Nordfyns Kommune kåret til ”Fynsk mester i fremgang”

Onsdag aften den 4. september offentliggør Dansk Industri den store årlige undersøgelse af danske kommuners erhvervsvenlighed. Men allerede i formiddag på Bogense Rådhus hyldede Danmarks største erhvervsorganisation Nordfyns Kommune for at have taget rejsen fra bunden til toppen af ranglisten på 12 år.

Mette Landtved-Holm var en glad og stolt borgmester, da hun på vegne af kommunen fik overrakt prisen af DI Fyns bestyrelsesleder Poul Strandmark. Foto. DI.

Nordfyns Kommune har gennem en målrettet erhvervssatsning taget den lange seje rejse fra bunden til en stabil placering i toppen af Dansk Industris årlige rangliste over landets bedste erhvervskommuner. Fra en plads tæt på den absolutte bund som nummer 85 i 2012 til en smuk 7. plads i år.

- Nordfyn er et virkeligt godt eksempel på, hvordan en kommune over mange år systematisk og vedholdende kan forbedre forholdene for de lokale virksomheder. Både virksomheder, kommunen og borgerne har glæde af Nordfyns velfungerende erhvervsservice, siger bestyrelsesleder for DI Fyn Poul Strandmark.

På landsplan hylder DI tre danske mestre i fremgang.

Især Nordfyns information og dialog med virksomhederne danner et flot grundlag for den fine fremgang. I 2022 og 2023 opnåede kommunen en førsteplads som den kommune i landet, der var bedst til information og dialog med virksomhederne. Også tilfredsheden med Nordfyns Kommunes indsats inden for ”Brug af private leverandører” er løftet markant fra 2012 til 2024.

- Jeg er virkelig glad og stolt over, at kunne fremvise Nordfyns eksempel til inspiration for alle andre kommuner i Danmark. Med tidligere borgmester Morten Andersen i spidsen og nu Mette Landtved-Holm har kommunen gennem mange år vist en vej til, hvordan samarbejdet med de lokale virksomheder forbedres, så det bliver attraktivt at oprette virksomheder og arbejdspladser i kommunen, siger Poul Strandmark.

DI’s undersøgelse Lokal Erhvervsvenlighed består dels af en tilfredshedsundersøgelse blandt de lokale virksomheder, dels kommunens placering på 34 statistiske parametre, der har betydning for de lokale erhvervsvilkår. Virksomhederne bliver blandt andet bedt om at forholde sig til, hvor tilfredse de helt overordnet er med erhvervsvenligheden i deres kommune.

I Nordfyns Kommune prioriterer både borgmester og kommunaldirektør indsatsen over for virksomhederne højt, og det bliver løbende italesat i hele organisationen. Blandt andet har man etableret én indgang til kommunen, og de holder løbende interne erhvervsfremmemøder på tværs af direktionen med deltagelse af borgmesteren. Det er virksomhederne, der sætter dagsordenen for møderne, og kommunen følger op på de lokale virksomheders udfordringer. Herudover besøger borgmester Mette Landtved-Holm og andre repræsentanter for kommunen løbende de lokale små og store virksomheder.

Hvor og hvornår?

FAKTA OM LOKAL ERHVERVSVENLIGHED 2024

• DI’s undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed 2024, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsvenlighed. Det er 15. år i træk DI laver en undersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed.
  • 7479 virksomheder inden for DI’s brancher, blandt andet fremstilling, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service har svaret på undersøgelsen.
  • Undersøgelsen er sammensat af to typer af indikatorer: Et spørgeskema til virksomheder og statistik. Typerne af indikatorer vægter 50/50 i kategorierne.
  • Resultaterne er opdelt i ti kategorier, der belyser forskellige centrale områder i de lokale erhvervsvilkår. Dette gør det muligt at se, hvordan kommunerne klarer sig på forskellige områder og ikke kun samlet set.
  • 91 ud af landets 98 kommuner er inkluderet i undersøgelsen. De seks kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø, Dragør, Vallensbæk og Fanø deltager ikke, da det ikke er muligt at indhente et tilstrækkeligt antal svar i disse kommuner.

Erhvervslivet: Sagsbehandlingen er i top i Svendborg4.9.2024 19:30:00 CEST | Pressemeddelelse

21 dage tager det i gennemsnit at få behandlet en byggesag på kommunekontoret i Svendborg, det er så effektivt, at kommunen nu slår sin rekord fra sidste år. I DI’s Lokalt Erhvervsvenlighedsundersøgelse 2024 bliver Svendborg den 5. bedste kommune i landet, når det gælder sagsbehandling, der ud over byggeri også dækker miljø- og sygedagpengesager. - Det er flot, at Svendborg kan bibeholde den gode service. På det område er Svendborg en foregangskommune, som andre fynske kommuner godt kan lære noget af. En hurtig og effektiv sagsbehandling betyder, at virksomhederne hurtigt kan realisere planer om at bygge til og bygge om. Og at de kan slå til, når der kommer ordrer, og der er brug for det, og på den måde sikre både vækst og arbejdspladser, siger DI Fyns bestyrelsesleder Poul Strandmark. Svendborgs samlede placering i årets undersøgelse minder dog mest om den jævne danske sommer - med en placering lidt over middel som nummer 40 ud af 91 kommuner, et fald på fire pladser i forhold til sid

Odense fortsætter opturen i DI’s erhvervs-undersøgelse4.9.2024 19:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Med en plads som nummer 61 i DI’s undersøgelse af kommunernes erhvervsvenlighed opnår Odense Kommune i år det bedste resultat i 12 år. Og sammenligner man med de andre storbykommuner, er Odense meget tæt på at blive den bedste. Kun fire pladser skiller Odense fra Aalborg, der igen i år er den bedst placerede storbykommune, mens Aarhus og København halter bagefter. Et resultat, som glæder DI Fyns bestyrelsesleder Poul Strandmark. - Vi ved, hvor svært det er for de helt store kommuner at opnå topplaceringer i DI’s LE undersøgelse. Men Odense har haft gang i det store seje træk siden 2021, hvor det er gået støt og roligt den rigtige vej. Og i år er der fremgang i fem ud af ti kategorier i undersøgelsen. Den største stigning ser vi i virksomhedernes vurdering af kommunens helt overordnede erhvervsvenlighed. Flere synes altså, at kommunen generelt gør det godt, hvilket er meget positivt, siger DI Fyns bestyrelsesleder. Men går man mere ned i detaljerne, er der også tilbagegang især inden fo