100 år med fødselshjælp til iværksættere

Renere luft i børneværelset, superfood fra alger, ny slags prævention til mænd og næste generation af 3D-printer til metal. Iværksætterne bag disse fire eksempler på ny teknologi fik sidste år et økonomisk skulderklap fra Alexander Foss’ Industrifond.

Fonden fejrer i dag den 25. april de første 100 år, hvor rollen som fødselshjælper til gode forretningsideer hele vejen igennem har været en af de vigtigste grundpiller. 100 år hvor der er fordelt støtte til mere end 1.000 forskellige projekter i alt.

– Vi giver iværksættere en hjælpende hånd på et meget tidligt stadie. Det giver os en særlig rolle, fordi vi bistår i en fase, hvor den gode idé endnu ikke er nået ud på markedet og har vist sit kommercielle værd. Det er der ikke mange fonde, som gør, fortæller bestyrelsesformand for Alexander Foss’ Industrifond, Flemming H. Tomdrup.

Alexander Foss, som lægger navn til fonden, var en dansk ingeniør, direktør, folketingsmedlem og landstingsmedlem, der bl.a. var medejer af Fl. Smidth & Co(i dag FLS). Han var en visionær mand, som bl.a. talte om nødvendigheden af at udvikle Danmark fra landbrugsland til industriland for at kunne finde beskæftigelse til den stadig voksende befolkning. Han lagde særlig vægt på behovet for dygtige købmænd og ingeniører. Fondens overordnede formål skulle derfor være ”at fremme dansk industri og håndværk”.

Bidragene fra fonden går eksempelvis til udvikling af prototyper, hvor der er brug for indkøb af værktøj, testfaciliteter eller komponenter fra underleverandører. Beløbet ligger typisk på 50.000 – 75.000 kr., hvilket er med til at løfte iværksætterprojektet til næste niveau.

Fondens bestyrelse gennemgår årligt ansøgningerne med hjælp fra Dansk Industris afdeling for SMV og Iværksætteri. Og bunken med gode ideer er vokset i de senere år, forklarer Flemming H. Tomdrup.

– Sidste år fik vi over 70 ansøgninger. Kvaliteten og antallet er vokset i takt med, at vi har etableret et netværk af vejledere og kontakter i de stadigt større entreprenørmiljøer, siger han.

Med en fondskapital på knapt syv mio. kr. er der årligt omkring 250.000 kr. til uddeling.

Donationer fra enkeltpersoner og efterkommere efter Alexander Foss, samt en aftale med Dansk Industri om at huse fondens sekretariat, sikrer finansiering til de årlige donationer.

– Men beløbet til donationer kan fint være større, og jeg vil gerne opfordre flere til at være med. Vi har en vigtig rolle i at medvirke til at skabe fremtidens danske virksomheder. Entreprenør- og iværksættermiljøet vokser, og med flere penge kunne vi hjælpe endnu flere igennem deres tidlige fase af idéudviklingen, siger Flemming H. Tomdrup.

Alexander Foss’ Fondens fundats er baseret på principper, der har holdt i 100 år, og som ifølge bestyrelsesformanden kan holde 100 år mere.

Alexander Foss udvalgte fem områder, der var berettiget til støtte: Uddannelse, markedsføring af Danmark, bidrag til studerendes udlandsrejser, iværksættere og ny teknologi. De sidste to områder fik for 100 år siden højeste prioritet – og det har de stadig i dag.

I jubilæumsåret bruges der også midler til forskning i innovation og fondsstøtte, hvor målet er at kortlægge fondens betydning i et større perspektiv. Målet er at dokumentere effekten af bidragene til iværksættere.

– Vi udskriver derfor en prisopgave på landets universiteter. Vi har jo ydet mange bidrag gennem årene, og derfor vil det være interessant at få bedre dokumentation for, hvordan pengene virker. Det kan gøre os endnu bedre, når vi ser fremad i de næste mange år, siger Flemming H. Tomdrup.

I forbindelse med jubilæet udgives en bog om fonden med titlen ”Danmark som Industriland – Alexander Foss’ Industrifond i 100 år” af forfatterne Peter Fosdal og Anders Harbo.

Fakta:

Fondens bestyrelse udvælger beløbsmodtagere og har haft 28 medlemmer i løbet af 100 år. I dag består fondens bestyrelse af:

Flemming H. Tomdrup (formand). Tidligere blandt andet adm. direktør for Lauritz Knudsen A/S, Schneider Nordic Baltic A/SogSolar A/S og medlem af DI’s hovedbestyrelse og forretningsudvalg. Formand for Terma A/S siden 2014.

Lars Hein, professor ved Danmarks Tekniske Universitet og tidligere adm. direktør for Institut for Produktudvikling.

Nils Christian Foss, Business Angel og medinvestor i en række virksomheder. Er bestyrelsesmedlem i flere iværksættervirksomheder.

Læs mere om fonden og læs jubilæumsbogen her

Yderligere oplysninger fås hos pressekoordinator Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

Download
Alexander Foss – Industrimand, ingeniør og manden bag fonden af samme navn som har 100 års jubilæum i år.
Download

DI’s topchef: EU skal ikke kun tale om at styrke konkurrencekraften, men også gøre det18.4.2024 19:31:16 CEST | Pressemeddelelse

EU’s konkurrencekraft skal styrkes markant, så europæiske virksomheder ikke taber terræn til bl.a. amerikanske og kinesiske virksomheder. Det er EU’s stats- og regeringschefer blevet enige om ved dagens EU-topmøde. Det er helt afgørende med et øget fokus på, hvordan vi sikrer vækst, velstand og velfærd i fremtiden, mener DI’s adm. direktør, men der er i den grad også brug for handling bag ordene.