Brødrene Hartmann A/S

Hartmann skabte historisk resultat i udfordrende 2020

9.3.2021 13:06:03 CET | Brødrene Hartmann A/S | Årsrapport

Efter fremgang i første kvartal førte udbruddet af COVID-19 til en pludselig og markant stigning i salget af æg i detailhandelen i takt med, at flere måltider blev indtaget i hjemmet. De usædvanlige markedsforhold accelererede volumenvæksten og medførte en markant omsætningsvækst på 9% trods betydelige negative valutakurseffekter. Samtidig øgede Hartmann andelen af detailemballage og sikrede en høj produktionseffektivitet, så koncernen kunne levere en historisk stærk overskudsgrad* på 17,5% og et afkast af den investerede kapital på 28,7% i 2020. En betydelig del af fremgangen var drevet af effekterne af COVID-19, men der var samtidig en rigtig god fremdrift i den underliggende forretning.

Året bød også på et usædvanlig højt investerings- og aktivitetsniveau med tilføjelsen af indiske Mohan Fibre og det betingede opkøb af russiske Gotek-Litar, der blev gennemført i januar 2021. Derudover etablerede Hartmann en ny fabrik i det nordlige Brasilien og udvidede produktionskapaciteten i USA og på flere europæiske fabrikker. Ekspansionen i nye og eksisterende markeder skal drive Hartmanns fortsatte vækst og sikre realiseringen af ambitionerne om at vinde markedsandele og levere stærk lønsomhed.

2020

  • Den samlede omsætning steg til 2.567 mio. kr. (2019: 2.356 mio. kr.).
  • Omsætningen fra emballagesalg steg til 2.450 mio. kr. (2019: 2.295 mio. kr.), og omsætningen fra salg af maskiner og teknologi steg til 117 mio. kr. (2019: 61 mio. kr.).
  • Driftsresultatet* steg til 452 mio. kr. (2019: 262 mio. kr.) svarende til en overskudsgrad på 17,5% (2019: 11,1%).
  • Investeringerne steg til 437 mio. kr. (2019: 197 mio. kr.).

Administrerende direktør Torben Rosenkrantz-Theil siger: ”Vi måtte nedbringe lagrene og lade fabrikkerne køre på fuld kraft gennem vores sædvanlige lavsæson i 2. og 3. kvartal for bedst muligt at imødekomme kundernes efterspørgsel. I alle dele af virksomheden blev der ydet en kæmpe indsats, som gjorde det muligt at bygge videre på Hartmanns gode udvikling i de senere år og udnytte de betydelige investeringer, vi har foretaget. Vi fortsætter med at investere i den fremtidige vækst, og næste etape af kapacitetsudvidelser blev allerede skudt i gang i løbet af 2020. Derfor har vi taget ny kapacitet i brug i Europa i begyndelsen af 2021, og yderligere kapacitet tages i brug i Europa og på fabrikken i USA i årets løb. Derudover investerer vi i at integrere og effektivisere vores nye fabrikker i Indien og Rusland, som skal udbygges i de kommende år.”

Forventninger til 2021
Hartmann forventer at skabe fortsat volumenvækst i kerneforretningen og skabe en samlet omsætning på 2,7-3,0 mia. kr. med en overskudsgrad på 14-17% i 2021.

Den fortsatte fremgang skal drives af udnyttelse af den udvidede produktionskapacitet i Europa, USA og Brasilien samt tilføjelsen af aktiviteterne i Indien og Rusland. I 1. halvår ventes efterspørgslen efter ægemballage fortsat at være positivt påvirket af effekterne af COVID-19. Forventningerne indeholder en licensindtægt på 78 mio. kr. fra et forlig indgået i 1. kvartal i en international tvist om immaterielle rettigheder vedrørende Hartmanns imagic®-produkter.

COVID-19 medfører en betydeligt højere driftsrisiko, markante udsving i valutakurser og råvarepriser samt reduceret sigtbarhed. Markedsvilkårene er særligt vanskelige i Sydamerika, hvor Hartmann forventer væsentlige negative makroøkonomiske effekter af smittespredningen, herunder eventuel negativ påvirkning af produktmikset og salget af æg i detailhandelen samt driftsudfordringer.

Investeringerne ventes at udgøre i niveauet 550 mio. kr. i 2021 og inkluderer 116 mio. kr. til det gennemførte opkøb af Gotek-Litar i Rusland.

* Driftsresultat og overskudsgrad angives før særlige poster og justering for hyperinflation.

Kontakter

Torben Rosenkrantz-Theil

Adm. direktør

Om Brødrene Hartmann A/S

Hartmann er verdens førende producent af ægemballage i støbepap og markedsleder inden for fremstilling af frugtemballage i Sydamerika og Indien. Koncernen er derudover verdens største producent af teknologi til fremstilling af emballage i støbepap. Hartmann blev stiftet i 1917, og virksomhedens markedsposition er grundlagt på baggrund af stærke teknologiske kompetencer og indgående erfaring med produktion af bæredygtig støbepap siden 1936. Hartmann sælger æg- og frugtemballage til producenter og distributører samt detailkæder, som i stigende grad efterspørger bæredygtige emballageløsninger og specialiseret markedsføringsekspertise. Den alsidige produktportefølje skræddersyes til kundernes og forbrugernes behov i hvert marked. Hartmanns maskiner og teknologi sælges til producenter af emballage i støbepap i udvalgte markeder. Hartmann har 2.500 medarbejdere og hovedsæde i Gentofte, Danmark. Hartmanns produktionsplatform består af 15 fabrikker i Europa og Israel, Nord- og Sydamerika samt Indien og Rusland.

Selskabsmeddelelser på andre sprog

Vedhæftninger

Abonner på vores selskabsmeddelelser

Hold dig opdateret ved at abonnere på vores selskabsmeddelelser.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye