Brødrene Hartmann A/S

Hartmann fastholdt markedsandelen i vanskeligt 3. kvartal 2021

16.11.2021 14:41:31 CET | Brødrene Hartmann A/S | Delårsrapport/Periodemeddelelse (Q1 og Q3)

Hartmann opretholdt en fornuftig omsætning og fastholdt markedsandelen i 3. kvartal, der var præget af voldsomme prisstigninger på energi og returpapir samt en fortsættelse af den lave efterspørgsel i lavsæsonen. Koncernen igangsatte prisjusteringer og skabte trods de ekstraordinære udsving et mindre positivt driftsresultat og fortsatte de igangværende investeringer i udvidelse af produktionskapaciteten for at imødekomme den positive langsigtede markedsudvikling. Hartmann fastholder forventningerne, der blev revideret den 28. oktober.

Den samlede omsætning steg moderat i 3. kvartal som følge af tilføjelsen af de indiske og russiske aktiviteter. Efterspørgslen efter emballage var fortsat lav i forlængelse af udfasningen af COVID-19-restriktioner og færre tilbudskampagner på æg i supermarkeder i Hartmanns markeder.

Indtjeningen og lønsomheden faldt markant i 3. kvartal drevet af historiske prisstigninger på energi og returpapir samt den lave efterspørgsel efter æg og ægemballage, som medførte en lavere produktionseffektivitet på fabrikkerne.

Investeringsniveauet var fortsat højt i 3. kvartal, hvor Hartmann fortsatte indsatsen for at udvide og optimere produktionskapaciteten i USA og Europa.

3. kvartal 2021

  • Den samlede omsætning steg til 630 mio. kr. (2020: 608 mio. kr.).
  • Driftsresultatet* var 12 mio. kr. (2020: 98 mio. kr.) svarende til en overskudsgrad på 1,9% (2020: 16,0%).
  • Investeringerne steg til 131 mio. kr. (2020: 58 mio. kr.).

Administrerende direktør Torben Rosenkrantz-Theil siger: ”Vores resultater for 3. kvartal blev påvirket af de historiske stigninger i priserne på energi og returpapir samt en fortsættelse af den lave efterspørgsel og tilbudsaktivitet i supermarkederne. Vi arbejder målrettet med at løfte salgspriserne og fortsætter med at investere i de iværksatte udvidelser af produktionen baseret på de positive tendenser, der vil drive markedsudviklingen i de kommende år”

Forventninger til 2021

Hartmann fastholder forventningerne til 2021 om en omsætning på 2,6-2,8 mia. kr. med en overskudsgrad på 7-10% som justeret i selskabsmeddelelse nr. 14/2021 den 28. oktober 2021 og gengivet i afsnittet om begivenheder efter balancedagen.

Forventningerne til overskudsgraden er væsentligt påvirket af fortsat høje priser på Hartmanns væsentligste råvarer – returpapir og energi – der fortsatte med at stige i 3. kvartal på tværs af koncernens markeder. Forventningerne til omsætningen er påvirket af en forlængelse af den lave efterspørgsel efter ægemballage i lavsæsonen i 2. og 3. kvartal som følge af udfasning af restriktioner og gradvis genåbning af restauranter og cateringindustrien samt færre tilbudskampagner på æg i supermarkederne. Den midlertidigt lave efterspørgsel ventes også at påvirke 4. kvartal.

De højere råvarepriser samt den midlertidige nedgang i efterspørgslen og lavere kapacitetsudnyttelse medfører markant højere produktionsomkostninger, som delvist opvejes af indsatsen for at justere salgspriserne og forbedre det samlede pris- og produktmiks. Den forventede tilpasning af prisen vil dog ske med en vis forsinkelse som følge af varigheden af eksisterende kundeaftaler.

Forventningerne indeholder en licensindtægt på 78 mio. kr. fra et forlig i 1. kvartal i en tvist om immaterielle rettigheder vedrørende Hartmanns imagic®-produkter.

Den historisk høje volatilitet i råvarepriserne medfører betydeligt reduceret sigtbarhed og øget usikkerhed om udviklingen i koncernens omkostningsniveau i den kommende periode.

Investeringerne forventes fortsat at udgøre i niveauet 550 mio. kr. i 2021 inklusiv 113 mio. kr. til købet af Gotek-Litar i Rusland.

* Driftsresultat og overskudsgrad angives før særlige poster og justering for hyperinflation.

Om Brødrene Hartmann A/S

Hartmann er verdens førende producent af ægemballage i støbepap og markedsleder inden for fremstilling af frugtemballage i Sydamerika og Indien. Koncernen er derudover verdens største producent af teknologi til fremstilling af emballage i støbepap. Hartmann blev stiftet i 1917, og virksomhedens markedsposition er grundlagt på baggrund af stærke teknologiske kompetencer og indgående erfaring med produktion af bæredygtig støbepap siden 1936. Hartmann sælger æg- og frugtemballage til producenter og distributører samt detailkæder, som i stigende grad efterspørger bæredygtige emballageløsninger og specialiseret markedsføringsekspertise. Den alsidige produktportefølje skræddersyes til kundernes og forbrugernes behov i hvert marked. Hartmanns maskiner og teknologi sælges til producenter af emballage i støbepap i udvalgte markeder. Hartmann har 2.500 medarbejdere og hovedsæde i Gentofte, Danmark. Hartmanns produktionsplatform består af 15 fabrikker i Europa og Israel, Nord- og Sydamerika samt Indien og Rusland.

Selskabsmeddelelser på andre sprog

Vedhæftninger

Abonner på vores selskabsmeddelelser

Hold dig opdateret ved at abonnere på vores selskabsmeddelelser.

Besøg vores nyhedsrum, og se flere selskabsmeddelelser fra os.

Vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye