Metroxpress
Pressemeddelelse
15
Menu

Native advertising: metroxpress starter ny kommerciel afdeling12.1.2016 08:00 | pressemeddelelse

Metroxpress har taget konsekvensen af den øgede interesse for native advertising og har samlet et erfarent hold til at varetage denne efterspørgsel. ”Vi har igennem 2015 oplevet en stigende efterspørgsel efter native advertising. Det er en udvikling, som stiller høje krav til både projektledelse, indholdsproduktion og kampagneudformning, og vi har derfor valgt at etablere en ny afdeling for at kunne imødekomme denne efterspørgsel bedst muligt,” fortæller Kenneth Madsen, salgsdirektør hos metroxpress. Native advertising er indhold, der i form, følelse og funktionalitet ligner mediets eget. MX Partner Lab er navnet på den nye kommercielle afdeling hos metroxpress, hvis formål er at udvikle, producere og implementere native-løsninger i metroxpress-universet, som ud over avisen omfatter MX.dk og MX Train TV (skærmene i s-togene). I spidsen for den nye afdeling er placeret to garvede metroxpress-folk, nemlig Content Director Thomas Riis Paulsen, som får ansvaret for alt indholdsproduktion

Ny digital direktør på metroxpress30.12.2015 08:00 | pressemeddelelse

Metroxpress opruster digitalt og ansætter Lasse Munk-Poulsen, tidligere IT development director på Berlingske, som ny Digital Direktør. Lasse Munk-Poulsen bliver en del af metroxpress ledelsen og får første arbejdsdag 4. januar 2016. ”Vi glæder os over, at have fundet en stærk digital leder, der kan løfte og udvikle vores digitale forretningsområde. Vi lancerede mx.dk i 2013 og har ligget stabilt blandt Danmarks største i noget tid. Lasse har nu til opgave at bringe det videre til næste niveau og får samtidig ansvar for at udvikle vores digitaldrevet kommercielle forretning også. ” Siger Thomas Raun adm. direktør hos metroxpress.   Lasse Munk-Poulsen får ansvar for det redaktionelle udviklingsteam, IT-service og digital forretningsudvikling. ”Jeg ser metroxpress som et digitalt eventyr, der er godt startet og med potentiale for nogle spændende kapitler. Jeg tilføjer nu min erfaring med at drive og udvikle digital forretning. Det unge team, ambitionerne og det faktum at MX har så godt

Snapchat skaber vækst på mx.dk10.7.2015 08:00 | pressemeddelelse

Metroxpress løftede trafikken på mx.dk med 150% i forhold til sidste år under Roskilde Festival. En af metoderne har været en rørende longread om Roskilde-tragedien i år 2000. Derudover hjalp historien med tilhørende video med et opstemt par fanget i et meget intimt øjeblik under en Pharrel Williams-koncerten. Sidst men ikke mindst Snapchat-reportager med masser af stemning og engagement fra især sitets unge brugere, som udgør 63% af de besøgende på mx.dk. Snapchat kan engagere det unge publikum, der er stærkt repræsenteret blandt de besøgende på Roskilde Festival, hvor gennemsnitsalderen er 21 år. Metroxpress har en af landets mest markante medieprofiler på Snapchat med i alt fire konti fordelt på nicheområder som eksempelvis event- og festivaldækning, viral-nyheder og behind-the-scenes indblik i redaktionens arbejde. - Snapchat er et fantastisk værktøj, når vi skal i kontakt med den yngre del af vores målgruppe. Det bedste er, at Snapchat er en kilde til gode ideer og input fra læser

Metroxpress indfører fem sociale kriterier20.4.2015 08:50 | pressemeddelelse

Metroxpress indfører som det første danske medie sociale kriterier til brug i den journalistiske nyhedsproduktionen. Der er tale om fem kriterier, der bliver omdrejningspunktet for den over 10 mand store SoMe-redaktion, metroxpress lancerede for godt en måned siden. "Vi mener, der er behov for at gøre tingene på en lidt anderledes måde. Nyhedsforbruget er under kraftig forandring, og med dette tiltag er vi bedre rustet til at tackle den nye virkelighed. Vi bygger de her fem kriterier oven på de gamle nyhedskriterier. De vil fortsat også danne grobund for indhold på alle vores platforme, men i sig selv er de ikke længere nok, hvis ting skal klare sig godt på de sociale medier. Jo flere af de fem kriterier en historie lever op til, jo bedre en MX-historie er det" siger chefredaktør Simon Hovmand-Stilling. Nyhedschef Pernille Holbøll, der har det overordnede ansvar for nye og sociale medier på metroxpress, har stået i spidsen for processen og idéudviklingen af de nye kriterier. "De er bla

