10 bud fra Djøf, der gør Danmark stærkere

Regeringsomdannelsen og et nyt regeringsgrundlag er en glimrende anledning til at sætte en ny dagsorden for et stærkere og dygtigere Danmark i bedre balance.

Regeringsomdannelsen og et nyt regeringsgrundlag, er en glimrende anledning til at sætte en ny dagsorden for et stærkere og dygtigere Danmark i bedre balance. Djøf peger derfor på en række initiativer, der skaber vækst i Danmark.

- Fra Djøfs side vil vi meget gerne opfordre en ny regering til at gennemføre initiativer, der målrettet sikre investeringer i vækst og arbejdspladser i hele landet og udvikler den offentlige sektor, siger Lisa Herold Ferbing, formand for Djøf.

Hun peger på, at digitalisering og automatisering i årene fremover kommer til at påvirke alle dele af arbejdsmarkedet og samfundet.

- Der bør udarbejdes en national investeringsstrategi for fremtidens kompetencer. Vi skal styrke kvaliteten i uddannelsessektoren og øge mulighederne for efter- og videreuddannelse, så danskerne er rustet til fremtiden, tilføjer Lisa Herold Ferbing.

Udviklingen af den offentlige sektor ligger også Djøf stærkt på sinde.

- Der er brug for en ny styreform i den offentlige sektor, der gør op med de alt for detaljerede og tidskrævende krav til kontrol, måling og registrering af medarbejdernes aktiviteter. En ny regering bør også sikre, at staten optræder som en moderne og motiverende arbejdsgiver. Vi har desværre set en række eksempler på det modsatte, der sender kedelige signaler om statens arbejdsgiverpolitik, påpeger Lisa Herold Ferbing.

Ti bud fra Djøf

• Målrettede investeringer i vækst og arbejdspladser i hele landet
  • Et enkelt erhvervsfremmesystem
  • En national investeringsstrategi for fremtidens kompetencer