Tidligere prorektor og professor på DTU Knut Conradsen er gået bort, 80 år26.6.2026 09:44:17 CEST | DTU - Danmarks Tekniske Universitet | Pressemeddelelse
Knut Conradsen var gennem mange år en kendt og respekteret skikkelse på DTU, hvor han arbejdede som professor, institutdirektør, medlem af konsistorium og som prorektor. Senest var han tilknyttet sit institut som professor emeritus – det nuværende DTU Compute. Som leder spillede Knut Conradsen en central rolle i flere afgørende perioder i DTU’s historie og var kendt for sit dybe engagement i universitetets udvikling og vilkår. Han var bl.a. med til flere store omvæltninger i DTU’s historie og i opbygningen af DTU som et internationalt førende eliteuniversitet. En af de mest markante forandringer fandt sted med udformningen af den såkaldte DTU-lov i 2001, hvor universitetet gik fra at være et offentligt universitet med valgt ledelse til en selvejende institution med udpeget og ansat ledelse. Knut Conradsen var ligeledes stærkt engageret i den historiske omstrukturering i 2007, hvor en række nationale forskningsinstitutioner blev fusioneret ind i DTU, som dermed blev væsentligt større og