Metroxpress sætter strøm til nyt LIVE-site og relancerer nyheds-appen16.4.2015 10:56 | pressemeddelelse

I dag søsætter metroxpress MX LIVE – et site, hvor de vigtigste og sjoveste nyheder dækkes, mens de udspiller sig. Nyhederne bliver fra tidlig morgen til sen aften serveret af en vært, der har som formål at give et godt og nemt overblik over de seneste nyheder. Det bliver præsenteret på MX-måden skarpt, med glimt i øjet og med de bedste reaktioner fra de sociale medier. Nyhedsstrømmen vil i høj grad være præget af input fra brugerne. Ud over breaking og løbende nyheder, politik, sport samt krimi-stof vil LIVE i morgentimerne og igen ud på eftermiddagen have fokus på trafikken. ”LIVE on demand er en ny måde at tænke LIVEdigitalt. Vi har valgt, at se bort fra den gængse måde at levere LIVE til brugerne på , som eksempelvis LIVE blogs og istedet nytænke LIVE-setuppet som en platform. Brugerne vælger, hvornår og hvad de vil se. En MX-vært vil være til rådighed for og i dialog med brugerne, for det er med til at prioritere, hvilke emner vi smider kræfterne efter” siger Pernille Holbøll,

Metroxpress udvider med en vest-redaktion8.4.2015 10:00 | pressemeddelelse

Fra på fredag vil der være endnu større forskel på metroxpress’ øst- og vest-udgaver. Avisen har etableret en lokal redaktion i Aarhus, der skal stå for lokale sider i avisen og bredere dækning af Vestdanmark på mx.dk. Redaktionen kommer i første omgang til at bestå af to journalister og en praktikant, der slutter sig til det salgsteam, der allerede sidder i Aarhus. Journalist Morten Eggert er hentet fra BT, og en af hans første opgaver bliver at finde egen makker til den nye lokalredaktion i Aarhus. Metroxpress har ifølge de seneste halvsårstal haft en læserfremgang i Vestdanmark på 40% og er nu det mest læste dagblad i Aarhus-egnen med 79.000 daglige læsere. Avisen udkommer på alle hverdage i en øst- og vestudgave. I alt har metroxpress 506.000 læsere, heraf er 205.000 læsere af vestavisen. ”De stigende læsertal giver os mulighed for, at et dedikeret journalistteam kan holde fokus på Vestdanmark. De vil dermed kunne få de historier med, der ikke nødvendigvis når et københavnerkonto

Doodle vælger en dansk samarbejdspartner24.3.2015 08:00 | pressemeddelelse

Den internationale planlægningskalender Doodle med 25 millioner månedlige brugere har valgt danske ConceptCPH til at sikre, at sitets trafik er rentabel i Danmark. Med en vækst på mere end 30% har de danske Doodle-brugere sørget for, at Doodle-konceptet har fået position som ”rising star” også på den nordiske internetscene. ”Jeg er glad for partnerskabet mellem ConceptCPH, som den førende virksomhed i Danmark i online annoncering og Doodle, der har sat en global standard for online planlægning. Det er en interessant konstellation med to stærke digitale spillere, og den synergi vil nu komme de nordiske annoncører til gode” fortæller Tiziano Obrecht, VIP Sales International, Doodle. Doodle har 200.000 unikke danske brugere og er et mediebrand ejet af det schweiziske mediehus Tamedia. Tamedia ejer også Trendsales og metroxpress, som ConceptCPH også har et eksklusivt samarbejde med vedrørende annoncenetværk. ”Doodle tilføjer en platform til netværket, som er særlig attraktiv for erhvervs

Metroxpress og ConceptCPH i strategisk samarbejde11.2.2015 08:00 | pressemeddelelse

