DI - Dansk IndustriDI - Dansk IndustriDI - Dansk Industri

100 danske opfindelser til stævnemøde med erhvervslivet

Første skridt, fra genial opfindelse til storsælgende produkt på verdensmarkedet, bliver måske taget på Danish IP Fair i Industriens Hus. Her viser danske universiteter og universitetshospitaler de bedste af deres nye ideer frem for omverdenen, og erfaringen viser, at der god chance for, at nogle af de næsten 100 nye opfindelser finder sammen med investorer fra store danske og globale virksomheder.

Pressen inviteres til
Danish IP Fair 2018,
Tirsdag den 29. maj, kl. 10.30,
Industriens Hus på H.C. Andersens Boulevard 18, København V.

Det er anden gang, at Danish IP Fair finder sted. Et eksempel på et succesrigt stævnemøde mellem opfinder og investor fra 2017 er DTU-lektor og opfinder Torben Lenau, som har fundet på en kanyle, der efterligner myggens snabel, og som er smartere og mindre frygtindgydende end stålkanyler. På Danish IP Fair mødte han medicovirksomheden Convatech, og sammen arbejder de nu på at videreudvikle konkurrenten til stålkanylen.

Danish IP Fair 2018 åbnes af erhvervsminister Brian Mikkelsen, formanden for Danske Universiteter, rektor Anders Bjarklev, DTU, og viceadm. direktør Kim Graugaard, DI.

I Industriens Hus bliver de mange nye ideer og teknologier vist frem og præsenteret for op mod 500 deltagende gæster herunder forskere og en lang række virksomheder og investorer fra ind- og udland.

Danish IP Fair er arrangeret af de danske universiteter og universitetshospitalerne, og Dansk Industri lægger hus til.

Læs mere og se hele programmet her

Yderligere oplysninger fås hos pressekoordinator Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

DI: Danmark vinder VM-guld i fremtidsparathed19.6.2018 13:37pressemeddelelse

Det viser en ny global undersøgelse fra IMD World Competitiveness Center, der er udkommet i dag. Undersøgelsen rangerer landene efter digital konkurrenceevne, hvor Danmark ender på en 4. plads. Det er én plads bedre end sidste år. Danmark vinder dog guld, når det kommer til fremtidsparathed, blandt andet fordi danske virksomheder tager de nye digitale muligheder til sig. Det glæder Lars Frelle-Petersen, direktør i DI: - Det er fantastiske nyheder. Jeg må tilstå, at jeg nok hellere vil kåres til verdensmester i fremtidsparathed end i fodbold. For det gør, at vi er godt rustet til at vinde den globale konkurrence om vækst og arbejdspladser. Vi skal blive bedre til at fortælle resten af verden, at vi er i den globale elite, så de bedste hoveder og mest innovative virksomheder i højere grad søger til Danmark. Undersøgelsen viser dog også, Danmark har udfordringer på en række parametre. Blandt andet er Danmark ifølge undersøgelsen kun nummer 44 i verden, når det kommer til naturvidenskabeli