10 medaljer til unge danske håndværkere ved VM i Skills

Bronze til kok og landbrugsmaskinmekaniker ved VM. Målt på point pr. deltager er Danmark 10. bedste nation af 60 deltagende.

To bronzemedaljer og otte ”Medaillons for Excellence”. Det blev høsten for det danske landshold ved WorldSkills 2017 i Abu Dhabi. Alle 15 lå højt i pointscore i deres fag.

- At 10 af de 15 på vores landshold kommer hjem med en medalje er flot i et verdensmesterskab, hvor vi ved, at mange af de store nationer træner deres deltagere i måneder og år op til konkurrencen, siger SkillsDenmarks formand Jesper Juul Sørensen.

De resterende fem af landsholdsdeltagerne lå også højt i pointtal, men kom ikke over de 700, som er kriteriet for en ”Medaillon for Excellence”. Men de var dog tæt på, to var kun to point fra medaljen, alle lå inden for 10 under, og målt på gennemsnitligt antal point pr. deltager, er det danske landshold på 10. pladsen blandt de 60 deltagende nationer i VM.

Topscorerne Korea og Kina havde et snit på 725 point, Danmark 709.

- Resultaterne er også bevis for, at deltagerne har fået en god uddannelse. At de danske erhvervsuddannelser fører til meget dygtige unge, siger Jesper Juul Sørensen.

I nordisk sammenhæng har Danmark også klaret sig flot. Sverige og Norge stillede begge med større landshold end det danske, men af topplaceringer blev det kun til en enkelt bronzemedalje til svenskerne.  Finnerne har dog slået os med to guld- og en sølvmedalje.

Med bronzemedaljer i hænderne kan kokken Christian Wellendorf og landbrugsmaskinmekaniker Søren Lykke Døssing begge kalde sig verdens tredje bedste i deres fag.

Søren Lykke Døssing, 22 år og fra Kjellerup, er uddannet fra Erhvervsskolerne Års med læreplads hos Grundvad Maskinhandel, hvor han fortsat arbejder.

Christian Wellendorf, ligeledes 22 og fra Faxe Ladeplads, bestod sin svendeprøve med guldmedalje i foråret. Hans skole var Kokke- og Tjenerskolen Selandia, og lærepladsen Restaurant Babette i Vordingborg. Han er nu bosiddende i Faaborg og arbejder på Falsled Kro.

Til WorldSkills er der en aldersgrænse: Deltagerne må ikke fylde 23 i det år, hvor det foregår.

”Medaillon for Excellence” gik til:

Autolakerer Mads Pallisgaard Holm, Thisted. 21 år. 3N Lakering i Thisted, Silkeborg Tekniske Skole. Vinder af DM i Skills 2017.

Bager Lasse Nørup Bentsen, Herning, 19 år. Skolegades Bageri, Herning/Uddannelsescenter Holstebro.

Tjener Emma Hoff Hjorth, Aarhus, 21 år. Nordisk Spisehus, Aarhus/Teknisk Skole Silkeborg. DM-vinder 2017.

Bygningsmaler Rebekka Guldbrand Vedstesen, Ansager, 22 år. Malermester Kurt Skovdal, Tistrup/ Rybners. DM-vinder 2016 og 2017.

Bygningssnedker Frederik Riber, Haslev, 20 år. Tømrermester Madsen, Præstø/Roskilde Tekniske Skole. DM-vinder 2016 og 2017, bronzevinder EuroSkills 2016.

Flisemurer Frederik Nielsen, 22 år, Aalborg. Jorton Aalborg/TECHCOLLEGE DM-vinder 2016 og 2017.
 Karrosseritekniker Nichlas Rosenkilde Thomsen, Karup, 22 år. VW Herning/ Teknisk Skole Silkeborg. DM-vinder 2017, vinder af NM 2016.
 2016.

Tømrer Jesper Sonne Nørgaard, Skørping, 21 år. Byggefirmaet Westenholz, Horsens/ TECHCOLLEGE. DM-vinder 2017.

Her er pointallene for de fem øvrige på det danske hold:

Industritekniker René Kling Hansen, Haderslev, 21 år. Valmont SM, Rødekro/Syddansk Erhvervsskole. 690 point.

Konditor Blyp Sophie Knudsen, Køge, 20 år. Hammershus Bageri, Herfølge/ZBC Ringsted. DM-vinder 2016. 694 point.

Murer Jacob Trærup Ahlgreen, Brønshøj, 21 år. Murerfirmaet Jensen og Jensen, Rødvig/Herningsholm. DM-vinder 2016 og 2017. 698 point.

Møbelsnedker Jacob Primdahl Abrahamsen, Vejle, 22 år. Gesten Bådaptering, Gesten/ Syddansk Erhvervsskole Vejle. DM-vinder 2016 og 2017. 694 point.

Personvognsmekaniker Sander Stensgaard Kristensen, Randers, 22 år. Udlært hos Pedersen & Nielsen, Randers/Tradium. DM-vinder 2016. 698 point.

Her er deltagerantallet (antal nationer) i de fag, hvor det danske landshold var med:
Autolakerer: 26
 Bager: 16
 Bygningsmaler: 30
 Bygningssnedker: 26
 Flisemurer: 26
Industritekniker: 22
 Karrosseritekniker: 23
 Kok: 42 (faget med flest nationer).Konditor: 28
 Landbrugsmaskinmekaniker: 16
Murer: 30
 Møbelsnedker: 29
Personvognsmekaniker: 37
 Tjener: 37
 Tømrer: 20.

Til redaktionen: Kontakt med de enkelte deltagere kan søges via 30112873, 29933398 eller 30281655.

SkillsDenmarks formand Jesper Juul Sørensen træffes på 21665020.

Det danske landshold flyver samlet hjem lørdag. Planmæssig ankomst med Emirates EK151 til København lørdag 21. oktober 13:15.

Videosekvenser af de to bronzemedaljevindere kan downloades til frit brug.

Christian Wellendorf: https://vimeo.com/238939881

Søren Lykke Døssing: https://vimeo.com/238943651

Vedhæftet er fotos af begge.

Fotos af alle deltagere fra de første konkurrencedage ligger på https://www.flickr.com/photos/skillsdenmark/albums/with/72157664450695975

Flere billeder og senere afslutningsceremonien vil kunne downloades via denne portal: https://worldskillsabudhabi2017.com/en/news/

SkillsDenmark er en nonprofit-organisation støttet af Undervisningsministeriet, arbejdsmarkedets parter, erhvervsskoler, fonde og virksomheder. Formålet er at øge fokus på erhvervsuddannelserne og det gode håndværk gennem konkurrencerne DM i Skills, EuroSkills og WorldSkills. Der er EuroSkills i lige årstal, WorldSkills i ulige.