10 job der rammes af regeringens planer

Postbuddet, lagerarbejderen, buschaufføren, anlægsgartneren, kloakarbejderen, asfaltarbejderen, truckføreren, mureren, tømreren, lastbilchaufføren. Det er 10 eksempler på lønmodtagere, der i fremtiden vil konkurrere om danske job med arbejdere fra Kina.

Alle, der i dag tjener 27.500 kroner inklusive pension og feriepenge – svarende til en månedsløn omkring 22.000-23.000 kroner – vil i fremtiden risikere at skulle konkurrere om deres job med mennesker fra eksempelvis Kina, Thailand og Indien.

Det vil være konsekvensen, hvis regeringens planer om at åbne for mere udenlandsk arbejdskraft får luft under vingerne.

- Det vil ramme helt almindelige mennesker, der ikke tjener store lønninger og ikke har lange uddannelser, hvis de skal konkurrere med folk uden for EU's grænser, siger Søren Heisel, forbundssekretær i 3F op til regeringens præsentation af sit udspil om at tiltrække mere udenlandsk arbejdskraft.

3Fs gennemgang af lønningerne viser, at blandt andet nedenstående jobfunktioner vil komme i spil, hvis den såkaldte beløbsgrænse nedsættes fra nuværende 418.000 kroner til 330.000 kroner:

- Lagerarbejder

- Buschauffør

- Truckfører

- Lastbilchauffør

- Asfaltarbejder

- Postbud

- Kloakarbejder

- Anlægsgartner

- Tømrer

- Murer

- I stedet for at sænke beløbsgrænsen bør regeringen fokusere på fx at få de over 100.000 ledige danskere ud på arbejdsmarkedet, finde plads til de over 10.000 lærlinge, der mangler en praktikplads, og på at sikre, at flere af de knap 200.000 mennesker i Danmark, der gerne vil arbejde mere, rent faktisk kan få flere timer. For der er masser af arbejdskraft i Danmark, hvis man bare kigger efter og bruger de rekrutteringsmuligheder, der findes, siger Søren Heisel.

Kontakt Klaus Lange på 88 92 88 92

3F opruster – åbner kontor i Bruxelles4.2.2019 12:21:06Pressemeddelelse

Op mod 80 procent af dansk lovgivning er direkte påvirket af EU og har stor betydning for 3F’ernes arbejdsliv. Derfor skruer Danmarks største fagforbund 3F gevaldigt op for interessevaretagelsen i Bruxelles med et nyt kontor i byen. Her skal tre ansatte kæmpe for at rette op på balancen i forhold til de danske arbejdsgiveres mange EU-lobbyister. - Nu må det være lønmodtagernes tur. Vi skal sikre at vores medlemmer bliver hørt, når EU vedtager lovgivning, der har direkte betydning for 3F’erne. Det kan vi meget bedre gøre, når vi er til stede i Bruxelles, siger Tina Christensen, næstformand i 3F. - Beslutninger i EU har ofte direkte betydning for vores medlemmer, også for deres løn- og arbejdsvilkår. - Danmark er blevet et rigere land med et tæt samarbejde med vores nabolande pga. vores EU-medlemskab. Men samtidigt slås vi ikke mindst med mange sager om social dumping, hvor den frie bevægelighed resulterer i pres på løn- og arbejdsvilkår på bl.a. danske byggepladser, landevejstransporter