NGO-direktør opfordrer til at investere mere i fleksibilitetsløsninger frem for flere højspændingsmaster26.6.2026 15:32:26 CEST | Center Denmark | Aktuelt
Center Denmarks direktør, Søren Skov Jakobsen, stiller sig spørgende over for de seneste udmeldinger fra Energinet om investeringerne af udbygningen af elnettet for 85 mia. kr. Han undrer sig over, hvorfor man ikke investerer i den kapacitet, der allerede er til rådighed i elnettet, frem for fortsat at investere i udbygningen. Han kalder i stedet på, at branchen samarbejder på tværs om nye løsninger – og bruger data som løftestang. Søren Skov Jakobsen mener, at man i højere grad bør investere i de digitale løsninger, der kan danne grundlag for udnyttelsen af fleksibilitetspotentialet i hele energisystemet. Center Denmark har, med offentlige data fra TREFOR, fået indsigt i, at man i Trekantområdet kun udnytter 15 % af kapaciteten i elnettet. Data kan altså give den nødvendige indsigt i, hvor vi bedre kan benytte den eksisterende kapacitet, så vi skal bygge mindre og i øvrigt kan reducere køen til at blive koblet på elnettet. Men det fordrer politisk grundlag, og at aktører på tværs af b