler midler til BørneTelefonen og træner op til at gå et stykke af Caminoen i Nordspanien med afslutning i Santiago de Compostela. Dagsruterne på Caminoen er på mellem 16 og 29 km og giver en samlet tur på ca. 125 km.

• Gå for BørneTelefonen foregår i perioden 15. februar til 1. oktober 2022. Rejsen til Caminoen i Nordspanien vil være fra den 17.-23. september 2022.

• Seks hold er tilmeldt i 2022 med i alt 100 deltagere (22 mænd og 78 kvinder), som aldersmæssigt spænder fra start 20’erne til slut 60’erne.

• Gå for BørneTelefonen fortsætter i 2023, og rekruttering af deltagere går i gang i løbet af efteråret. Hvis man vil samle et hold eller blot høre mere, kan man skrive til gfb@bornsvilkar.dk

• Se og støt deltagernes personlige indsamlinger her

Læs mere om Gå for BørneTelefonen