1.-klasseelever plantede træer: Lidl rejser ny bi-skov ved Skælskør

En helt ny skov, som tilgodeser bier, insekter og biodiversitet, vil i de kommende år rejse sig ved Ladebovej/Parkvej i Skælskør. Onsdag d. 8. december plantede 1.-klasseelever træer i den fem hektar store, nye skov.

Lidl har indgået et samarbejde med Plant et Træ, hvor Slagelse Kommune rejser fem hektar skov – svarende til syv fodboldbaner. På billedet ses  Slagelses borgmester, John Dyrby Paulsen (A), Jens Døssing, landsformand for Plant et Træ og Mads T. Nielsen, udviklings- og ejendomsdirektør hos Lidl Danmark.
Lidl har indgået et samarbejde med Plant et Træ, hvor Slagelse Kommune rejser fem hektar skov – svarende til syv fodboldbaner. På billedet ses Slagelses borgmester, John Dyrby Paulsen (A), Jens Døssing, landsformand for Plant et Træ og Mads T. Nielsen, udviklings- og ejendomsdirektør hos Lidl Danmark.

Lidl har indgået et samarbejde med Plant et Træ, hvor Slagelse Kommune rejser fem hektar skov – svarende til syv fodboldbaner – i Skælskør by tæt på cykelstien Fodsporet.

Flere end 21.000 træer og 15 forskellige hjemmehørende træ- og buskarter bliver plantet og vil i fremtiden skabe bi- og insektvenlige levesteder med hegn, bryn, lysninger og vand.

Visionen for samarbejdspartnerne bag er at skabe et grønnere Danmark samt at få børn ud i naturen og lære om flora og fauna.

Derfor blev indvielsen også foretaget af 1.-klasseelever fra Eggeslevmagle, som fik en hjælpende hånd fra Slagelses borgmester, John Dyrby Paulsen (A).

”Vi vil gerne slå et slag for biodiversiteten. Vi vil gerne hjælpe naturen på vej, så fremtidige generationer også får mulighed for at opleve naturen helt tæt på. Og når Ravnemark Skov over de kommende år rejser sig, får insekter, dyr og planter bedre forhold, mens Skælskørs borgere får et åndehul tæt på byen. Derfor er jeg glad for, at vi i samarbejde har kunnet plante den nye skov”, siger borgmester John Dyrby Paulsen (A).

Bidrager til bi-paradis

Skoven er rejst i samarbejde med den almennyttige organisation Plant et Træ, som blandt andet har doneret træerne. Plant et Træ får sine midler gennem donationer, og Lidl Danmark er sponsoren bag den nye bi-skov i Skælskør.

”Vi er som dagligvarekæde fuldt ud afhængige af en biologisk mangfoldighed og sunde økosystemer, hvor bier og andre insekters arbejde er med til at sikre, at vi blandt andet kan tilbyde danskerne frugt og grønt. Men levevilkårene for bier og andre bestøvende insekter er desværre under pres, så der er behov for at plante nye skove og skabe insektvenlig beplantning. Derfor er vi også utrolig glade for, at vi nu har været med til at rejse en ny skov, som kan fremme vilkårene for de livsvigtige insekter,” siger Mads T. Nielsen, udviklings- og ejendomsdirektør hos Lidl Danmark.

21.000 træer markerer historisk milepæl

Det er den almennyttige organisation Plant et Træ, som har doneret midlerne til de flere end 21.000 træer, buske og planter.

Plant et Træ har siden 1988 plantet flere end 1,5 mio. træer i Danmark, men den nye skov i Skælskør markerer alligevel en historisk milepæl.

Vi har ikke tidligere plantet så mange træer på én gang i vores 1. klasser planter træer initiativ, så det har været en af vores største opgaver nogensinde – og vi er rigtig glade for resultatet. De kommende år vil skoven vokse sig større og skabe nyt liv for flora og fauna i Skælskør. Her håber vi, at skoven kan medvirke til at udbrede viden og læring til både børn og voksne om vores natur og træer. For når vores yngste vokser op med en viden om naturen, forstår de også vigtigheden af at passe godt på den,” siger Jens Døssing, landsformand for Plant et Træ.

Arealet ved Ladebovej/Parkvej i Skælskør ejes af Slagelse Kommune, som har stillet de fem hektar til rådighed for den nye skov.

Der er nu plantet lidt over 10.000 træer og den resterende del plantes, så snart vejret tillader det.

Danskerne efterspørger større udvalg af veganske og vegetariske produkter: Nu gør Lidl det nemmere at spise grønt7.1.2022 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

Januar skal for mange være grønnere og måske endda vegansk eller vegetarisk efter julens bugnende borde. Men hvis man skal holde det grønne nytårsforsæt længere end til februar, kræver det, at dagligvarebutikkerne gør det grønne valg nemmere og mere synligt på hylderne. Derfor udvider Lidl nu deres veganske og vegetariske produktsortiment.