Metroxpress har indgået et strategisk samarbejde med ConceptCPH vedrørende salg og servicering af de digitale platforme. Det betyder i praksis, at mx.dk kommer til at indgå i det annoncenetværk, som ConceptCPH tilbyder deres kunder. ConceptCPH vil tilbyde mx.dk som en del af deres målgruppe-pakker både på desktop og mobil og derudover vil de stå for afvikling og håndtering af de digitale kampagner hos metroxpress. Metroxpress vil forsat selv tilbyde digitale løsninger til deres kunder, dog primært med fokus på mere integrerede produkter som f.eks. sponsorater og content marketing løsninger. ”Med denne konstellation får vi et samarbejde med et digitalt salgs- og udviklingshus, hvor vi indgår i et attraktivt annoncenetværk og samtidig får en partner, der kan være med til at videreudvikle den kommercielle del af vores digitale platforme og sikre et højt serviceniveau overfor vores kunder” fortæller salgsdirektør Kenneth Madsen. Siden relanceringen i 2013 har mx.dk haft en eksplosiv vækst

Metroxpress skifter til social first-strategi29.1.2015 14:45 | pressemeddelelse

Metroxpress indfører som det første større danske medie en social first-strategi. Danmarks mest læste dagblad har i en årrække arbejdet ud fra en web first-tankegang, men det bliver ændret fra i dag, hvor alle journalister fremadrettet skal tænke de sociale medier ind i deres journalistik. ”Vi var det første danske medie til at hyre en SoMe-redaktør og behandle sociale medier som et egentligt stofområde. Vi ser os selv som Danmarks mest sociale medie, og derfor tager vi nu skridtet fuldt ud og går social first. Platforme som Snapchat, Facebook og Twitter er afgørende i forhold til debatten og dialogen med de unge brugere og skal tænkes ind i forbindelse med hver eneste historie,” siger chefredaktør Simon Hovmand-Stilling. Mx.dk blev lanceret i 2013 og har med raketfart sikret sig en plads blandt de største digitale sites i Danmark. Opretter Danmarks største SoMe-desk Den nye strategi betyder samtidig, at metroxpress opretter Danmarks nok største SoMe-desk med 11 dedikerede journalister

Det har været et godt år på metroxpress!19.12.2014 13:34 | pressemeddelelse

Metroxpress er nu hver uge i kontakt med hver tredje dansker over 12 år. Et resultat der er nået ved hjælp af en aggressiv vækst på mx.dk med 300%, en læservækst af avisen på 33% og tilkøbet af endnu et medie: MX Train TV, der har 2800 TV skærme placeret i S-togene. Den samlet unikke dækning er tæt på 1.500.000 pr. uge.  Det er en glad administrerende direktør der går på juleferie. ”Jeg er glad, fordi da vi lancerede vores strategi i 2013, med at gå helhjertet ind i sociale medie universet, var det jo et nyt træk, ikke kun for os, men for branchen og dermed også forbundet med uvisthed omkring hvad det førte med sig. Vi valgte at opruste og investere i dygtige folk, så vi sikrede os, at selv om at det var nyt, så var det sikkert. Vi har gjort året op og vi kan konstarere, at investeringen og strategien var det helt rigtige for os. Fortællingen om at printmediet dør, har intet med metroxpress at gøre. Jeg mener, at vi med 2014-resultatet har bevidst, hvordan man skaber synergi ved at vær

Metroxpress overtager driften af tv-skærme i S-togene og på perronerne.24.10.2014 10:05 | pressemeddelelse

DSB har valgt metroxpress til fremover at levere indholdet til de mere end 2.800 tog- og perronskærme i S-togene og på DSB´s perroner. Metroxpress afløser Commute Media, der hidtil har stået for opgaven. ”Vi er glade for, at metroxpress vil videreføre driften af vores tog-skærme, indtil opgaven skal sendes i udbud i 2015. Vi har i forvejen et godt samarbejde med metroxpress, som vi dermed udvider, ” siger chef for DSB salg og produktmarketing Christian Linnelyst. TV-skærmene vil vise nyheder, underholdning og annoncebudskaber leveret af metroxpress samt information og trafikmeldinger fra DSB. ”Vi glæder os til at løfte opgaven. Der er god synergi at hente, da metroxpress allerede lever i togene med vores printmedie og på mobilsitet mx.dk. De 2.800 TV-skærme har 743.000 unikke seere om ugen, i samme periode hvor metroxpress har 1.130.000 unikke læsere og 189.000 brugere på mx.dk. Det giver et unikt ejerskab på pendlernes opmærksomhed, uanset hvor de kigger hen. Annoncørerne kan møde p

