CarPeople imødekommer autobranchens udfordringer

De autoriserede forhandlere vil blive samlet på færre hænder i fremtiden, mens forbrugernes behov stiger. Ifølge CarPeople, der er ejet af landets største autogrossist, FTZ, skaber det en udfordring i autobranchen, som værkstedskæden nu imødekommer ved at tilbyde ambitiøse værksteder medlemskab.
De autoriserede bilforhandlere vil blive samlet på færre hænder i fremtiden. Ifølge CarPeople skaber det en udfordring i autobranchen, som værkstedskæden nu imødekommer ved at tilbyde ambitiøse værksteder medlemskab. Foto: PR.

En omfattende undersøgelse fra revisions- og rådgivningsvirksomheden KMPG peger på, at mellem 30 og 50 procent af de fysiske autoriserede bilforhandlere vil være væk i 2025. Ifølge brancheekspert vil der dog fortsat være nok at lave for de danske mekanikere.

– Vi vil fremover se færre og større autoriserede forhandlere i Danmark. Samtidig stiger det samlede antal biler, så trods færre reparationer på nye biler vil aktivitetsniveauet på værkstederne være stigende, og der vil især blive kamp om eftermarkedet, vurderer Thomas Møller Sørensen, direktør for Bilbranchen under Dansk Industri.

Samtidig med at flere og flere får bil, øges den tekniske kompleksitet i bilerne konstant. Derfor stiger bilejernes behov for professionelle værksteder, og det er netop dem, værkstedskæden CarPeople sigter mod at samle.

– I takt med at de autoriserede forhandlere samles på færre hænder, kan vi se, at det bliver sværere for mange af de autoriserede værksteder, der tidligere har haft forhandlerskab, at få enderne til at mødes, siger Finn Overgaard Thomsen, der er kædechef CarPeople.

Plads til de bedste

Netop nu inviterer CarPeople sig selv på besøg hos autoværksteder, der har potentiale til at blive en del af kæden. Der er flere typer, der matcher konceptet: Nuværende og tidligere autoriserede forhandlere samt værksteder med autoriseret servicekontrakt eller ”bare” et højt ambitionsniveau. Endeligt også værksteder med salg af brugte biler. Fælles for nye medlemmer skal være et ønske om engagement og højt kvalitetsniveau.

– Vores mål er ikke, at CarPeople bliver en kæmpe kæde, men at vi består af forhandlere og værksteder, der vil udvikle sig og arbejde aktivt med konceptet. Vores tætte dialog med de enkelte værksteder og samarbejdet mellem dem er afgørende for at opnå en attraktiv markedsposition, siger Finn Overgaard Thomsen.

CarPeople er også optimalt for værksteder, der har mistet deres autorisationen eller overvejer at skifte den ud. Med medlemskab af CarPeople bevarer værkstederne det høje professionelle niveau, opnår væsentlige omkostningsbesparelser og bibeholder samtidig deres selvstændighed og indflydelse på udviklingen.

Alternativ til autorisation

Høje krav til kvalitet betyder blandt andet, at samtlige værksteder skal have en autotekniker tilknyttet, og alle bliver derfor tilbudt en toårig autoteknikeruddannelse. I Tørring ligger et af de frie værksteder, der har valgt CarPeople, fordi kæden giver redskaber og opbakning til at tage konkurrencen med autoriserede forhandlere.

– CarPeople er et seriøst alternativ til de autoriserede værksteder. De foretager kundemålinger og kommer på besøg fire gange årligt for at følge op med handlingsplaner. På den måde lærer vi af vores kunders oplevelse, så vi kan hæve niveauet og fastholde dem, fortæller Anders Kølbæk, daglig leder hos CarPeople Tørring.

Der følger en lang række fordele med medlemskabet af CarPeople: Økonomisystemer, onlinebooking, teknikeruddannelse og indehaveruddannelse med ledelse, driftsoptimering og digital markedsføring. Især de digitale muligheder for kundeforespørgsler på priser og servicebooking online har været afgørende for valg af værkstedskæde for bilhuset Aunsbjerg, der ville være en del af et fremtidsorienteret servicenetværk.

– CarPeoples fokus på onlineydelser vidner om et fremadrettet mindset. Sammen med et gennemtænkt koncept, hvor kvaliteten lever op til forbrugernes høje forventninger, kan vi arbejde topprofessionelt med alle brands, og derfor er CarPeople en god pendant for os, fortæller Esben Nissen fra bilhuset Aunsbjerg med tre CarPeople-afdelinger i henholdsvis Kolding, Horsens og Aarhus.

I Tørring har Anders Kølbæk valgt CarPeople, fordi kæden giver redskaber og opbakning til at tage konkurrencen med autoriserede forhandlere. Foto: PR.
Digitale muligheder for kundeforespørgsler på priser og servicebooking online har været afgørende for valg af værkstedskæde for Esben Nissen fra bilhuset Aunsbjerg, Foto: PR.

CarPeople er en kæde af autoværksteder med fokus på højt ambitionsniveau og kvalitet, hvor det er let at booke tid online til eksempelvis serviceeftersyn, dækskifte eller reparationer via telefon, tablet eller PC med sikkerhed for en fast pris, inden mekanikeren går i gang.