Et ambitiøst arbejdsmiljøudspil der skaber tryghed for lønmodtagerne

Efter mange års intenst pres fra fagbevægelsen har beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard i dag foreslået permanent bevilling til Arbejdstilsynet. ”Det er rigtig godt, at regeringen fremlægger dette udspil og tager ansvar for et forbedret arbejdsmiljø, og nu bør alle partier tage ansvar og lande en arbejdsmiljøaftale”, siger Lizette Risgaard, formand for Fagbevægelsens Hovedorganisation.

”Vi er meget tilfredse med, at regeringen i den grad har lyttet til de fælles anbefalinger fra arbejdsmarkedets parter om at sikre stabil og bæredygtigbevilling til Arbejdstilsynet. Det vil sikre et effektivt tilsyn og bidrage til et sikkert og sundt arbejdsmiljø”, siger Lizette Risgaard.

Kampen mod social dumping styrkes

Forslaget er en del af regeringens samlede udspil til en ny arbejdsmiljøaftale. Udspillet omhandler ud over permanent bevilling til Arbejdstilsynet blandt andet også bedre beskyttelse af lønmodtagere, der fjerner asbest fra bygninger, bekæmpelse af arbejdsulykker og flere penge til forskning i Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA).

”Vi er også meget tilfredse med, at regeringen har fokus på en bred vifte af initiativer, som vil forbedre arbejdsmiljøet i Danmark. Bl.a. ved at styrke indsatsen mod alvorlige arbejdsulykker, asbest og dårligt psykisk arbejdsmiljø. Ligesom forskningen i arbejdsmiljø med dette udspil nu også får et tiltrængt økonomisk løft, som kan danne grundlag for ny viden og forbedringer af arbejdsmiljøet på sigt”, udtaler Lizette.

Udspillet lægger samtidig op til en styrket indsats og bevilling til den fælles myndighedsindsats, som nu i 10 år har vist sit værd i kampen mod social dumping.

”Vi skal gøre livet så surt som overhovedet muligt for de virksomheder, der spekulerer i at presse både arbejdsmiljøet og løn- og arbejdsvilkår. Man skal hverken blive syg sit arbejde eller af sit arbejde. Derfor er det så vigtigt, at regeringen har fremlagt et ambitiøst udspil til en arbejdsmiljøaftale”, siger Lizette Risgaard.

Nu må politikerne tage ansvar

Regeringen foreslår i alt at afsætte 1,3 milliarder kroner i perioden 2023-2026 til en ny arbejdsmiljøaftale, og fra 2027 afsættes varigt 203 mio.kr. til tilsynsindsatsen.

”Det her er et opgør med tidligere tiders ”stop-and-go-politik” for bevillinger til tilsyn med arbejdsmiljø og social dumping. Nu må Folketingets partier tage ansvar og lande en god arbejdsmiljøaftale, der skaber tryghed for danske lønmodtagere og sikrer et sikkert og sundt arbejdsmiljø for alle”, siger Lizette Risgaard.