Håndværkerforeningen København

Håndværkere hylder Andreas Mogensen med fornem ærespris

Astronaut Andreas Mogensen modtager i aften Håndværkerforeningen Københavns fornemme ærespris. Det sker ved Andreas Mogensens sidste offentlige arrangement i Danmark i denne omgang.

Kun få mennesker i verden har præsteret det, som astronaut Andreas Mogensen har opnået. Derfor modtager han Håndværkerforeningen Københavns ærespris. Foto: Ricky John Molloy

Med æresprisen kommer Andreas Mogensen i godt selskab med blandt andre forfatter og journalist Puk Damgård, forsker og professor Lene Vestergaard Hau, forfatter Jussi Adler Olsen, instruktør Susanne Bier og zirkusdirektør Søren Østergaard.

Æresprisen bliver overrakt ved Håndværkerforeningens festlige medaljeuddeling, under overværelse af H.M. Dronning Margrethe.

Med æresprisen ønsker Håndværkerforeningen at hylde astronaut Andreas Mogensen for sit fantastiske virke.

”Det som Andreas Mogensen har præsteret, har kun ganske få mennesker i verden opnået. Det kræver dygtighed. Men også vedholdenhed og flid – og ikke mindst en ambition om at nå det ypperste. Derfor ønsker Håndværkerforeningen at hylde Andreas Mogensen for gennem sit arbejde og sin dedikation at vise, at ’alt er muligt’,” siger Per Vangekjær, der er formand for Håndværkerforeningen København og fortsætter.

”Med udnævnelsen af Andreas Mogensen til Årets Æreshåndværker ønsker Håndværkerforeningen også at synliggøre den tætte forbindelse mellem håndværksmæssige uddannelser og STEM-kompetencer, og understrege vigtigheden af, at flere unge vælger en sådan uddannelse,” siger Per Vangekjær.

Hædret sammen med årets dygtigste nyudlærte håndværkere

Andreas Mogensen bliver hædret som Æreshåndværker i forbindelse med Håndværkerforeningen Københavns årlige medaljeuddeling, hvor årets dygtigste nyuddannede håndværkere bliver fejret. I alt 90 unge håndværkere fik overrakt en sølv- eller bronzemedalje for deres svendeprøve, og samtidig blev der uddelt legater for over 1,2 millioner kroner.

Traditionen med at uddele Håndværkerforeningens medalje går helt tilbage til 1867. Men netop i år er det 100 år siden, at medaljeuddelingen første gang blev holdt på Københavns Rådhus.

Andreas Mogensen modtager et Æresmesterbrev og en sølvmedalje magen til den, de unge nyuddannede håndværkere får overrakt. Sølvmedaljen er den højeste udmærkelse, man kan få tildelt.

Pressefoto
Scanpix dækker arrangementet.

Alternativt er det det muligt at downloade Håndværkerforeningens pressefotos fra ceremonien på Københavns Rådhus fra Håndværkerforeningens hjemmeside fra onsdag den 8. maj kl. 12.

Billeder

Baggrund:

Årets Æreshåndværker kåres hvert år i forbindelse med, at Håndværkerforeningen København hædrer årets dygtigste nyuddannede håndværkere. Det sker ved en højtidelighed på Københavns Rådhus, hvor de unge håndværkere får overrakt Håndværkerforeningens medalje af sølv eller bronze for et særligt fremragende svendestykke.

Æreshåndværkertitlen blev uddelt første gang i 1973, og kan tildeles en person uden for håndværkets kreds, hvis virke i ganske særlig grad har sat sig spor inden for dansk kultur, industri, videnskab, politik mv.

Se den samlede liste over Æreshåndværkere på Håndværkerforeningens hjemmeside: www.hfk.dk/titlen

Følg pressemeddelelser fra Håndværkerforeningen København

Flere pressemeddelelser fra Håndværkerforeningen København