
Vækst i kunder og udlån, men modvind på finansmarkederne
Arbejdernes Landsbank Koncernen, der har Vestjysk Bank og AL Finans som datterselskaber, kommer ud af 1. kvartal 2022 med et resultat før skat på 84 mio. kr.
Resultatet er lavere end forventet, og det skyldes primært negative kursreguleringer på 99 mio. kr. som følge af udviklingen på de finansielle markeder på dette tidlige tidspunkt af året. Der er hovedsageligt tale om kurstab på obligationer inklusive derivater som følge af stigende rente og kreditspændsudvidelse. Dertil kommer i mindre omfang kurstab på aktier opgjort ved kvartalets slutning.
De samlede nettorenteindtægter i koncernen udgør 492 mio. kr. i 1. kvartal, hvilket er på niveau med forventningerne. På gebyrsiden har der været indtægter på netto 389 mio. kr., hvilket er en stigning på ca. 9 pct. for den samlede koncern sammenlignet med sidste år, hvis Vestjysk Bank fiktivt indregnes i 1. kvartal 2021. Endelig udgør andre driftsindtægter 34 mio. kr.
Koncernens samlede omkostninger udgør i -706 mio. kr. og nedskrivninger ender på -25 mio. kr. Begge poster kommer ud stort set som forventet.
Første hele årsregnskab for hele koncernen
For Arbejdernes Landsbank Koncernen bliver 2022 det første hele regnskabsår for den nye koncern, der først fik selskab af Vestjysk Bank i juni 2021. Sidste års 1. kvartal var derfor uden en såkaldt fuld indregning af Vestjysk Bank, hvilket gør det vanskeligt at sammenligne poster i koncern-resultatopgørelsen med året før. Vestjysk Bank indgik i 1. kvartal 2021 som associeret selskab, idet Arbejdernes Landsbank dengang kun havde en ejerandel på ca. 32 pct. mod 73 pct. i dag.
I nedenstående fokuserer vi alene på udviklingen i Arbejdernes Landsbank. Vestjysk Bank har i øvrigt netop præsenteret sit eget selvstændige regnskab for 1. kvartal 2022.
Høj kundeaktivitet med realkreditlån
For moderselskabet i koncernen, Arbejdernes Landsbank, har 1. kvartal budt på en vækst i bankudlånet via filialnettet på 300 mio. kr. svarende til en vækst på ca. 1 pct.
Arbejdernes Landsbank har også oplevet en flot vækst i realkreditlån fra Totalkredit på 1,1 mia. kr. svarende til ca. 1,6 pct.
Bankens stigende antal boligkunder har bidraget væsentligt til denne udlånsvækst.
2.600 flere kunder
Arbejdernes Landsbank fortsætter med at tiltrække mange nye kunder. Mere end 2.600 flere kunder (netto tilgang) er kommet til banken i løbet af årets første tre måneder.
Ligeledes på positivsiden er bankens resultat af kundeaktiviteter landet på 125,7 mio. kr., som er 11 mio. kr. højere end i 1. kvartal 2021. En stor del af de øgede indtægter er relateret til kundernes aktiviteter med realkreditlån.
Kunder investerer flere pensionsmidler
Arbejdernes Landsbanks indlån fra kunder ligger ca. 1 pct. lavere end ved årets start. Omvendt har banken på de 3 måneder oplevet en flot vækst på 3 pct. i pensioner med tilknyttet investering (pensionsplejeprodukter).
Op og ned på renter og gebyrer på kundeaktiviteter
Gebyrindtægterne i Arbejdernes Landsbank ender på 212,5 mio. kr. og er således 23 mio. kr. højere end i 2021. Stigningen kan henføres til øget aktivitet fra kundetilgang, høj aktivitet på konvertering af realkreditlån samt implementering af erhvervspakkegebyrer til alle erhvervskunder i løbet af 2021.
Netto renteindtægterne på 203,5 mio. kr. ligger 4,7 mio. kr. lavere end i samme periode sidste år, men er positivt påvirket af indførelsen af negative indlånsrenter, hvor beløbsgrænsen blev sænket i løbet af 2021.
Fastholder forventninger
Koncernen fastholder foreløbig forventningen til årets resultat på 900 – 1.100 mio. kr. før skat.
For yderligere information:
Bankdirektør og CFO Frank Mortensen 31 41 15 02 eller frank.Mortensen@al-bank.dk
Branding- og kommunikationsdirektør Peter Froulund 29 20 26 48 eller peter.froulund@al-bank.dk
Kontakter
Om Arbejdernes Landsbank a/s
Arbejdernes Landsbank er den 6. største bank i Danmark med ca. 350.000 kunder, 1.100 ansatte og 61 filialer fordelt over hele landet.
Banken tilbyder finansielle produkter og ydelser kombineret med ansvarlig rådgivning til private, foreninger og små og mellemstore virksomheder. Banken er 13 år i træk kåret til danskernes foretrukne bank i den største uafhængige tilfredshedsundersøgelse af danske banker (Voxmeter 2022).
Det er vores mål, at rådgivningen skal skabe værdi for kunden, og at serviceniveauet hører til et af landets absolut højeste. På det værdigrundlag driver vi en sund bank med en solid økonomi og med stor respekt for vores kunders tid og penge.
Abonner på vores selskabsmeddelelser
Hold dig opdateret ved at abonnere på vores selskabsmeddelelser.
Besøg vores nyhedsrum, og se flere selskabsmeddelelser fra os.
Vores nyhedsrum