1 av 5 har varit med om att dejten inte såg ut som på bilden

Att dejta är inte alltid så enkelt, speciellt inte när personen man fått kontakt med via en dejtingapp inte ser ut som på bilden eller om personen man stämt träff med inte ens dyker upp.

Det sistnämnda har hänt var tionde svensk singel. 6 procent av svenska singlar har varit med om att deras dejt varit berusad vid första mötet.

Svenska singlar anser att det finns både fördelar och nackdelar med singellivet. Den största fördelen är att kunna göra vad man vill när man vill, det tycker hela 68 procent av de tillfrågande. Tittar man på nackdelar så tycker 16 procent att det värsta med att vara singel är att behöva laga mat till sig själv, tätt följt av att åka på semester själv (13%) samt att inte ha sex regelbundet (10%).

Det skiljer en del mellan åldrarna när det kommer till dejting och vad som anses vara de största nackdelarna. Singlar som är 55 år och äldre tycker att det värsta är att laga mat ensam medan 18-34 åringarna känner att stressen över att vara just singel är värst.

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 24 maj – 1 juni 2017 har sammanlagt 2008 intervjuer genomförts med män och kvinnor i åldern 18+ som är singlar via YouGov Sveriges internetpanel. Urvalet är representativt för kön, ålder och geografi.

Image: GettyImages

Linn Öberg
Nordic Product Manager Omnibus, YouGov
Linn.Oeberg@yougov.com

YouGov erbjuder ett utbud av verktyg och analyser, som ger en genomgripande inblick i konsumenternas beteende: BrandIndex är en daglig uppföljning av svenskarnas uppfattning om cirka 300 varumärken och ger dig en realtidsbild av ditt eget varumärke, dina konkurrenter och branschen som helhet. Omnibus är vår rikstäckande undersökning som ger dig svar på dina frågor inom bara 48 timmar.

Vid sidan av vårt utbud av egenutvecklade produkter erbjuder vi ett komplett utbud av kvantitativa och kvalitativa tjänster för analys och rådgivning och hjälper dig att besvara kritiska frågor.