1 av 3 opplever stress daglig

1 av 3 opplever stress hver eneste dag, og det er særlig de unge som opplever hverdagen som stressende, viser YouGovs årlige Food & Health-rapport.

YouGov har nettopp publisert den årlige Food & Health-rapporten, som har beskrevet nordiske forbrukeres holdning til mat, klima og helse i mer enn 10 år. Rapporten viser at 1 av 3 (31 %) opplever negativt stress minst én gang om dagen. Det gjør imidlertid langt fra nordmenn til det mest stressede folkeferdet i Norden.​

Stress i Norden

Langt flere forbrukere opplever stress på daglig basis hos våre svenske og finske naboer. I Sverige og Finland opplever 2 av 5 stress daglig. Bare danskene er mindre stresset. Her opplever kun 1 av 5 stress på daglig basis.

I alle fire land er det de yngre forbrukerne som er mest stresset. I Norge opplever 42 % av dem mellom 16 og 24 år daglig stress, mot 29 % i den øvrige befolkningen.

Flere kvinner enn menn opplever daglig stress i Norge - 38 % mot 25 % av mennene.​

helse og velvære

Topp 5 av 15 svarmuligheter

Hvis forbrukerne kunne endre én ting i livet for å få bedre helse og velvære i hverdagen, sier 2 av 5 at de ville trent mer (dvs. løping, fitness/styrketrening eller yoga) eller drevet mer hverdagsmosjon (dvs. gå og sykle). Dette gjelder for alle de nordiske landene.

Om Food & Health 2018

- En undersøkelse av nordiske forbrukeres syn på matvarer og helse

Food & Health 2018

Food & Health 2018 YouGov har i mer enn 10 år fulgt nordiske forbrukeres holdning til mat, klima og helse. Målet med Food&Health er å få en bedre forståelse av forbrukernes kunnskaper og holdninger, og å spore endringer over tid. Food&Health 2018 er basert på intervju med representativt utvalgte personer i alderen 16 til 64 år fra YouGov-panelet i Sverige, Danmark, Norge og Finland. Ca. 500 intervjuer per land.

Food & Health 2018

YouGov er en internasjonal data- og markedsanalysegruppe. Vårt kjernetilbud er meningsmålinger, som kommer fra vårt sterkt engasjerte deltakerpanel bestående av 5 millioner mennesker fra hele verden. Vi kombinerer denne kontinuerlige datastrømmen med vår egen ekspertise innen dyptgående undersøkelser og inngående kjennskap til bransjen i en systematisk plattform for undersøkelser og markedsføring.

Vår serie med syndikerte, egenutviklede dataprodukter inkluderer YouGov BrandIndex, som måler den aktuelle oppfatningen av merkevarer, og YouGov Profiles, vårt planleggings- og segmenteringsverktøy. Vår markedsledende YouGov Omnibus gir raskt og kostnadseffektivt svar på markedsrelaterte spørsmål fra hele befolkningen eller utvalgte målgrupper. Vi tilbyr også et bredt utvalg av kvantitative og kvalitative tjenester, som skreddersys av våre spesialistteam for å dekke kundenes spesifikke behov.

Med 30 kontorer i 20 land og panelmedlemmer i 38 land er YouGovs internasjonale markedsundersøkelsesnettverk et av de ti største i verden.