Metroxpress sender journalisterne på gaden13.10.2014 08:00 | pressemeddelelse

”Adgang forbudt på redaktionen”. Sådan bliver virkeligheden nu for journalisterne på metroxpress’ lokalredaktion i København, hvor der dagligt produceres lokalstof til mx.dk og avisens sider om København. For fremtiden sidder de tre journalister på området kun undtagelsesvist på hovedredaktionen i Københavns Nordvest-kvarter. I stedet skal de arbejde ude i byen – der, hvor historierne og læserne er. Når der er brug for bord under den bærbare, kommer det ofte til at ske på en af byens kaffebarer i Baresso-kæden. Her kommer redaktionen også til at holde de planlæggende redaktionsmøder, hvor læserne ofte vil blive inviteret til at deltage med ideer. ”Metroxpress er nok det medie, der strækker sig længst for at være i dialog med læserne. Det gør vi på nettet, på de sociale medier og i avisen. Den nye måde at lave københavnerstoffet skal ses i forlængelse af denne tilgang,” siger Jonas Kuld Rathje, ansvarshavende chefredaktør på metroxpress. Af andre redaktionelle koncepter i samme kaliber

Soundvenue opkøbt af medstifter15.9.2014 10:00 | pressemeddelelse

Medstifter og nuværende direktør for magasinet Soundvenue A/S, Lasse Kyed, har opkøbt aktiemajoriteten i selskabet. Dermed bliver Lasse Kyed fremover majoritetsaktionær med 80% ejerskab. De sidste 20% ejes af familien til Martin Chidekel, der var medstifter og partner af Soundvenue. Frasalget sker som et led i at fastholde et kernefokus hos metroxpress. Soundvenue blev opkøbt af metroxpress i 2011, hvorigennem selskabet er blevet trimmet og kerneforretningen styrket. Soundvenue publiceres som magasin og website og har en stærk position på markedet i formidlingen af ny musik, film og mode til en indflydelsesrig og meningsdannende målgruppe. Siden 2011 er kerneforretningen i Soundvenue vokset markant, hvilket hovedsageligt skyldes en kraftig vækst på Soundvenue.com. Soundvenue og metroxpress fastholder det tætte partnerskab om indholdslevering til MX og MX.dk, ligesom de løbende avismagasiner, der udgives i fællesskab op til festivalsæsonen fortsætter. Lasse Kyed udtaler i forbindelse me

Metroxpress inviterer læserne til Formel 113.8.2014 17:25 | pressemeddelelse

Når Kevin Magnussen d. 24. august starter Formel 1-motorerne på SPA i Belgien, vil der sidde 200 dedikerede Kevin Magnussen-fans hos HONDA på Amager og følge med på storskærm. Siden Kevin Magnussen satte sig i bilen som Formel 1-kører i McLaren teamet, har metroxpress samlet mere end 13.000 Kevin Magnussen-fans i en dedikeret MX Kevin Magnussen-facebookgruppe. ”Vi ved, at der er mange motorsportsentusiaster i MX universet. Det er især blevet tydelig for os, med det store følgeskab MX Kevin Magnussens facebookgruppe har fået. Den redaktionelle dækning af Kevin Magnussen har været et højprioriteret område for os, og nu belønner vi de loyale læsere og fans ved at invitere til Formel 1-event med all inclusive. Arrangementet er gratis at deltage i for læserne og sponsoreret af metroxpress, Honda, Bjarne Pape Biler,Yokohama, Spies og Funny Business Inc,” fortæller Customer Experience Manager hos metroxpress, Mie Bilberg. Som et led i den digitale strategi har metroxpress succes med at oprett

Metroxpress fører an i medierevolutionen11.7.2014 10:11 | pressemeddelelse

Fra få tusinde brugere til 551.183. Det er den udvikling, metroxpress har gennemgået på den mobile platform siden relaunch af MX.dk sidste år. Iflg de seneste tal fra Danske Medier Research er metroxpress nu 7. størst i Danmark på den hastigst voksende digitale platform. ”Medieverden gennemgår en stor forandring med ændrede forbrugsvaner og forbrugsmønstre.  Metroxpress er et moderne mediehus, derfor har vi gjort op med den traditionelle måde at kommunikere på. Mediebranchen har traditionelt set været envejs kommunikation. Den nye generation af mediebrugere er mere kritiske end tidligere generationer. Især de yngre brugere vil kunne forholde sig og blande sig, udfordre indholdet og bruge det i deres hverdag” siger chefredaktør Simon Stilling og tilføjer: ”Vi giver gerne ordet til brugerne og laver nyheder og andet content i samarbejde med dem og her spiller de sociale medier selvfølgelig en nøglerolle. Succesen ligger i dialog og involvering” Seneste eksempel på dette er, at metroxpre