10 bud på styrket sprogundervisning i gymnasiet
Sprogundervisningen i gymnasiet er alvorligt udfordret. Andelen af studenter med tre fremmedsprog er faldet markant fra 33 procent i 2007 til kun 4 procent i 2015. Det svækker sprogkompetencerne i samfundet og de unges muligheder for at begå sig indenfor uddannelse, kultur og erhvervsliv. Samtidig rammer svækkede sprogkompetencer danske virksomhedernes muligheder for at klare sig godt i konkurrencen med internationale virksomheder.
Sprogtænketanken anbefaler bl.a., at skolerne skal forpligtes til at samarbejde om at udbyde og oprette sproglige studieretninger og sproghold. Det sker for at sikre, at der er nok elever til sprogfagene, og det kan betyde, at elever med interesse for sprog samles på færre gymnasier. Desuden skal alle gymnasier udvikle en sprogstrategi, og sprogfagene skal ifølge tænketanken spille bedre og tættere sammen med andre fag i gymnasiet og indtage en mere central rolle i arbejdet med at styrke elevernes tværgående kompetencer.
”Anbefalingerne er med til bredt at styrke sprogundervisningen i gymnasiet. Derfor kommer vi både med anbefalinger til at ændre på strukturer og til at ændre på rammer for indholdet i sprogundervisningen. Vi er fx bekymret for, hvad der sker med begyndersprogene, når den nye gymnasiereform begrænser elevernes muligheder for at vælge begyndersprog i studieretningerne. Derfor anbefaler vi, at begyndersprogenes udvikling følges tæt, så forligskredsen hurtigt kan skride ind, hvis der er behov for justeringer”, påpeger Annette Nordstrøm Hansen, formand for tænketanken og for Gymnasieskolernes Lærerforening.
Derudover lægger Annette Nordstrøm Hansen vægt på at søsætte initiativer, der kan fremme elevers motivation for sprog fra folkeskolen over gymnasiet og til de videregående uddannelser. Hun hæfter sig ved, at det er vigtigt at få skabt sammenhæng mellem sprogundervisningen på de forskellige niveauer i uddannelsessystemet.
”Det er den røde tråd, vi vil sikre med forslaget om at oprette et nationalt sprogcenter, der skal styrke kvaliteten i sprogundervisningen og motivere eleverne til at lære sprog. Centret skal stå for forskning, udvikling og systematisk opsamling af viden inden for fremmedsprogsdidaktik og talentpleje”, understreger Annette Nordstrøm Hansen.
Hun fremhæver desuden, at tænketankens anbefalinger bør indgå i arbejdet med at udforme en national sprogstrategi. Den opgave har undervisningsministeren og forskningsministeren i fællesskab bedt en arbejdsgruppe om at komme med input til.
Læs om ”Tænketanken om sprog” og anbefalingerne til at styrke sprog i gymnasiet: http://www.gl.org/uddannelse/udd.politik/Sider/Anbefalinger-fra-sprogtaenketank.aspx
Nøgleord
Kontakter
Yderligere information hos
formand for Gymnasieskolernes Lærerforening
Annette Nordstrøm Hansen
tlf. 26 24 71 04
anh@gl.org
Links
Information om Gymnasieskolernes Lærerforening
Gymnasielærernes faglige organisation
Følg pressemeddelelser fra Gymnasieskolernes Lærerforening
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gymnasieskolernes Lærerforening
Er svaret på færre unge flere skoler?27.10.2021 11:05:36 CEST | Pressemeddelelse
”Det er prisværdigt, at regeringen fremhæver betydningen af uddannelse og vil sikre ungdomsuddannelser over hele landet. Vi er fuldt og helt enige med regeringen i, at det er afgørende, at de unge, der i dag ikke får en ungdomsuddannelse, hjælpes til uddannelse. Men i en tid med færre og færre unge risikerer vi, at vi får splittet bæredygtige gymnasier og andre ungdomsuddannelser op i ikke levedygtige, små skoler. Faktisk har vi i sektoren i forvejen mange bekymringer om, hvorvidt det er muligt at fastholde det eksisterende finmaskede net af ungdomsuddannelser, i de kommende år,” siger Tomas Kepler, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening.
Lige adgang til uddannelse i land og by afspejles ikke i finanslovsforslaget30.8.2021 13:40:37 CEST | Pressemeddelelse
For GL er det væsentligt, at VUC får tilført ressourcer, og at unge og voksne i hele landet får samme mulighed for at få en gymnasial uddannelse, siger Tomas Kepler, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening.
Gymnasielærerne: Bedre elevsammensætning med ny fordelingsmodel10.6.2021 16:05:00 CEST | Pressemeddelelse
Tomas Kepler, fmd. for GL: ”Opgøret med skæv elevsammensætning og sikring af et gymnasialt udbud i hele landet er en mærkesag. Jeg er tilfreds med, at modellen omfatter både almene og erhvervsgymnasiale tilbud og indhegner selvejet og skolernes interne konkurrence. Det er godt gået af ministeren og forligspartierne”.
Undersøgelse: Genåbnede gymnasier har holdt smitten ude19.3.2021 09:16:19 CET | Pressemeddelelse
Ét smitteudbrud på ét gymnasium, hvor én elev og én lærer blev smittet. Det er omfanget af smittespredningen på de gymnasier, der fik lov at åbne fysisk for elever den 1. marts. Det viser en rundspørge til de pågældende gymnasier i Nordjylland, Vestjylland og Bornholm, som gymnasieskolen.dk, Danske Gymnasier og Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier har foretaget.
Fantastisk: 220 mio. kr. til gymnasieuddannelserne!5.12.2020 13:12:44 CET | Pressemeddelelse
”Det er fantastisk. Det er et stærkt resultat, der viser, at fremtiden kan blive bedre. 220 mio. kr. er et så væsentligt beløb, at det kan gøre en forskel på skolerne. Nu kommer der så en lokal indsats for, at pengene også bruges til at styrke kvaliteten af undervisningen," siger formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, Tomas Kepler.