0. klasse på skole ved Vejle vinder Cyklistforbundets børnemotionskampagne

391.114 dage – så meget cyklede de 108.829 elever fra skoler over hele landet, der deltog i Cyklistforbundet og Novo Nordisks to uger lange børnemotionskampagne Alle Børn Cykler. Stadig flere cykler med cykelhjelm. OBS: Se nederst for cykelresultater på lokalt niveau
Årets vindere i Cyklistforbundets Alle Børn Cykler-kampagne kommer fra Bredballe Privatskole ved Vejle. Tilsammen cyklede de 14 elever i alt 157 dage på to uger. Alle dage med hjelm.

Der blev cyklet og cyklet i både sol, regn og med- og modvind under den to uger lange Alle Børn Cykler-kampagne i september, hvor skoleelever dyster om at cykle flest dage til og fra skole og i fritiden.

4.934 klasser fra skoler over hele landet deltog i kampagnen, som Cyklistforbundet kørte i samarbejde med Novo Nordisk. Tilsammen cyklede de 108.829 deltagende elever i alt 392.114 dage.

- Børn cykler, når de voksne skaber mulighederne. Det er dejligt at opleve skolernes store opbakning til kampagnen. Hverdagens cykling gør en kæmpe forskel for børns sundhed og trivsel, siger direktør i Cyklistforbundet Klaus Bondam.

Årets vinder er 0. klasse på Bredballe Privatskole ved Vejle. Klassens 14 elever havde i alt 157 cykeldage på 14 dage. Alle dagene var med cykelhjelm. Præmien er en lækker Principia mountainbike til alle 14 elever.

Sundhedsstyrelsen vil have børn op på cyklen

Direktør i Novo Nordisk Danmark, Mads Veggerby Lausten, siger om kampagnen:

- Et sundt liv med færre livsstilssygdomme hænger tæt sammen med motion og bevægelse i hverdagen. Sundhedsstyrelsen peger på hverdagscykling som en af måderne til at få børn til at være mere fysisk aktive, og vi kan kun opfordre forældre til at bakke op om børns cykling, siger Mads Veggerby Lausten.

Sundhedsstyrelsen dokumenterede for nyligt, at de 11-15 årige bevæger sig alt for lidt. Kun 26% lever op til anbefalingerne om en times moderat eller intens bevægelse hver dag. I stedet bruger samme gruppe 11 timer eller mere dagligt på at sidde eller ligge ned.

Flere cykler med hjelm

Heldigvis cykler danskerne i stigende grad med cykelhjelm. Blandt børn under 11 år cykler stort set alle i dag med hjelm. Men i gruppen af børn og unge mellem 11 og 15 år er det ifølge Rådet for Sikker Trafik kun 63 procent, som ifører sig cykelhjelm.

For at styrke brug af hjem blandt alle børn giver cykeldage med hjelm dobbelt point i Alle Børn Cyklers endelige lodtrækning om årets præmie.

Det har fået stadig flere deltagende elever til at cykle med hjelm. I 2014 blev der cyklet med hjelm på 91.2% af kampagnens cykeldage. I 2019 er det tal steget til 96.8%.

Klaus Bondam glæder sig over udviklingen:

- Vi anbefaler brug af hjelm. Det skal være en god vane blandt både børn og voksne, siger han.

OVERSIGT: SÅ MEGET CYKLEDE BØRNENE

Se alle resultater på kommune- og skoleniveau på www.abc-abc.dk/Om-ABC/Talogstats.aspx

Region

Klasser

Elever

Cykeldage

Hjelmdage

Region Midtjylland

Region Nordjylland

Region Hovedstaden

Region Syddanmark

Region Sjælland

I alt

Images

About Cyklistforbundet

Cyklen giver oplevelser, frihed og motion. Cyklen gør vores verden sundere, grønnere og mere bæredygtig. Vi arbejder for, at alle kan cykle sikkert og trygt. Uanset alder. Uanset om man bor på landet eller i byen. Vi er en demokratisk organisation, hvor alle, der ønsker en cykelvenlig verden, kan engagere sig. Vi er tilstede over hele Danmark og er en del af paraplyorganisationen European Cyclists’ Federation.

Subscribe to releases from Cyklistforbundet

Subscribe to all the latest releases from Cyklistforbundet by registering your e-mail address below. You can unsubscribe at any time.

Latest releases from Cyklistforbundet